۰

اثرات استرس و اضطراب بر بدن

در این گزارش بعد از اشاره به جنبه‌های مثبت استرس و اضطراب آمده که استرس با این که با تحریک واکنش بدن می‌تواند از بدن فرد محافظت کرده و او را در شرایط اضطراری برای واکنش سریع یاری دهد، در صورت تکرار و استمرار این قابلیت را دارد که سلامت انسان را در معرض خطراتی جدی قرار دهد.
کد خبر: ۲۷۳۵۷۸
۱۰:۳۷ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

اثرات استرس و اضطراب بر بدن

به گزارش «شیعه نیوز»، نشریه مسیر سلامتی در گزارشی نوشته که استرس با تاثیرگذاری بر بخش‌های مختلف بدن انسان، سلامتی او را با آسیب‌های بسیاری مواجه می‌کند. از نظر کارشناسان این نشریه، استرس می‌تواند علاوه بر عوارضی مانند اضطراب، افسردگی، سردرد، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری موجب بروز مشکلاتی در سیستم عصبی مرکزی و غدد درون‌ریز، سیستم تنفسی و قلبی عروقی، دستگاه گوارش، سیستم عضلانی، سیستم جنسی و تولید مثل و البته سیستم ایمنی بدن شود.

در این گزارش بعد از اشاره به جنبه‌های مثبت استرس و اضطراب آمده که استرس با این که با تحریک واکنش بدن می‌تواند از بدن فرد محافظت کرده و او را در شرایط اضطراری برای واکنش سریع یاری دهد، در صورت تکرار و استمرار این قابلیت را دارد که سلامت انسان را در معرض خطراتی جدی قرار دهد.

در این گزارش آمده:

استرس یک واکنش فیزیکی و ذهنی طبیعی به تجربیات زندگی است که برای موقعیت‌های فوری و کوتاه‌مدت می‌تواند برای سلامتی مفید نیز باشد و کمک کند شخص بتواند با موقعیت‌های بالقوه جدی زندگی کنار بیاید. در واقع بدن با ترشح هورمون‌هایی به استرس پاسخ می‌دهد- و با افزایش ضربان قلب و تنفس، ماهیچه‌ها را برای واکنش آماده می‌کند.

ولی با این حال، استمرار اضطراب و به عبارت بهتر متوقف نشدن استرس می‌تواند بر سلامتی شخص تأثیر بگذارد. در واقع استرس مزمن می‌تواند با ایجاد علائم مختلفی بر سلامت کلی فرد مبتلا تأثیر بگذارد. اضطراب، افسردگی، سردرد، بی‌خوابی و تحریک‌پذیری شماری از علائم استرس مزمن هستند…

اثرات استرس و اضطراب بر بدن



سیستم عصبی مرکزی و غدد درون‌ریز

سیستم عصبی مرکزی که نقش اصلی را در آزاد کردن آدرنالین و کورتیزول و البته هورمون‌های استرس دارد، در مواجهه با استرس ضربان قلب را بالا برده و خون را به مناطقی مانند عضلات، قلب و دیگر اندام‌های مهم می‌فرستد.

بعد از برطرف شدن عامل ترس و اضطراب نیز هیپوتالاموس باید سیستم‌های بدن را به حالت عادی برگرداند- که اگر این اتفاق نیفتد یا عامل استرس‌زا از بین نرود، واکنش بدن ادامه خواهد داشت. در این صورت می‌تواند استرس مزمن پیش آید- که فاکتور مهمی در رفتارهایی مانند پرخوری یا کم‌خوری، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر و کناره‌گیری اجتماعی و انزواست.

سیستم تنفسی و قلبی عروقی

هورمون‌های استرس بر سیستم تنفسی و قلبی-عروقی نیز تأثیر دارند. به این دلیل که چون بدن در زمان مواجهه با استرس، برای توزیع سریع‌تر اکسیژن در بدن تنفس سریع‌تری خواهد داشت، بنابراین در صورت ابتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم یا آمفیزم تنفس شخص در زمان استرس دشوارتر از همیشه خواهد شد.

در زمان استرس پمپاژ قلب نیز سریع‌تر خواهد شد و این هم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. در نتیجه، استرس مکرر یا مزمن باعث سخت کار کردن قلب و افزایش فشار خون خواهد شد- که این نیز می‌تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

دستگاه گوارش

در زمان استرس، کبد دست به تولید قند اضافی می‌زند- تا انرژی بیشتری به دست آید. در صورت ابتلا به استرس مزمن شاید بدن قادر به تحمل این گلوکز اضافی نباشد. بنابراین استرس مزمن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

سیستم گوارش در اثر افزایش هورمون‌ها، تنفس سریع و افزایش ضربان قلب نیز می‌تواند آسیب ببیند. در این شرایط افزایش اسید معده می‌تواند احتمال سوزش سر دل یا رفلاکس معده را نیز بیشتر کند. البته استرس باعث ایجاد زخم گوارشی نمی‌شود، اما می‌تواند خطر ابتلا به زخم گوارشی را افزایش دهد. استرس هم‌چنین با تاثیر بر نحوه حرکت غذا در بدن می‌تواند منجر به اسهال یا یبوست نیز بشود.

استرس هم‌چنین می‌تواند کارکردهای سیستم عضلانی، سیستم جنسی و تولید مثل و سیستم ایمنی بدن را نیز تحت تاثیر و آسیب قرار دهد. عدم تمرکز، ریزش مو، کمبود انرژی، افزاش ضربان قلب، کاهش میل جنسی، اختلال در خواب، حملات پانیک، ضعف عضلانی، درد قفسه سینه و رفلکس اسید معده را می‌توان دیگر عوارض استرس بر بدن مبتلایان به شمار آورد.


انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: