۰

کمبود های بدن فرزندت رو شناسایی کن

یکی از دلایلی که پزشکان بیماران را به مصرف وعده های غذایی متعادل تشویق می کنند؛ این است که اطمینان حاصل کنند بیماران تمام ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای سالم ماندن را دریافت می کنند. زمانی که کودک شما رژیم غذایی متنوعی ندارد , ممکن است کمبود ویتامین ها را تجربه کند. متاسفانه , این نوع کمبود های غذایی می توانند پیامد های جدی و بلند مدتی را بر روی سلامتی به مرور زمان داشته باشند.
کد خبر: ۲۶۵۲۱۵
۱۲:۰۸ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، برخی مسائل و مشکلات، بنابر شرایط و بازه زمانی ممکن است در کودکان رخ دهند که در این مواقع باید شرایط لازم را برای پیشگیری و درمان آنها مهیا کنید.

راه شناخت کمبودهای بدن کودکان از روی رفتارشان

یکی از دلایلی که پزشکان بیماران را به مصرف وعده های غذایی متعادل تشویق می کنند؛ این است که اطمینان حاصل کنند بیماران تمام ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای سالم ماندن را دریافت می کنند. زمانی که کودک شما رژیم غذایی متنوعی ندارد , ممکن است کمبود ویتامین ها را تجربه کند. متاسفانه , این نوع کمبود های غذایی می توانند پیامد های جدی و بلند مدتی را بر روی سلامتی به مرور زمان داشته باشند.

آیا فکر می کنید که ممکن است کودک شما از کمبود ویتامین رنج ببرد؟ این قسمت به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه مواد غذایی باید به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید تا نگرانی های شما در رابطه با سلامت او برطرف شود.

1- افسردگی و اضطراب

منشاء افسردگی و اظطراب ذهن است، علاوه بر آن می تواند به علت کمبودهای غذایی باشد، مثلا کمبود پروتئین و به دنبال آن آمینو اسید ها. بیشتر گیاهان غنی از پروتئین، همهء آمینو اسید ها را دارا نمی باشند. اما پروتئین موجود در گوشت حاوی آمینو اسید های بیشتری است و بدن نیز آسان تر این آمینو اسید ها را جذب می کند. اگر فرزندتان دچار این حالات است پس در مصرف به اندازه ی پروتئین ها در برنامه ی غذایی او بیشتر دقت کنید.

2- ضعف بینایی

یکی از علل ضعف در بینایی ؛ کمبود ویتامین های A و یا E می باشد . کودک تان ممکن است از تاری دید در روشنایی کم شکایت کند و علاوه بر این ممکن است که او خشکی چشم داشته باشد. در این صورت، احتمالا او از کمبود ویتامین A و E رنج می برد. کمبود ویتامین A با مصرف مواد غذایی مثل تخم مرغ و هویج بهبود می یابد.

3- تاخیر در گفتار

تاخیر در گفتار می تواند به کمبود ویتامین ب 12مربوط باشد. این کودکان نباید از مکمل ب 12 استفاده کنند؛ مگر این که بخواهند تاثیر داشتن آن برای رفع کمبود را مورد آزمایش قرار دهند. بهتر است از غذا های طبیعی شامل ب12 بجای مکمل استفاده شود. غذا های طبیعی سرشار از ب 12 عبارتند از:گوشت گاو، گوشت ارگانیک، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات و تخم مرغ. هیچ گیاه یا دانه ای ویتامین ب 12 ندارد.

4- پوست و موی خشک

پوست و موی خشک می تواند به کمبود ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A, D, E و K2 مربوط باشد پس اگر فرزند دلبند شما هم پوست و موی خشکی دارد، مصرف این ویتامین ها در او را بالا ببرید.

5- به هم ریختگی دندان ها

این موضوع برای بسیاری از افراد آزار دهنده است، آن دسته از افراد که غذا های فست فود و فراوری شده می خورند؛ یا این که مادرانشان در دوران بارداری این مواد غذایی را مصرف کرده اند؛ دچار به هم ریختگی ساختار دندان ها و فاصله نامناسب بین دندان ها بوده اند اما افرادی که رژیم غذایی سنتی داشته اند و مواد غذایی غنی از چربی ها، پروتئین های کامل حیوانی، و کربوهیدرات ها را مصرف کرده اند، فاصله مناسبی بین دندان هایشان برقرار بوده و حتی جای کافی برای دندان عقل هم داشته اند.

کمبود های بدن فرزندت رو شناسایی کن

6- پوسیدگی دندان

برخی از افراد فکر می کنند که پوسیدگی دندان ها فقط به علت مصرف زیاد قند و شکر است اما یکی دیگر از دلایل ایجاد این پوسیدگی ها کمبود مواد معدنی لازم در بدن و همچنین کمبود ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A, D, E و K2 است که وجود آن ها برای جذب مواد معدنی ضروری است.

7- سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر

ما به مدام سرما خوردن عادت کرده ایم اما اگر یکبار رژیم غذاییمان را تغییر دهیم متوجه تغییرات در سلامتیمان خواهیم شد. اگر فرزندان شما هم مدام سرما می خورند خیلی به فکر رفع کمبود های مواد مغذی در بدن آن ها نباشید، بلکه بهتر است آن ها را با خاک بازی و غلتیدن در گرد و خاک یاری کنید تا سیستم ایمنی بدن شان تقویت شود.

کمبود های بدن فرزندت رو شناسایی کن

8- احساسات هیجانی

چربی ها ( به ویژه امگا 3 ) که در ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی و ماهی کولی و ماهی خال یافت می شوند برای تثبیت حال افراد خوب و ضروری هستند. چنانچه فرزندتان زود هیجان زده می شود و یا قادر به کنترل هیجانات خود نیست میزان امگا 3 را در برنامه ی غذایی اش بالا ببرید.

9- عقب ماندگی یا سندرم دان

فرزندان مادرانی که در دوران بارداری از چربی های اشباع شده حیوانی ، پروتئین های مواد غذایی دریایی و دانه ها استفاده می کردند و همچنین از مصرف غذا های فراوری شده (شامل روغن، کنسرو، و غذاهای بسته بندی شده) اجتناب می کردند؛ از این مشکل مصون بودند.

کمبود های بدن فرزندت رو شناسایی کن

10- بیماری چاقی

شاید شما فکر کنید افراد چاق از سوءتغذیه در امان هستند اما دقیقا به همین دلیل است که فرد چاق است. وقتی افراد غذاهایی را می خورند که پرکالری اما فاقد مواد مغذی هستند، بدن همیشه گرسنه باقی می ماند.

در واقع چاقی به علت عدم مصرف متناسب وعده های غذایی متعادل شامل همه گروه های غذایی ازجمله غذا های دریایی، محصولات حیوانی، شیر خام، پنیر، روغن نارگیل، میوه ها ، سبزیجات و حبوبات است . شما با مصرف غذا های فراوری شده و فاقد مواد مغذی ، همیشه احساس عدم رضایت و گرسنگی خواهید داشت.

11- زخم دهان

انواع مختلفی از ویتامین B وجود دارد و کمبود هر نوعی از ویتامین B عوارض و نشانه های متفاوتی دارد. یکی از این نشانه ها که می تواند مرتبط با هر نوع از کمبود ویتامین B باشد؛ باعث به وجود آمدن زخم داخل دهان خواهد شد.

12- مشکلات پوست، مو و ناخن

کودکانی که مو های شکننده و ناخن های نازکی دارند؛ اغلب از کمبود ویتامین B7 و بیوتین رنج می برند. علاوه بر موارد بالا کودکانی که کمبود ویتامین های B3 و B7 دارند ، ممکن است دچار ریزش مو و یا گاهی اوقات خارش پوست شوند.

13- خون ریزی لثه و سیستم ایمنی ضعیف

اگر کودک شما از کمبود ویتامین C رنج ببرد ممکن است هنگامی که مسواک می زند یا آدامس می جود، دچار خونریزی از لثه هایش بشود. علاوه بر این، کمبود ویتامین C باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

14- گرفتگی و درد ماهیچه ها

گرفتگی و درد ماهیچه ها ممکن است بر اثر کمبود یکی از ویتامین های D یا C یا E باشد . اگر کودک شما ماهیچه های ضعیفی دارد؛ باید او را از نظر کمبود ویتامین C بررسی کنید .

15- بیش فعالی

بیش فعالی به علت همزمانی پردازش اطلاعات در ذهن و تلاش برای حفظ آرامش است. کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب کمبود فلورا باکتری داشته و گوارش ضعیفی دارند. این مسئله باعث می شود که بدن آن ها به سختی مواد مغذی لازم را جذب کند.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که برای بهبود شرایط ؛ مواد غذایی فراوری شده از رژیم غذایی این کودکان به کلی حذف شوند، با این که این پیشنهاد برای شروع درمان خوب است اما کودکان بیش فعال اغلب اوقات درگیر مشکلات هاضمه هستند.

16- ضعف در استخوان ها

بیماری های استخوان مانند شکستگی استخوان ها یا گرفتگی آن ها با کمبود ویتامین D ارتباط مستقیم دارند. کودک شما برای این که استخوان های سالم و قوی ای داشته باشد، به میزان کافی ویتامین D نیاز دارد.

17- نداشتن خواب عمیق

اگر فرزندتا خواب خوب و عمیقی ندارد باید به کمبود کلسیم در بدن او شک کنید. از رایج ترین عوارض کمبود کلسیم در بدن میتوان به مواردی همچون بی خوابی، مشکلات دندان، گرفتگی عضلات و شعف ناخن ها اشاره کرد.

در آخر یادآوری کنیم که مهم ترین اصل در مراقبت از سلامت فرزندانتان، تغذیه آن ها از وعده های غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی است.

انتهای پیام

منبع: نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: