۰

بالاخره برنج بهتره یا نون؟

نان و غلات جزو مواد غذایی مصرفی اصلی و رایج مردم کشور قلمداد می شوند که بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند. بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود برنج را حذف کرده و گمان می کنند نان بهتر از برنج است و بهتر می تواند ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند اما آیا این باور حقیقت دارد و نان بهتر از برنج است؟
کد خبر: ۲۶۴۴۴۰
۱۰:۳۲ - ۰۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، برنج و نان از مواد غذایی اصلی مصرفی می باشند که هر کدام شامل مواد معدنی و مغذی هستند اما تفاوت هایی دارند که با توجه به آنها تشخیص میدهیم کدام بهتر است.

حقایقی برای آنکه بدانید برنج بهتر است یا نان

نان و غلات جزو مواد غذایی مصرفی اصلی و رایج مردم کشور قلمداد می شوند که بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند. بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود برنج را حذف کرده و گمان می کنند نان بهتر از برنج است و بهتر می تواند ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند اما آیا این باور حقیقت دارد و نان بهتر از برنج است؟ هضم برنج راحت تر است یا نان؟

بر اساس مطالعات انجام شده روی افرادی که نان و برنج سفید مصرف می کنند به نظر می رسد نان سفید هضم بهتری نسبت به برنج دارد. عوامل متعددی در این نتایج نقش داشتند اما، در اکثر موارد محققان بر این باورند که نان سفید حاوی مواد مغذی ضروری تری مانند پروتئین، چربی و سطح کربوهیدرات کمتری در مقایسه با برنج سفید است.

بررسی ها همچنین نشان داد افراد مورد آزمایش پس از خوردن نان سفید سطوح باکتریایی مفیدتری در روده بزرگ نسبت به برنج سفید داشتند. به طور خلاصه، خوردن نان سفید به حفظ میکروبیوتای عالی در روده بزرگ در مقایسه با آن دسته از افراد مورد آزمایش که برنج سفید مصرف کرده بودند، بیشتر کمک کرد.

بالاخره برنج بهتره یا نون؟

چند تکه نان معادل یک فنجان برنج است؟

یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل نان و غلات است. برنج سفید نوعی غلات و نان غذایی است که از گندم و مواد دیگر تهیه می شود و هر دو را می توان در رژیم غذایی در نظر گرفت، مگر اینکه به گلوتن حساسیت داشته باشید، در این صورت باید از نان سفید به طور کامل اجتناب کنید. یک فنجان برنج سفید پخته شده معادل دو تکه نان سفید است.

در درازمدت، مصرف نان یا برنج وضعیت سلامتی شما را تعیین نمی کند بلکه عوامل زیادی وجود دارند که این کار را انجام می دهند اما، ایده خوبی است که مصرف کربوهیدرات خود را در هر سنی تعدیل کنید. بنابراین از میزان کربوهیدراتی که روزانه می می خورید، آگاه باشید و حتی وقتی در مهمانی ها هستید از برنج یا نان غافل نشوید.

اگر می‌خواهید زندگی طولانی‌تری داشته باشید و می‌خواهید سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید، به جز اینکه باید بر روی مقدار نان و برنج باید کنترل داشته باشید، بهتر است ورزش روزانه را در برنامه خود بگنجانید و به طور منظم کالری بسوزانید زیرا مشکل بزرگ غذاهای اصلی مانند نان و برنج سفید این است که بدن به راحتی می تواند این مواد غذایی را به قند تبدیل کند، شکر به کبد منتقل و اگر نسوزد در نهایت به چربی تبدیل می شود همچنین به همین دلیل است که مصرف زیاد نوشابه و چای شیرین تصمیم عاقلانه ای نیست زیرا اساساً همه آنها فقط آب قند با طعم های مختلف هستند.

چرا بدنسازان به جای نان برنج می خورند؟

آیا می دانستید که برنج یک منبع کربوهیدرات برای بدنسازی در نظر گرفته می شود؟ همه غلات سرشار از کربوهیدرات ها و مواد مغذی هستند که بدنسازان برای ریکاوری سریعتر و انرژی بیشتر برای انجام برنامه های سخت خود به آن نیاز دارند. ریکاوری برای تمرین موثرتر بسیار مهم است و بدنسازانی که از رژیم های کلاسیک پیروی می کنند حداقل سه بار در روز از صبح تا عصر برنج می خورند.

وقتی فردی تمرینات زیادی انجام می دهد، کاهش چربی تنها چیزی نیست که می خواهد. اگر تعادل مناسبی از انرژی و مواد مغذی داشته باشید به شما کمک می کند تا بتوانید چارچوب فیزیکی خود را از مرزهای قبلی خود عبور دهید. بدنسازی یعنی باید قدرت خود را افزایش و عملکرد خود را در طول مسیر بهبود دهید پس به منبع خوبی از کربوهیدرات نیاز دارید که با نیازهای بدن شما سازگار باشد.

بالاخره برنج بهتره یا نون؟

تفاوت میزان مواد غذایی موجود در برنج و نان

برای تصمیم گیری بهتر در رسیدن به پاسخ برنج بهتر است یا نان، موارد زیر شما را بهتر راهنمایی خواهند کرد.

درشت مغذی ها

اگر می‌خواهید مصرف کالری یا کربوهیدراتتان را محدود کنید، نان انتخاب بهتری نسبت به برنج است. یک وعده 1/2 فنجان برنج قهوه ای حاوی 108 کالری، 3 گرم پروتئین، 1 گرم چربی و 22 گرم کربوهیدرات است، در حالی که یک تکه نان سبوس دار دارای 69 کالری، 4 گرم پروتئین، 1 گرم چربی و 12 گرم کربوهیدرات است. برنج و نان سفید دارای مقادیر مشابهی کالری، چربی، کربوهیدرات و پروتئین هستند.

فیبر

وقتی صحبت از فیبر به میان می آید، برنج و نان سبوس دار را انتخاب کنید. یک وعده 1/2 فنجان برنج قهوه ای و یک تکه نان سبوس دار حاوی 2 گرم فیبر است، در حالی که برنج سفید فقط 0.3 گرم و نان سفید 0.4 گرم فیبر دارد. فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را محدود می کند و وزن را ثابت نگه می دارد. زنان به 25 گرم و مردان به 38 گرم فیبر روزانه نیاز دارند.

بالاخره برنج بهتره یا نون؟

ویتامین ها

نان و برنج هیچ کدام ویتامین چندانی ندارند. 1/2 فنجان برنج سفید 77 میکروگرم یا 19 درصد از ارزش روزانه و یک تکه نان سفید 43 میکروگرم یا 11 درصد از نیاز افراد را تامین می کند و این به دلیل غنی سازی محصولات است، زیرا برنج قهوه ای و نان سبوس دار تنها مقداری ویتامین را که برای تشکیل DNA و تقسیم سلولی مهم است، تامین می کنند.

مواد معدنی

برنج قهوه ای بیشترین مواد معدنی را فراهم می کند، زیرا حاوی 42 میلی گرم منیزیم یا 11 درصد و همچنین مقادیر کمی از سایر مواد معدنی ضروری است. منیزیم استخوان ها را تقویت می کند، عملکرد ایمنی را بهبود می بخشد و ضربان قلب را به طور منظم نگه می دارد. برنج سفید و هر دو نوع نان مقادیر کمی از هر یک از مواد معدنی ضروری را فراهم می کنند و منبع خوبی برای هیچ یک از آنها نیستند.

انتهای پیام

منبع: نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: