۰

تشخیص خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با یک تست ساده

محققان انگلیسی می‌گویند با شاخص توده بدن می‌توان حتی بیشتر از مسائل ژنتیکی به احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد پی برد.
کد خبر: ۲۳۷۷۵۷
۰۹:۰۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دیابت نوع ۲ یا دیابت غیروابسته به انسولین یکی از بیماری‌های رایج در زمان حاضر است. برخلاف دیابت نوع یک که فرد به دلیل از بین رفتن جزایر لانگرهانس در لوزالمعده توانایی تولید انسولین را ندارد، در دیابت نوع دو بدن فرد نسبت به انسولین مقاومت می‌یابد. این نوع دیابت در افراد چاق و افراد بالای ۴۰ سال که سابقه خانوادگی دارند دیده می‌شود. دیابت نوع ۲ به شدت به میزان وزن افراد وابسته است و چاقی و کم تحرکی در بروز آن نقش بسیار مهمی دارد.

تحقیقات جدید دانشمندان انگلیسی بر روی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد گذشتن از مرز وزن متعادل و آنچه شاخص توده بدن (BMI) خوانده می‌شود، می‌تواند آغازگر افزایش قند خون باشد. دانشمندان می‌گویند میلیون‌ها نفر می‌توانند با داشتن رژیم غذایی سالم و کم کردن وزن اضافی خود، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به شدت کاهش دهند.

محققان همچنین تاکید دارند حتی کسانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا شده اند، اگر میزان کالری مصرفی خود را کاهش دهند می‌توانند شرایط بیماری خود را بهبود بخشند. البته شاخص توده بدن در افراد مختلف متفاوت است و هر انسانی یک آستانه برای اضافه وزن یا چاقی دارد که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در او افزایش دهد.

تشخیص خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ با یک تست ساده

برای مثال، یک مرد با قد ۱۸۲ سانتی متر اگر وزنی معادل ۸۲ کیلوگرم داشته باشد، وزن متناسبی دارد درحالی که اگر یک خانم با قد ۱۶۴ سانتی متر این وزن را داشته باشد، چاق محسوب می‌شود. در واقع شاخص توده بدن براساس میزان قد افراد و وزن آنها، وزن متناسب را تعیین می‌کند.

تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد کسانی که دارای شاخص توده بدن بالای ۳۵ هستند ۱۱ برابر افراد استاندارد احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند. دانشمندان می‌گویند داشتن شاخص توده بدن بالا حتی از مسائل ژنتیکی مانند سابقه خانوادگی نیز تاثیر بیشتری در احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ دارد.

متخصصان تغذیه می‌گویند افراد برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و داشتن وزن متناسب، بهتر است میزان کالری روزانه دریافتی خود را مدیریت کنند. همچنین افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و یا چاق هستند باید علاوه بر کاهش کالری مصرفی خود، ورزش و تحرکشان را افزایش دهند. افراد با کاهش هر یک کیلوگرم وزن می‌توانند به همان نسبت خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و در راس آن دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: