۱

تلاش استرالیا برای فتح بازار غذای حلال

نزدیکی استرالیا به جوامع مسلمان جنوب شرق آسیا به این معنی است که فرصت‌های کشف نشده‌ای برای این کشور وجود دارد تا به بخش غذای حلال ورود کند.
کد خبر: ۲۶۹۷۸۹
۱۵:۵۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، بخش صادرات مواد غذایی استرالیا به دنبال یادداشت تفاهم امضا شده بین کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا(Austrade) و شرکت توسعه حلال مالزی(HDC) بازار مواد غذایی حلال مالزی را که به سرعت در حال رشد است؛‌ هدف قرار داده است.

این توافقنامه که در فوریه امضا شد، باید به نفع صادرکنندگان استرالیایی باشد و هر دو سازمان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همکاری فعال در توسعه مشارکت بین شرکت‌های مالزیایی و استرالیایی با یکدیگر موافق باشند.

Austrade فرصت‌های رو به رشدی را برای کسب‌وکارهای استرالیایی در مالزی پیش‌بینی می‌کند، زیرا درآمد مصرفی خانوار در این کشور آسیای جنوب شرقی در حال افزایش است و جمعیت این کشور تمایل فزاینده‌ای به محصولات و خدمات با کیفیت بالا دارد. تولید ناخالص داخلی(GDP) سرانه مالزی، ۱۰۴۱۲ دلار در سال ۲۰۲۰ بود.

پل ساندا، کمیسر ارشد تجارت و سرمایه‌گذاری Austrade در مالزی و برونئی، گفت: محصولات استرالیا در حال حاضر دارای «حق بیمه ادراک»(ترجیح مشتری به یک کالای خاص به دلیل کیفیت بالا) در بازار مالزی هستند. کالاهای ساخت استرالیا به دلیل تازگی و کیفیت بسیار مورد توجه هستند.

صنایع خدمات غذایی، مهمانداری و تولیدکنندگان بومی باید به‌طور جدی به منابع محصولات استرالیایی نگاه کنند. طبق گزارش Sanda و Trading Economics، در سال ۲۰۲۰، صادرات کالاها و خدمات استرالیا به مالزی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار استرالیا (۷,۳ میلیارد دلار) بود، اما در سال گذشته به حدود ۶.۳ میلیارد دلار استرالیا (۴.۷ میلیارد دلار) کاهش یافت.

بزرگترین بخش‌های صادرات مواد غذایی که انتظار می‌رود از گواهی حلال بهره‌مند شوند، محصولات گوشت گاو و گوسفند استرالیایی، غلات، آبمیوه‌ها و لبنیات هستند. از طریق این توافق، دولت استرالیا و بخش مواد غذایی به دنبال بهره‌برداری از بازار جهانی کالاها و خدمات حلال خواهند بود.

منطقه انجمن ملل آسیای جنوب شرقی(آ.سه.آن) که محل زندگی حدود ۲۴۰ میلیون مسلمان است، فرصت‌های تجاری قابل توجهی را برای اقلام غذایی حلال فراهم می‌کند. بر اساس گزارش ژوئن ۲۰۲۱ وزارت کشاورزی ایالات متحده، در میان ۱۶ میلیون مسلمان مالایی مالزی، مجموعه قابل توجهی از مصرف‌کنندگانی با عادات غذایی در حال تغییر است و تمایل به مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های وارداتی وجود دارد. شرکت توسعه حلال مالزی می‌گوید که قرارداد استرالیا جریان تجارت محصولات بین دو کشور را رسمی و روان خواهد کرد.

خیرالعارفین سحری(Hairol Ariffein Sahari)، مدیر عامل HDC، گفت: توافق ما فقط در مورد به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های تجاری و فرصت‌های همکاری تجاری نیست. مهمتر از همه، این توافق شامل پروژه‌هایی برای تقویت الزامات تجاری گسترده‌تر می‌شود؛ تبادل اطلاعات و دانش بازار؛ تحریک سرمایه‌گذاری بالقوه در پارک‌های صنعت حلال، خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و همکاری در رویدادهای تجاری حلال.

پل ساندا افزود: با توجه به اینکه دولت مالزی متعهد به توسعه مالزی به عنوان مرکز برتر صنعت حلال و قطب تولید محصولات حلال است، کسب‌وکارهای استرالیایی از موقعیت مناسبی برای تأمین مواد اولیه و مواد اولیه دارای گواهی حلال برای بخش‌های تولید و خدمات غذایی برخوردار هستند. چارچوب‌های امنیت غذایی در کلاس جهانی استرالیا و یکپارچگی زنجیره تأمین برای حمایت از این طرح‌ها ضروری است.

محمد خان، متخصص فناوری مواد غذایی و مدیر عامل شرکت حلال استرالیا، همچنین معتقد است که بازار حلال مالزی برای بخش غذای استرالیا سودآور است.

خان گفت: در بخش گوشت حلال و غذاهای فرآوری‌شده استرالیا فرصت‌های تجاری وجود دارد اما پتانسیل‌هایی را برای صادرکنندگان مواد دارویی و آرایشی نیز می‌بیند.

او افزود: استرالیا به تولید برخی از بهترین محصولات غذایی با کیفیت در حوزه غذای جهانی شهرت دارد. شرکت حلال استرالیا در حال حاضر سؤالاتی در مورد بازار حلال در مالزی دریافت کرده است.

از میزان ایمیل و مکاتبات تلفنی، به نظر می‌رسد که بخش مواد غذایی استرالیا به طور فعال بازار را هدف قرار داده است.

صنایع استرالیا و تلاش برای فتح بازار غذای حلال

البته، با توجه به اینکه گواهینامه حلال مالزی یکی از پیشرفته‌ترین گواهینامه‌ها در سراسر جهان است، تأمین‌کنندگان استرالیایی باید سخت تلاش کنند تا گواهی حلال را به دست آورند. وزارت توسعه اسلامی مالزی(JAKIM) آژانس صدور گواهینامه اولیه مالزی است و نهادهای صدور گواهی حلال خارجی(FHCB) را جهت تسهیل این فرآیند برای شرکت‌های مستقر در خارج از مالزی منصوب کرده است.

این نمایندگان مجاز تأیید خواهند کرد که فرآیند تولید مطابق با استانداردهای حلال است یا خیر. در استرالیا یک چارچوب نظارتی تثبیت شده برای صدور گواهی حلال با هفت نهاد تأیید کننده صلاحیت از مالزی وجود دارد که مانند شورای هماهنگی اسلامی ویکتوریا(ICCV) و مرجع صدور گواهی حلال استرالیا(HCAA) عمل می‌کند.

در میان شرکت‌های مالزیایی که محصولات غذایی حلال صادر می‌کردند، شرکت شیر ​​هلشتاین است که در جوهور بهرو مستقر بوده و شیر استرالیایی می‌فروشد و شیرهای آجیلی را با استفاده از مواد استرالیایی تولید می‌کند. Captain Oats مستقر در مالزی نیز جوی استرالیایی را برای طیف محصولات خود بسته‌بندی می‌کند.

شرکت‌های چندملیتی بزرگ مانند نستله استرالیا از استانداردهای حلال برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند، حتی اگر از روش‌های اختصاصی تولید حلال استفاده نکنند. نستله از مواد خام با منشأ استرالیایی مانند گندم و عصاره مالت استفاده می‌کند.

جمعیت مالزی نسبت به بسیاری از کشورهای غربی جوان‌تر و با فناوری آشناتر است. پوشش اینترنتی بالای آن به این معنی است که مصرف‌کنندگان به شدت تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی هستند که اغلب به عنوان منبع اصلی اطلاعات است.

چنین پلتفرم‌هایی ممکن است در ملبورن ماه اوت/سپتامبر (۲۰۲۲) زمانی که کنفرانس سالانه جهانی حلال سازماندهی شده توسط HDC برای اولین بار در خارج از مالزی برگزار می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. این رویداد دو روزه برنامه‌ریزی‌شده شامل بحث‌های میزگرد، رهبران فکری حوزه حلال و فرصت‌های شبکه‌سازی تجاری است که در آن شرکت‌های استرالیایی می‌توانند گزارشی دست اول از اقتصاد حلال داشته باشند.


انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
مسلمانان مقیم استرالیا لطفا در دشت ها و بیابان ها و کوهستان های استرالیا گیاه اسفند بکارید سپاسگزارم