۰

برای پیشگیری از سردردهای میگرنی چه باید کرد

قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: مصرف برخی مواد غذایی سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند و برای پیشگیری از بروز و تعدیل این عارضه باید از خوردن برخی مواد پرهیز کرد.
کد خبر: ۲۵۰۱۸۴
۱۰:۴۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

شیعه نیوز: سید ضیاءالدین مظهری افزود:‌ مواد غذایی مانند خرمای تازه، مرکبات، آناناس، آبمیوه، شکلات و بسیاری از فرآورده‌های شیر و لبنیات و پنیرها و غذاهای دودی، انجیر، فندق و بادام زمینی و مواد حاوی کافئین از جمله قهوه، چای و انواع کوکاکولا را برای پیشگیری از سردردهای میگرنی باید کمتر مصرف کرد.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، حدود ۱۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان ایرانی مبتلا به سردردهای میگرنی هستند و تقریبا ۱۰میلیون ایرانی فقط به سردرد میگرنی و تعداد بیشتری از این عدد به سردردهای تنشی مبتلا هستند، یک و نیم میلیون نفر در ایران سردرد مزمن دارند به این معنی که بیش از نیمی از روزهای یک ماه دچار سردرد می شوند.

وی اظهار داشت:‌ مصرف مواد غذایی حاوی نیترات و نیتریت، انواع کالباس و سوسیس و غذاهای حاوی این فرآورده‌ها مثل ساندویچ، پیتزا، هات‌داگ و برگرها ممنوع است و با حذف و یا جایگزینی آنها با مواد غذایی دیگر، اثر تحریکی و تشدید سردردهای میگرنی را از خود دور کرده و به مدت ۲ هفته این پرهیز را ادامه بدهید.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اثر بعضی از غذاهای غذایی مصرفی فورا ظاهر نمی‌شود و گاهی ۲۴ ساعت بعد از مصرف یا دیرتر، تاثیرگذاری مواد می‌تواند اثرات آن بروز کرده و مشاهده شود.

مواد غذایی و مکمل‌های مفید برای پیشگیری از سردردها

به گفته مظهری، روغن‌های اشباع شده حیوانی و گیاهی را محدود و حذف کرده و به جای آن از روغن‌های مایع حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده استفاده کنید، زنجبیل تازه یا خشک و پودر شده را در آب حل کرده و چهار بار در روز به محض بروز اولین علائم آغاز میگرن یا سردرد مصرف کنید.

وی افزود: زنجبیل عملکرد مفیدی را در سیستم‌های مختلف بدن انجام داده و به تعدیل و تسکین عوارض بیماری در افرادی که پیوسته دچار میگرن می‌شوند، تاثیرگذار است.

مظهری در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مردم به جای استفاده از پروتئین ها، املاح و ۵۰ ریز مغذی که بدن به آن ها احتیاج دارد، غذاهای آماده استفاده می کنند، گفت: غذاهایی مانند فست فود ها، شیرینی ها و غذاهای چرب چربی خون را افزایش داده و بیماری های قلبی عروقی را شیوع می دهد و فاقد مواد مغذی هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هرم سلامت غذایی مردم از حد مجاز خارج شده و افراد بیشتر به گرسنگی ظاهریشان توجه دارند و به گرسنگی سلولی خود پاسخ نمی دهند، تغذیه نامناسب موجب تغییر در خلق و خوی افراد می شود و باعث افسردگی می شود و مصرف متعادل سبزی ها، میوه ها و موادغذایی با ارزش نیز می تواند مفید باشد.

مظهری خاطرنشان کرد: غذای مصرفی باید سالم، متعادل و متنوع باشد، مردم باید از پرخوری پرهیز کنند. با عجله غذا نخوردند، با آرامش غذا را بجوند و اگر به حفظ سلامت خودشان علاقه مند هستند از پرخوری و خوردن تنقلات خودداری کنند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: