۰

روند صعودی پدیده شوم طلاق در جامعه ایران + دلایل

پسران و دخترانی که با هزاران امید و آرزو ازدواج می کنند و با وجود تمام مشکلات اجتماعی زیر یک سقف می‌ روند تا شروعی دوباره داشته باشند؛ اما تعداد بسیاری از آنها بعد از مدتی تصمیم به جدایی می‌ گیرند که همین امر باعث شده است تا افراد مجرد با مشاهده زندگی متاهلین و مشکلات پیش روی آن ها نسبت به ازدواج ترس و واهمه داشته باشند، تاحدی که تصمیم بگیرند مجرد بمانند.
کد خبر: ۲۷۱۳۸۲
۰۹:۵۷ - ۲۲ تير ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، طلاق پدیده شومی است که طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و مشکلات بسیاری را برای افراد و در نتیجه جامعه ایجاد کرده است.

در گذشته زندگی مشترک افراد طولانی‌ تر بود و طلاق به ندرت اتفاق می‌ افتاد، اما امروزه با گذشت زمان و بروز مشکلات متعدد از جمله بی‌ثباتی اقتصادی، همسرگزینی نادرست و همچنین افزایش ابتلا به بیماری‌های روانی، خصوصا با پیدایش و ورود سرزده ویروس کرونا در سه سال گذشته که سلامت روانی افراد را تحت‌الشعاع قرار داده و خلق منفی و تحریک‌پذیری و پرخاشگری را به دنبال داشته‌، باعث شده است تا طلاق دیگر به امری عادی تبدیل شود و اثرات جبران ناپذیر آن تا مدت‌ ها و حتی تا سال‌ های زیادی گریبان‌ گیر خانواده‌ ها خواهد بود.

پسران و دخترانی که با هزاران امید و آرزو ازدواج می کنند و با وجود تمام مشکلات اجتماعی زیر یک سقف می‌ روند تا شروعی دوباره داشته باشند؛ اما تعداد بسیاری از آنها بعد از مدتی تصمیم به جدایی می‌ گیرند که همین امر باعث شده است تا افراد مجرد با مشاهده زندگی متاهلین و مشکلات پیش روی آن ها نسبت به ازدواج ترس و واهمه داشته باشند، تاحدی که تصمیم بگیرند مجرد بمانند.

به گفته مرتضی پدریان، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه از منظر اقتصادی، امروز ازدواج بار مالی بسیار بالایی برای جوانان دارد؛ هنگامی که زیرساخت‌های اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که فرد قادر به تأمین نیازهای مادی نیست خود به‌ خود تمایل به ازدواج و زندگی مشترک در فرد کاهش پیدا می‌کند. در واقع متغیرهای اجتماعی در تمایل نداشتن جوانان به ازدواج مؤثر است. هنگامی که افراد در جامعه شاهد زیاد بودن تعداد طلاق و کاهش آمار ازدواج باشند، ناخواسته با دیدن اطرافیانی که ازدواج آنها منجر به طلاق شده یا از زندگی خود ناراضی هستند آنها نیز در گرایش به ازدواج بی‌ توجه می‌ شوند.
مشاوره به یک کالای فانتزی و تشریفاتی تبدیل شده است

همچنین در این خصوص مجید ابهری آسیب شـناس و رفـتـار شـناس اجـتماعـی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج درباره طلاق و دلایل آن گفت: طلاق یعنی گسستن عمدی و ارادی رابطه عاطفی بین زن و شوهر که این فرایند می تواند دلایلی مختلفی داشته باشد. از نظر افکارشناسی این دلایل به دو گروه رفتاری و محیطی تقسیم می شوند.

دلایل رفتاری عبارتند از: کوتاه بودن مدت زمان آشنایی، انتخاب نادرست و تفاوت های منجر به اختلاف مانند تفاوت های فرهنگی، عقیدتی، طبقاتی، سنی و دیدگاهی و امثال آن ها.
دلایل محیطی عبارتند از: اعتیاد، مشکلات اقتصادی، فشارهای روحی، دخالت های اطرافیان، همچنین فقدان و ضعف مدیریت مهارت های رفتارها و برقراری تفاهم.

این آسیب‌ شناس اجتماعی افزود: متاسفانه در حال حاضر از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق می شود، زیرا مراجعه به مشاور به یک کالای فانتزی و تشریفاتی تبدیل شده است. به نظرم بعد از 40 سال فعالیت علمی و میدانی در آسیب های اجتماعی در دو مرحله زن و شوهر باید به مشاورین متخصص و مجرب و کاردان مراجعه کنند، مرحله اول قبل از ازدواج و در زمان آشنایی است که با تست های مختلف باید زن و شوهر مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرند. مرحله دوم در هنگام اختلاف و مراجعه برای جدایی است، زیرا بسیاری از جدایی ها براساس تصمیمات آنی و عصبانیت گرفته می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: همچنین مشاور باید متاهل باشد، دارای فرزند باشد و همچنین در تخصص مشاوره تسلط داشته باشد تا بتواند شرایط واقعی زنان و شوهران را درک کند.

وی اضافه کرد: اختلافات سلیقه، پایبندی به تشریفات و زندگی فانتزی باعث می گردد که زن و شوهر نتوانند ترس های یکدیگر را درک کنند، به همین دلیل در این مرحله باز باید به مشاورین مراجعه کنند که توانایی یافتن مشکل اصلی و حل آن را داشته باشند.

این کارشناس و پژوهشگر با تاکید بر اینکه ناتوانایی های جنسی و عدم آموزش مناسب روابط زناشویی می تواند کیان خانواده را به مخاطره بیاندازد، گفت: بیش از 65 درصد اختلافات زناشویی براساس مشکلات جنسی و روابط زناشویی به وجود می آید، اما متاسفانه براساس برخی باورهای غلط نه زن و نه شوهر مشکل اصلی را بیان نکرده و دلایل واهی و بیهوده ای را به میان می کشند.

ابهری با اشاره به اینکه تفاهم در موضوع فرزند آوری و مدیریت تربیت فرزند نیز یکی از اختلافات اساسی است، اظهار داشت: متاسفانه اکثریت طلاق ها در سه سال اول زندگی اتفاق می افتد، یعنی جوانان تحمل نمی کنند تا یک دیگر را به درستی بشناسند. کوتاه بودن مدت آشنایی قبل از ازدواج و همچنین عدم تحمل مشکلات تا زمان رسوب آنها می تواند زمینه ها و بستر های اصلی اختلافات و طغیان آن ها را به وجود آورد. بنابراین طلاق به عنوان یک آسیب باعث شکنندگی و اضطراب و افسردگی در زنان و مردان می شود.

این آسیب‌ شناس اجتماعی در توضیح بیشتر گفت: متاسفانه بعضی از افراد تصور می کنند که فقط زنان هستند که در طلاق لطمه می بینند، در حالی که مردان نیز از لحاظ مشکلات روحی، رفتاری و عصبی می شوند و گاهی به اعتیاد کشیده می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هنر انتخاب مشاور یکی از اساسی ترین قدم ها برای حل مشکلات است، اظهار کرد: ازدواج مجدد بعد از طلاق نیاز مبرم به تست ها و آزمون های رفتاری دارد که متاسفانه باز در جامعه ما نیز به آن توجه نمی شود، چرا که مشاوره در حال حاضر با توجه به گسترش فضای مجازی به یک کالای تشریفاتی تبدیل شده که هرکس می تواند ادعای مشاور بودن را نموده و باعث تلخ تر شدن بعضی از زندگی ها گردند، بنابراین هنر انتخاب مشاور یکی از اساسی ترین قدم ها برای حل مشکلات است.

وی با تاکید بر اینکه چشم و هم چشمی و بعضی از رقابت های غیرمنطقی و نادرست در کنار مشکلات روابط زناشویی اصلی ترین دلایل اختلاف است، توضیح داد: بعضی از زنان به گمان اینکه با ازدواج به دنیای خیالی و رویاهای خود می رسند، توقعاتی از همسر خود دارند که از توان مالی وی خارج است از اینجاست که قسط و زندگی قسطی و بدهی ها شروع شده و باعث خستگی زوجین و تنش های عصبی می گردد.

این کارشناس و پژوهشگر افزود: در حال حاضر گرانی، نداشتن مسکن و تورم گروه مشکلات اقتصادی است که باعث شعله ور شدن اختلافات و کشیدن زندگی به مرحله طلاق می گردد.

ابهری گفت: پیشنهاد می کنم تعدادی از بسته های حمایت فکری و مشاوره ای به جوانان قبل از ازدواج و بعد از ازدواج در سال های اول داده شود. همچنین انتخاب همسر نباید براساس امیال و هوس و ظواهر باشد، بعضی از دختران ما عاشق آهن می شوند، یعنی به دنبال خودرو و قیافه افراد هستند و اینگونه انتخاب ها معمولا به ناکامی کشیده می شود باید از مشاورین مجرب و خبره و والدین نظرخواهی شده و انتخاب برای ازدواج با دقت و ظرافت خاص صورت گیرد.

براساس این گزارش، متخصصین حوزه روانشناسی خانواده توصیه می کنند؛ دختر و پسر که قصد ازدواج دارند، برای شناخت از یکدیگر بیشتر وقت گذاشته و عجولانه تصمیم نگیرند و مشاوره های پیش ازدواج را جدی بگیرند به دلیل اینکه مشاوره پیش از ازدواج می تواند به شما در حفظ یک رابطه سالم و قوی کمک کند تا در آینده به مشکلی برنخورید که منجر به جدایی شود.

انتهای پیام

 

منبع: موج

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: