۰

آیا سرکه سیب برای لاغری موثر است؟

سرکه سیب ممکن است سیری را تقویت کند، که می تواند کالری دریافتی را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک، کسانی که با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات سرکه سیب مصرف کردند، یک ساعت پس از صرف غذا، 55 درصد پاسخ قند خون کمتری داشتند. همچنین در نهایت 200 تا 275 کالری کمتر برای بقیه روز مصرف کردند.
کد خبر: ۲۶۹۶۱۸
۱۱:۰۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سرکه سیب ممکن است سیری را تقویت کند، که می تواند کالری دریافتی را کاهش دهد. در یک مطالعه کوچک، کسانی که با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات سرکه سیب مصرف کردند، یک ساعت پس از صرف غذا، 55 درصد پاسخ قند خون کمتری داشتند. همچنین در نهایت 200 تا 275 کالری کمتر برای بقیه روز مصرف کردند.

علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتها، سرکه سیب برای لاغری سرعت خروج غذا از معده را نیز کاهش می دهد. در یک مطالعه کوچک دیگر، مصرف سرکه سیب همراه با یک وعده غذایی نشاسته ای به طور قابل توجهی تخلیه معده را کاهش داد. این کار منجر به افزایش احساس سیری و کاهش سطح قند خون و انسولین شد. اگرچه ممکن است برای همه افراد مفید نباشد.گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع دیابت نوع 1 است. از آنجایی که سرکه سیب مدت زمان ماندن غذا در معده شما را افزایش می دهد، مصرف آن می تواند منجر به بدتر شدن گاستروپارزی گردد.

ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن کمک کند
نتایج یک مطالعه انسانی نشان می دهد که سرکه سیب برای لاغری و کاهش چربی بدن اثرات چشمگیری دارد. در این مطالعه، 144 بزرگسال چاق ژاپنی در 3 گروه دسته بندی شدند یک گروه هر روز 15 میلی لیتر سرکه، یک گروه 30 میلی لیتر سرکه و گروه سوم یک نوشیدنی دارونما مصرف کردند. به آنها گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند اما رژیم غذایی و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند. کسانی که 15 یا 30 میلی لیتر سرکه در روز مصرف می کردند به ترتیب 1.2 و 1.7 کیلوگرم کاهش وزن و 0.7 و 0.9 کاهش درصد چربی بدن را مشاهده کردند.

در حالی که گروه دارونما 0.4 کیلوگرم اضافه کردند و دور کمر آنها کمی افزایش یافت. بر اساس این مطالعه، افزودن 15 یا 30 میلی لیتر سرکه سیب برای لاغری می تواند موثر باشد. همچنین می تواند درصد چربی بدن را کاهش دهد و باعث از بین رفتن چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شود. این مطالعه یکی از معدود مطالعات انسانی است که اثرات سرکه بر کاهش وزن را بررسی کرده است. اگرچه مطالعه نسبتا وسیع بود و نتایج آن دلگرم کننده است، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

قند خون و انسولین را کاهش می دهد
مطالعات نشان داده اند که وقتی سرکه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف می شود، سطح قند خون و انسولین را بعد از خوردن غذا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. یک مطالعه در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 نشان داد که افزودن سرکه در یک وعده غذایی پر کربوهیدرات حساسیت به انسولین را تا 34 درصد بهبود می بخشد. در یک مطالعه دیگر بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش قند خون ناشتا در افرادی که سرکه سیب را همراه با یک میان وعده عصرانه با پروتئین بالا مصرف کردند، به میزان دو برابر سایر بیماران گزارش شد.

علائم PCOS را بهبود می بخشد
در یک مطالعه کوچک روی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که به مدت 90 تا 110 روز سرکه مصرف کردند، 57 درصد تخمک گذاری افزایش یافت، احتمالا این موضوع به دلیل بهبود حساسیت به انسولین اتفاق افتاده است. مطالعات روی موش های دیابتی و نرمال نشان داد که سرکه سیب کلسترول (خوب) HDL را افزایش می دهد. همچنین کلسترول (بد) LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

باکتری ها و ویروس های مضر را از بین می برد
سرکه با باکتری هایی که می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، از جمله E. coli مبارزه می کند. در یک مطالعه، سرکه تعداد برخی انواع باکتری ‌ها را تا 90 درصد و برخی ویروس‌ ها را تا 95 درصد کاهش داد.

چگونه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟
چند راه برای گنجاندن سرکه سیب در رژیم غذایی وجود دارد. یک روش آسان استفاده از آن با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. به خصوص با سبزیجات برگ دار، خیار و گوجه فرنگی خوشمزه می شود. همچنین می توان از آن برای ترشی سبزیجات استفاده کرد یا آن را با آب مخلوط کرده و بنوشید.مقدار سرکه سیب مورد استفاده برای کاهش وزن، 15-30 میلی لیتر در روز است که با آب مخلوط می شود. بهتر است آن را در 2 تا 3 دوز در طول روز استفاده کنید و بهتر است قبل از غذا بنوشید.

مصرف بیش از حد از سرکه سیب به دلیل اثرات مضر بالقوه در دوزهای بالاتر، مانند تداخلات دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی شود. همچنین بهتر است با 5 میلی لیتر شروع کنید تا متوجه شوید چه میزان از آن را می توانید تحمل کنید. بیش از 15 میلی لیتر در یک زمان مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد در یک وعده ممکن است باعث تهوع شود. حتما آن را با آب مخلوط کنید، زیرا سرکه رقیق نشده ممکن است داخل دهان و مری را بسوزاند.

کلام آخر
در نهایت، به نظر می رسد مصرف مقدار متوسطی از سرکه سیب باعث کاهش وزن می شود. سایر انواع سرکه نیز ممکن است فواید مشابهی داشته باشند، اگرچه آنهایی که محتوای اسید استیک کمتری دارند ممکن است اثرات ضعیف تری داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: