۰

بی خوابی و 11 حقیقت در مورد آن

حقایقی درباره بی خوابی را در متن ذیل بخوانید.
کد خبر: ۲۵۱۸۸۸
۱۳:۲۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، 

1 نوشیدن الکل موجب خواب می‌شود‌

درست نیست. مشکل مزمن در خوابیدن یا خواب رفتن می‌تواند یک استراحت خوب شبانگاه را از فرد بگیرد. فکر می‌کنید خوردن الکل قبل از خواب مشکل را برطرف می‌کند؟ باز هم فکر کنید کابوس بی‌خوابی احتمالا ادامه دارد زیرا الکل موجب خواب رفتن نمی‌شود و همانطور که وارد بدن می‌شود منجر به خواب آشفته و بی‌قراری می‌شود یا ممکن است موجب شود تا فرد زودتر بیدار شود.

2 بی‌خوابی یک مشکل کاملا ذهنی است

حقیقت ندارد. درست است که مسائل روانشناختی می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. درواقع، استرس دلیل اصلی و اولین دلیل کمبود خواب افراد است. اما تنها عامل بی‌خوابی نیست. موارد بسیاری می‌توانند باعث بی‌خوابی شوند، از جمله بهداشت نامناسب خواب، بیماری، عوارض جانبی دارو، درد مزمن، نشانگان پای بی‌قرار، یا اختلال خواب.

3 ورزش موجب خواب می‌شود

حقیقت دارد. ورزش منظم می‌تواند راهی عالی برای کمک به تحریک فرد برای خواب بهتر شود. اگر برای خواب رفتن مشکلی دارید، خیلی دیر ورزش نکنید. ورزش تند می‌تواند هوشیاری فرد را بیشتر کند. همچنین دمای بدن فرد را افزایش می‌دهد و ممکن است تا 6 ساعت او را بی‌خواب نگه دارد. از انجام ورزش خیلی نزدیک به زمان خواب پرهیز کنید. تمرین ورزشی را 2 یا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

4 صفحه‌های نمایشی موجب

بی‌خوابی می‌شوتد

حقیقت ندارد. وسوسه انگیز است که بخواهید با نگاه کردن به صفحهرایانه یا تماشای تلویزیون قبل از خواب، چشمتان را بی‌خواب کنید، اما هر دو در واقع می‌توانند فرد را تحریک کنند. نور و صدای تلویزیون و رایانه می‌تواند جذاب باشد و سطح ملاتونین مغز را کاهش دهد. شما می‌خواهید که سطح ملاتونین هنگام ساعت خواب افزایش یابد تا به خواب رفتن شما کمک کند. فقط به کمی صدا نیاز دارید تا بتوانید راحت به خواب بروید؟ سعی کنید به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید یا یک برنامه آرام و خواب‌آوررا قبل از خواب ببینید.

5 قرص‌های خواب‌آور خطری ندارند

درست نیست. امروزه درست است که قرص‌های خواب‌آور ایمن تر و موثرتر از بسیاری از داروهای قدیمی هستند، اما همه داروها خطرات بالقوه ای دارند از جمله خطر اعتیاد. همیشه قبل از استفاده از داروهای خواب‌آوربا پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروهای خواب‌آور می‌توانند به طور موقت علائم بی‌خوابی را برطرف کنند، اما نمی‌توانند بی‌خوابی را درمان کنند. حل مشکلات اساسی سلامت و توجه به محیط خواب اغلب بهترین روش برای رفع بی‌خوابی است.

6 می‌توانید کمبود خواب را جبران کنید

حقیقت ندارد. بعید است که بتوانید کاملا کمبود خواب را جبران کنید. درواقع خوابیدن در یک یا دو روز در هفته یا آخر هفته ممکن است ساعت طبیعی بدن را مختل کند. این اختلال ممکن است خواب روز بعد را دشوار کند. تنها راه جبران کمبود خواب شروع یک برنامه منظم برای خواب است.

7 چرت زدن بی‌خوابی را جبران می‌کند

درست نیست. چرت زدن در همه افراد تاثیر متفاوتی دارد. برای برخی از افراد، یک خواب کوتاه 10 تا 20 دقیقه ای میان روز می‌تواند انرژی‌بخش باشد. با این حال، برای بسیاری از افراد مبتلا به بی‌خوابی، یک چرت عصرانه می‌تواند باعث کاهش خواب مغز شود و حتی می‌تواند خواب رفتن در شب را دشوارتر کند.

8 شما می‌دانید که به خواب کمتری نیاز دارید

درست نیست. باور داستن این موضوع می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد. همه آدم‌ها با یک نیاز خواب مشخصی به دنیا می‌آیند. بیشتر بزرگسالان به 7-8 ساعت خواب نیاز دارند. می‌توانید یاد بگیرید که کمتر بخوابید، اما نمی‌توانید به بدن خود آموزش دهید تا کمتر به خواب احتیاج داشته باشد. اگر کم خواب هستید، تمرکز کردن یا به خاطر آوردن چیزها دشوارتر می‌شود. خستگی مزمن می‌تواند عواقب جدی داشته باشد، از جمله عملکرد ضعیف در کار، افزایش خطر تصادفات و حتی ضعیف شدن بدن.

9 اگر خوابتان نمی‌آید در رختخواب نمانید

درست است. آیا نیم ساعت یا بیشتر در رختخواب غلت می‌زنید. خوب است که برای خواندن کتاب یا گوش دادن به یک موزیک آرامش‌بخش از رختخواب خارج شوید. یک فعالیت آرام می‌تواند به فرد در حفظ آرامش و رفع خواب آلودگی کمک کند. ماندن در رختخواب ممکن است منجر به ناامیدی و کلافگی فرد شود. با گذشت زمان، ممکن است بیشتر بیدار بمانید و نتوانید استراحت کنید. بیماری‌های‌ جدی با کمبود خواب مزمن شدید، چاقی، فشار خون بالا، دیابت، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

10 برای خوب خوابیدن می‌توان آموزش دید

حقیقت دارد. می‌توانید بدن خود را آموزش دهید تا برخی از رفتارهای آرام‌بخش را برای خواب بهتر انجام دهید. نکته اصلی، البته پایبندی یه آن است. یک ساعت کتاب بخوانید یا قبل از خواب دوش گرم بگیرید. شاید مراقبه یا تخیل هم به شما کمک کند تا به خواب بروید. آن کاری که برای شما موثر است را پیدا کنید و سپس این کارها را بطور منظم و هر شب قبل از خواب انجام دهید.

11 مشکلات خواب خودبخود برطرف می‌شود

درست نیست. تا زمانی که ندانید چه چیزی باعث بی‌خوابی شما می‌شود، اعم از استرس، دارو، بیماری یا مساله ای دیگر، انتظار نداشته باشید که خود به خود از بین برود. اگر در خوابیدن یا خواب ماندن دچار مشکل شده‌اید یا پس از خواب شبانه به طور مداوم خسته هستید، ممکن است اختلال خواب داشته باشید و وقت آن است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: