۰

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان

یک متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی سالمی که دانش‌آموزان در وعده‌های صبحانه، نهار و شام بهتر است مصرف کنند، گفت: دانش‌آموزان حتما در طول روز از میان وعده‌های سالم استفاده کنند و در عین حال از ریزه‌خواری و استفاده از مواد غیر سالم خودداری کنند.
کد خبر: ۲۷۳۳۸۱
۱۱:۱۷ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، یک متخصص تغذیه با اشاره به مواد غذایی سالمی که دانش‌آموزان در وعده‌های صبحانه، نهار و شام بهتر است مصرف کنند، گفت: دانش‌آموزان حتما در طول روز از میان وعده‌های سالم استفاده کنند و در عین حال از ریزه‌خواری و استفاده از مواد غیر سالم خودداری کنند.

دکتر مهدی شادنوش درباره تغذیه سالم و مناسب دانش‌آموزان با بازگشایی مدارس، گفت: از آنجایی که دانش‌آموزان در سنین رشد قرار دارند، یکی از پایه‌های بسیار با اهمیت برایشان تغذیه مناسب است. والدین توجه داشته باشند که فرزندان‌شان شب هنگام غذایشان را زودتر میل کنند؛ به طوری که تا زمان خواب‌شان یک فاصله ۴۵ دقیقه‌ای وجود داشته باشد و حتما این موضوع را رعایت کنند. ساعت خواب کودکان هم حتما حداقل بین هفت تا هشت ساعت باشد.

وی افزود: دانش‌آموزان صبح در ساعتی از خواب بیدار شوند که حتما فرصت برای صبحانه خوردن داشته باشند. وعده صبحانه اگر همراه با کربوهیدرات‌های مناسب و نان به اندازه کافی باشد، خوب است. در کنار آن از لبنیات خوب هم استفاده کنند به ویژه نوشیدن شیر که در آغاز یک روز پرانرژی برای دانش‌آموز بسیار می‌تواند مناسب باشد. اگر مدارس هم برنامه‌ها را به گونه‌ای تدوین کنند که دروسی که با محاسبات فکری سروکار دارد، مانند درس ریاضی در ساعات اولیه صبح باشد که در این صورت فراگیری دانش‌آموزان می‌تواند بیش از پیش باشد.

شادنوش ادامه داد: دانش‌آموزان حتما در طول روز از میان وعده استفاده کنند. خانواده‌ها میان‌وعده‌های مناسبی را در بسته‌بندی مناسب همراه کودکان بگذارند. میان‌وعده‌هایی مانند دانه‌ها و مغزها، خشکبار، میوه‌جات و... باشد که این مواد غذایی را به عنوان میان وعده در ساعات تفریح و در فواصل کلاس‌ها استفاده کنند. از ریزه‌خواری و استفاده از مواد غیر سالم خودداری کنند. طبق نظارتی که حوزه‌های بهداشت وزارت آموزش و پرورش بر مدارس دارد، در بوفه‌های مدارس غذاهای مضر یا موادی که ریزه‌خواری را ترویج کند مانند پفک، چیپس و... نباید در مدرسه ارائه شود. اگر هم بود حتما خانواده‌ها به مدارس تذکر دهند.

وی درباره ویژگی‌های غذاهایی که در بوفه مدارس ارائه می‌شوند، گفت: حوزه سلامت وزارت آموزش و پرورش بسیار فعال است و طبق دستورالعمل‌هایی که در این زمینه صادر کرده است، مواد غذایی را که باید در بوفه‌ها وجود داشته باشد، مشخص کرده است. بوفه‌های مدارس از ارائه مواد غذایی که فسادپذیر است و نمی‌توان برای زمان زیادی از آن‌ها در دمای معمولی نگهداری کرد، خودداری کند. همچنین ارائه مواد فسادپذیری مانند سس‌ها یا مواد غذایی که با استفاده از سس و سایر مواد فسادپذیر تهیه می‌شوند، در بوفه‌های مدارس نباید انجام شود. باید در بوفه‌های مدارس یخچال‌های مناسب وجود داشته باشد و بهداشت را هم رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ساعت نهار دانش‌آموزان هم نباید زیاد به تاخیر افتد و باید حتما وعده ناهار را در میانه روز مصرف کنند، گفت: اگر دانش‌آموزان برای وعده ناهار هم در مدرسه حضور داشتند، مواد غذایی به همراهشان باشد که در دمای معمولی زود فساپذیر نباشد. همچنین مواد غذایی ساده بوده و دیرهضم نباشند. چربی بالا و میزان گوشت بالایی نداشته باشند؛ چراکه از آنجایی که قرار است در ساعات بعد از ظهر هم در مدرسه حضور داشته باشند، هضم‌شان طول نکشد. در عین حال مدارسی که بعد از وعده ناهار هم برای دانش‌آموزان کلاس برگزار می‌کنند، در صورتیکه فرصتی حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع را برای استراحت دانش‌آموزان در نظر بگیرند، بسیار ایده‌آل بوده و در آموزش‌پذیری دانش‌آموزان موثر است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: