۰

شرط و شروط روزه داری برای سالمندان

متخصص تغذیه با بیان اینکه سالمندان به دلیل شرایط بدنی خاصی که دارند باید قبل از روزه گرفتن سلامت بدنشان به وسیله پزشک بررسی شود، درباره باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای روزه داری آن‌ها توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۶۳۸۹۵
۱۶:۱۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
به گزارش «شیعه نیوز»، متخصص تغذیه با بیان اینکه سالمندان به دلیل شرایط بدنی خاصی که دارند باید قبل از روزه گرفتن سلامت بدنشان به وسیله پزشک بررسی شود، درباره باید‌ها و نباید‌های تغذیه‌ای روزه داری آن‌ها توضیحاتی داد.

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نحوه روزه‌داری سالمندان اظهار کرد: سالمندان به دلیل شرایط بدنی خاصی که دارند، باید قبل از روزه گرفتن سلامت بدنشان به وسیله پزشک بررسی شود و اگر بیماری خاصی دارند باید از روزه گرفتن پرهیز شود، بیماران کلیوی، افرادی که مشکل گوارشی و زخم معده دارند همچنین بیماران قلبی نباید روزه بگیرند.


سالمندان باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سالمندانی که قصد روزه گرفتن دارند باید نکات تغذیه ای را رعایت کنند، بیان کرد: سالمندان باید در ماه رمضان به میزان آب دریافتی خود دقت کرده و آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، با توجه به اینکه در سالمندان حس تشنگی کاهش پیدا می‌کند، لذا در ایام ماه رمضان در زمان افطار تا سحر به مصرف آب دقت نمی کنند و دچار کمبود آب و بیماری های دیگر می شوند.
در زمان سحر از مصرف مواد غذایی حجیم، پرهیز کنید

فرح بخش با تاکید بر اینکه سالمندان باید در ماه رمضان از افطار تا سحر هشت الی 12 لیوان آب مصرف کنند، بیان کرد: مصرف مایعات به تامین آب بدن کمک می‌کند؛ برخی  به دلیل اینکه در طول روز  احساس گرسنگی نکنند، در زمان سحر از وعده های غذایی سنگین استفاده می‌کنند تا در طول روز کمتر گرسنه شوند، این کار نه تنها سلامت بدن  را به  خطر می اندازد بلکه باعث سوء هاضمه می شود.


مصرف مواد فیبر دار را در ماه رمضان فراموش نکنید

وی با بیان اینکه سالمندان باید به اندازه کافی از مواد فیبردار استفاده کنند، تشریح کرد: مصرف سبزیجات، میوه ها و کاهو در وعده افطار و سحر فراموش نشود؛ بهترین زمان مصرف این مواد بعد از افطار است، از مصرف مایعات و جامدات در کنار هم پرهیز شود و حتما پس از مصرف مایعات و گذشت 15 دقیقه جامدات مصرف کنند، پس از آن میوه جات بسیار توصیه می شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سالمندان باید از مصرف غذاهای چرب و شور پرهیز کنند، گفت: این افراد باید در مصرف غذاهای خود چه در ماه رمضان و چه روزهای عادی دقت کنند؛ غذاهای چرب کلسترول را بالا می برد، باعث ایجاد بسیاری بیماری ها می شود، همچنین مصرف بیش از اندازه نمک سلامت آن ها را به خطر می اندازد.
سالمندان باید چگونه فعالیت کنند؟

فرح بخش با تاکید بر اینکه سالمندانی که قصد روزه گرفتن دارند باید فعالیت خود را در طول روز کاهش دهند، عنوان کرد: افرادی که قصد انجام خرید دارند، باید فعالیت خود را به آخر شب منتقل کنند؛ در طول روز نباید فعالیت هایی انجام دهند که آب بدنشان کم شود، همچنین در وعده سحر بهتر است از نان های سبوس دار استفاده کنند.



سالمندان از مصرف کربوهیدرات های پیچیده غافل نشوند

وی ادامه داد: در زمان افطار و سحر باید مواد سه گانه اصلی شامل هیدرات‌های کربن (قند و نشاسته)، پروتئین و چربی را به حدی  استفاده کنند تا انرژی لازم در بدن باقی بماند؛ با توجه به اینکه افراد سالمند به علت کم‌تحرکی دچار یبوست می‌شوند، مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده  مانند سبزیجات، غلات و میوه ها را در وعده سحر فراموش نکنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سالمندان باید از مصرف تنقلات شیرین و نوشابه های گازدار پرهیز کنند، یاد آور شد: نوع تغذیه در سلامت افراد بسیار موثر است؛ نوشابه ها از قندهای زیادی تشکیل شده اند که سلامت فرد را به خطر می اندازد همچنین توصیه می شود از سیگار کشیدن جدا خودداری کنند.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: