۰

آیا کم‌خونی درمان می‌شود؟

مطالعات جدید نشان داده است که ویتامین دی می‌تواند نقش محافظتی در برابر کم‌خونی داشته باشد. ویتامین دی از طریق تابش نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. اما دلایل مختلفی مثل آلودگی هوا، استفاده از ضد‌آفتاب‌ها و ... مواجهه با آفتاب را کم می‌کند. توصیه اکید متخصصین دریافت این ویتامین حیاتی از طریق مکمل‌ها است.
کد خبر: ۲۲۷۳۷۸
۱۵:۳۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، امروزه کم خونی (آنمی) به عنوان یکی از بیماری‌های شایع، به یک مشکل بهداشتی در سطح جهانی تبدیل شده است. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای کم خونی وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها، استفاده از مکمل خون ساز است.

کم خونی چیست؟

در بیماری کم خونی تعداد کمی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن به بافت‌های بدن وجود دارد؛ بنابراین اکسیژن کمتری به بافت‌های بدن می‌رسد. به همین دلیل فرد مبتلا به کم خونی در بیشتر مواقع احساس خستگی و ضعف می‌کند.

انواع کم خونی

کم خونی انواع مختلفی دارد که دلیل هر کدام نیز متفاوت است. ممکن است این بیماری موقت یا طولانی مدت باشد و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

علائم کم خونی

علائم و نشانه‌های کم خونی به علت بیماری بستگی دارد. اما از شایع‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• خستگی
• ضعف و بی‌حالی
• رنگ پریدگی
• ضربان قلب نامنظم
• تنگی نفس
• سرگیجه
• درد قفسه سینه
• سرد شدن دست‌ها و پا‌ها
• سردرد

در ابتدا ممکن است آنمی در حدی خفیف باشد که متوجه آن نشوید. اما با پیشرفت بیماری، علائم نیز وخیم‌تر می‌شوند.

درمان کم خونی

برای کم خونی درمان‌های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال پیروی از یک رژیم متعادل و متنوع می‌تواند یک روش درمانی موثر باشد. اما از آنجایی که دسترسی به طیف وسیعی از مواد غذایی برای همه افراد مقدور نیست، استفاده از روش‌های دیگر اولویت پیدا می‌کند.

تنوع زیاد مکمل‌های موجود در بازار انتخاب بهترین مکمل را به یک سردرگمی تبدیل کرده است. گروه دارویی ابیان با در نظر گرفتن نیاز جامعه سابقه درخشانی در تولید محصولات با‌کیفیت دارد و انتخاب را تسهیل کرده است. مکمل خون ساز ابیان با در‌بر داشتن موثرترین ویتامین‌ها و مواد معدنی گام بزرگی در درمان کم خونی برداشته است. در ادامه به برخی ترکیبات موجود در مکمل خون ساز ابیان و نقش آن‌ها در بهبود آنمی اشاره می‌کنیم.

آهن

کم خونی فقر آهن به‌عنوان شایع‌ترین نوع کم خونی، به دلیل کمبود آهن در بدن اتفاق می‌افتد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین (حامل اکسیژن) به آهن نیاز دارد که در شرایط کمبود آهن، تولید کافی هموگلوبین نیز مختل می‌شود.

زنان باردار بدون استفاده از مکمل دچار کم خونی می‌شوند. خونریزی‌های شدید در دوران قاعدگی، زخم، سرطان، استفاده بی رویه از مسکن‌ها خصوصاْ آسپرین از دیگر دلایل فقر آهن است. تیم پزشکی گروه دارویی ابیان با گنجاندن مناسب‌ترین دوز آهن در مکمل خون ساز ابیان، به درمان کمبود این ماده مغذی مهم اندیشیده است.

ویتامین B ۹ و B ۱۲

علاوه‌بر آهن، بدن برای تولید گلبول‌های قرمز سالم و کافی به ویتامین‌های B۱۲ و ۹ B (اسید فولیک) نیز نیاز دارد. اگر از طریق رژیم غذایی این مواد مغذی کلیدی را دریافت نکنید، دچار کمبود می‌شوید.

ویتامین سی

ویتامین c نیز در درمان کم خونی نقش عمده‌ای دارد، اما به دلایل مختلفی مثل استعمال سیگار قابلیت بدن در جذب ویتامین C مختل می‌شود. در این شرایط مصرف مکمل اهمیت پیدا می‌کند. از طرفی این ویتامین جذب آهن را بیشتر می‌کند.

زینک

زینک یک ماده معدنی مهم است که نقش‌های زیادی در بدن دارد. بدون حضور زینک، فعالیت بسیاری از آ‌نزیم‌های دخیل در تولید گلبول‌های قرمز مختل می‌شود. به همین دلیل، کمبود زینک با کم خونی مرتبط است.

مس

مس نیز به عنوان یک ماده معدنی کلیدی، با حضور داشتن در فعالیت بسیاری از آنزیم‌ها، در بروز کم خونی نقش مهمی دارد. کمبود مس به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اما با دریافت این ریز مغذی از طریق رژیم غذایی یا مکمل، می‌توان نیاز بدن را تامین کرد.

ویتامین K

ویتامین کا یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد. نقش عمده این ویتامین در فرایند انعقاد خون است. اگرچه کمبود ویتامین K به‌طور مستقیم منجر به کم خونی نمی‌شود. اما در غیاب این ویتامین، خونریزی‌های شدیدی که اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث کم خونی شود. یک رژیم غذایی متنوع و استفاده از مکمل می‌تواند ویتامین کا کافی را به بدن برساند.

ویتامین D

مطالعات جدید نشان داده است که ویتامین دی می‌تواند نقش محافظتی در برابر کم‌خونی داشته باشد. ویتامین دی از طریق تابش نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. اما دلایل مختلفی مثل آلودگی هوا، استفاده از ضد‌آفتاب‌ها و ... مواجهه با آفتاب را کم می‌کند. توصیه اکید متخصصین دریافت این ویتامین حیاتی از طریق مکمل‌ها است.

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: