۰

درمان هرچه سریعتر سرماخوردگی در خانه

بسیاری از افراد در فصل سرما دچار سرماخوردگی می شوند و از روش های مناسب برای درمان آن بی اطلاع هستند، با توجه داشتن به برخی توصیه ها می توان سرماخوردگی را هر چه سریع تر در خانه درمان کرد.
کد خبر: ۲۵۲۲۲۳
۱۲:۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: اگرچه سرماخوردگی ویروس خیلی جدی نیست، اما معمولا می تواند باعث ناراحتی شما شود. کلید درمان سرماخوردگی، تشخیص زودهنگام است. اگر فکر می کنید که مبتلا به سرماخوردگی شدید هستید باید فورا اقدامات احتیاطی را انجام و مصرف ویتامین را افزایش دهید. گلوی خود را صاف و مجاری بینی را تمیز کنید. این اقدامات باعث تقویت توانایی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی و کاهش طول بیماری خواهد شد. فراتر از این اقدامات، تا جایی که می توانید استراحت کنید. سعی نکنید آنتی بیوتیک مصرف کنید، چون سرماخوردگی ناشی از ویروس، باکتری نیست و آنتی بیوتیک ها هیچ کمکی به درمان نخواهند کرد.

برنامه ی درمانی که در این بخش به صورت لیستی کامل ارائه شده است نکاتی است که اکثر شما میدانید اما اهمیت رعایت و اجرای آنها به صورت صحیح اهمیت بیشتری از دانستن آنهاست برای همین در اینجا لیست شده اند.

به سرعت سرما خوردگی را تشخیص دهید :

نشانه های این بیماری تقریبا بلافاصله پس از این که ویروس را گرفتید، شروع می شوند. علائم سرما خوردگی شامل آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، گرفتگی، بدن درد خفیف، دمای بدن و خستگی ملایم است. اگر می خواهید با سرعت سرما خوردگی خود را درمان کنید، باید سریع اقدام کنید. بعد از 12 ساعت اول سرماخوردگی، به اندازه کافی پخش خواهد شد. باید دفاع بدنی خود را تقویت کنید.

داروهای سرما خوردگی مصرف کنید :

درمان هرچه سریعتر سرماخوردگی در خانه

اگر سرفه های خشک داشته دارید فقط ازداروهای سرماخوردگی استفاده کنید. داروهای سرماخوردگی کدئین و دکسترومتورفان هستند. عوارض جانبی آن می تواند شامل خواب آلودگی و یبوست باشد. دکسترومتورفان به عنوان یک قرص یا شربت در دسترس است و می تواند با یک خلط اورترکیب شود. اگر سرفه های خلطی دارید قرص سرماخوردگی نخورید چون این می تواند احتمال ابتلا به عفونت سینه را افزایش دهد. در عوض از پزشک بخواهید شربت دفع خلط تجویز کند.

استفاده از اسپری هایی که راه بینی را باز می کنند :

راه گشا های بینی مایع یا قرص هستند به رگ های خونی در غشا بینی کمک می کند و اجازه می دهد که مجاری بینی باز شوند و باعث آسودگی شود. با این حال، اگر دچار مشکلات قلبی یا فشار خون شدید، باید از راه گشای خوراکی اجتناب کنید، و اگر مبتلا به دیابت، مشکلات تیروئیدی، آب سیاه یا پروستات باشید، تنها ازراه گشا بینی با دستور پزشک استفاده کنید. عوارض جانبی شامل بی خوابی (مشکلات خواب)، سرگیجه و افزایش فشار خون است.

داروهای خلط بر مصرف کنید :

این نوع دارو سینوس ها را با کاهش خلط و شل شدن خلط که ممکن است در ریه های شما ایجاد شده باشد تمیز می کند. این به شما این امکان را می دهد که راحت تر نفس بکشید و راحت تر باشید.

مصرف داروهای خلط بر در داروخانه در دسترس هستند. آن ها معمولا به شکل مایع ، قرص و پودر بفروش می رسد. چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم باید آگاه باشید که مانند تمام داروها ممکن است دارای عوارض جانبی باشد. عبارتند از تهوع، استفراغ و خواب آلودگی. اگر شما هر کدام از این علائم را تجربه کردید، باید فورا مصرف آن را ترک کنید.

مصرف ویتامین ث را افزایش دهید :

ویتامین ث مدت ها است که به خاطر خواص جلوگیری کننده از سرماخوردگی، به آن اشاره شده است، اما آیا می دانستید که می تواند به کوتاه کردن مدت زمان سرماخوردگی کمک کند؟

نوشیدن آب پرتقال و خوردن غذاهایی مانند توت فرنگی، کیوی و سبزیجات سبز برگ دارکه دارای مقدار ویتامین ث بالایی هستند.هم چنین شما می توانید یک مکمل ویتامین ث را نیز به شکل قرص در فروشگاه هادر نظر بگیرید. براساس گزارش موسسه ملی بهداشت، میزان مصرف توصیه شده، 90 میلی گرم در روز برای مردان و 75 میلی گرم در روز برای زنان است.
مراجعه به پزشک برای سرماخوردگی:

بدن توانایی مبارزه با بیشتر سرماخوردگی ها را دارد، اما پزشک می تواند برای تسکین علایم داروتجویز کند. با این حال، از پزشک خود برای سرماخوردگی آنتی بیوتیک نخواهید، آن ها علائم یا مدت زمان سرماخوردگی را بهبود نخواهند داد. اگر علائم زیر را تجربه می کنید، پس باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

گوش درد / از دست دادن شنوایی

تب بالاتر از 103 درجه

تبی که بیش از 3 روز طول می کشد.

تنفس های کوتاه / خس خس

خلط خونی

علایم عمومی که بیش از 7 تا 10 روز طول می کشد

گلو درد همراه با تب بدون سرفه و آبریزش بینی این می تواند نشانه گلو باشد که باید سریعا با آنتی بیوتیک ها درمان شود تا از عوارض قلبی جلوگیری شود.

سرفه همراه با تب بدون آبریزش بینی و گلو درد این علائم ممکن است ذات الریه را نشان دهند و همچنین باید با آنتی بیوتیک ها درمان شوند.

بینی را به درستی تمیز کنید. طبیعی است که وقتی احساس گرفتگی می کنید، بینی خود را تمیز کنید، اما فقط مراقب باشید که زیاده روی نکنید. در حالی که تمیز کردن بینی می تواند به تمیز کردن مجاری بینی خلط اضافی کمک کند، اما بیش از حد تمیز کردن می تواند اثرات مضر داشته باشد.

مجاری بینی را با محلول نمک تمیز کنید :

هر نوع بطری و یا ظرفی با فواره نازک می تواند با محلول نمک برای بیرون کردن خلط از مجاری بینی به کار رود. محلول نمک را با مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک کوشر در یک فنجان آب درست کنید.

ظرف را با محلول نمک پر کنید، سر خود را به یک طرف (بالای سینک)خم کنید و محلول را به یک سوراخ بینی به حالت ریزش وارد کنید. محلول باید در یک سوراخ بینی قبل از بیرون آمدن از طرف دیگر جریان داشته باشد. هنگامی که آب چکه نمی کند، بینی خود را به آرامی تمیز، سپس فرآیند را در طرف مقابل تکرار می کند.

از درمان های بخارآب جوش استفاده کنید:

بخار وقتی برای صاف کردن ذهنتان می آید واقعا می تواند مفید باشد. گرمای بخار مخاط بینی را مرطوب می کند در حالی که رطوبت آب به تسکین مجاری تنفسی کمک می کند. از بخار در یکی از روش های زیر استفاده کنید:

با جوش دادن یک قابلمه آب بخار بدهید آن آب را در کاسه جداگانه ای بریزید و سپس صورت خود را روی آب داغ قرار دهید. یک حوله را بالای سر خود نگه دارید تا بخار را در آن نگاه دارید. چند قطره روغن اسانس (مانند درخت چای یا نعناع)در آن بریزید و پاک سازی سینوس را به حداکثر برسانید.
دوش آب گرم بگیرید :

بارها در مطالب مربوط به درمان سرماخوردگی در بخش سلامت نمناک به این مورد اشاره و تاکید کرده ایم که حتی اگر تحت شرایط آب و هوا احساس می کنید، نباید دوش روزانه خود را رها کنید چون واقعا می تواند به خوب شدن سرماخوردگی کمک کند. آب را در یک دمای بالا حرارت دهید و اجازه دهید تا هر چه سریع تر بخار حمام بالا برود. اگر گرما باعث می شود که شما احساس ضعف یا سرگیجه کنید، یک صندلی پلاستیکی یا چهارپایه پلاستیکی را باخود به حمام ببرید.

یک حمام گرم و شرجی می تواند برای شما مفید باشد وقتی سرما خوردگی دارید - نه تنها از نظر خلط بری بلکه از لحاظ آرامش و گرما. دوباره سعی کنید تا جای ممکن آب را داغ کنید. اگر شما تصمیم بگیرید که موهای خود را بشویید (چه در حمام و چه دوش)به یاد داشته باشید که بعد از آن موهای خود را به طور کامل خشک کنید، چون موهای مرطوب می تواند باعث از دست دادن گرمای بدن شود که برای سرماخوردگی مناسب نیست.

مایعات داغ بخورید :

هیچ چیز بهتر از نوشیدن مایعات داغ نیست وقتی که از سرماخوردگی بدی رنج می برید. اما فراتر از عامل راحتی، یک نوشیدنی داغ می تواند به شما کمک کند تا مجاری بینی خود را صاف کنید و گلو درد را تسکین دهید

کمی استراحت کنید:

بهترین راه برای غلبه بر سرماخوردگی این است که چند روز مرخصی بگیرید، و به بدنتان استراحت بدهید. به غیر از آن، سرماخوردگی شایع نوعی ویروس است که سیستم ایمنی را تضعیف می کند و باعث می شود بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های دیگر و یا بدتر شدن سرما خوردگی شوید.

خود را گرم نگه دارید :

گرم ماندن در طول فرآیند بهبود کمک خواهد کرد. علی رغم فواید گرما، گرمای خشک می تواند باعث التهاب مجاری بینی و گلو درد شود. شما می توانید با استفاده از یک مرطوب کننده برای افزودن رطوبت به هوا با این روش مقابله کنید. این می تواند به راحت تر کردن تنفس کمک کند.

عسل خام بخورید :

عسل خام یک عامل موثر در درمان ایمنی طبیعی است که حاوی خواص ضد ویروسی است و گلو را تسکین می دهد که آن را جز مواد اولیه در بسیاری از درمان های طبیعی می سازد.

شما می توانید یک قاشق از عسل خام را به خودی خود بخورید و یا آن را به آب و یا چای گرم اضافه کنید. درمان دیگر برای سرماخوردگی این است که یک لیوان شیر با یک قاشق پودر زرد چوبه داشته باشید، سپس آن را به سرعت با یک قاشق عسل مخلوط کنید.

سیر بخورید:

سیر خواص ضد میکروبی، ضد ویروس و آنتی بیوتیکی دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند سیر خام می تواند به تسکین علایم سرماخوردگی کمک کند، طول سرماخوردگی را کوتاه و سیستم ایمنی را تقویت کند در نتیجه از سرماخوردگی آینده جلوگیری می کند.

مکمل های طبیعی را مصرف کنید:

مکمل های طبیعی ویژه ای وجود دارند که معتقدند به علائم سرماخوردگی کمک می کنند. در حالی که آن ها لزوما سرماخوردگی را التیام نخواهند داد آن ها می توانند به آن کمک کنند سریع تر درمان شود برای مثال:

روی ، جینسینگ،سرخارگل

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: