۰

آیا برنج باعث چاقی شکمی می شود؟

قطعا شما که اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، تغذیه و تناسب اندام برای شما مهم است و می خواهید بدانید که آیا برنج باعث چاقی شکمی می شود؟ قرن هاست که، برنج یکی از اصلی ترین وعده های غذایی کشورهای آسیایی است. آمار نشان می دهند که حدود 90 درصد برنج جهان را آسیایی ها می‌خورد. برنج سفید منبع غلیظ کربوهیدرات است و پروتئین یا چربی کمی و گلیسمی بالایی دارد به این معنی که بلافاصله پس از خوردن، سطح قند خون را افزایش می دهد.
کد خبر: ۲۶۴۷۹۳
۱۰:۵۵ - ۰۹ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، قطعا شما که اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، تغذیه و تناسب اندام برای شما مهم است و می خواهید بدانید که آیا برنج باعث چاقی شکمی می شود؟ قرن هاست که، برنج یکی از اصلی ترین وعده های غذایی کشورهای آسیایی است. آمار نشان می دهند که حدود 90 درصد برنج جهان را آسیایی ها می‌خورد. برنج سفید منبع غلیظ کربوهیدرات است و پروتئین یا چربی کمی و گلیسمی بالایی دارد به این معنی که بلافاصله پس از خوردن، سطح قند خون را افزایش می دهد. پیشنهاد می شود مقالاتی که درباره کاهش وزن همچون رژیم 15 روزه مدیترانه ای و بهترین میان وعده ها برای لاغری منتشر شده بازدید نمایید.

آیا برنج باعث چاقی شکمی می شود؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که تنها کربوهیدرات ها نیستند که منجر به افزایش وزن و چاقی شکمی می شوند، بلکه نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز مهم هستند. تحقیقات آنها نشان می دهد افرادی که غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده بیشتری مانند نان سفید و برنج سفید مصرف می کردند، چربی شکمی بیشتری داشتند.

یک فنجان برنج حاوی حدود 200 کالری است و همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات است که به افزایش وزن کمک می کند. بسیاری از مردم کشور های آسیای شرقی به راحتی می‌توانند در هر وعده غذایی خود برنج بخورند.

در پاسخ به اینکه آیا برنج باعث چاقی شکمی می شود؟ یا خیر، باید گفت مصرف برنج سفید با افزایش خطر چربی شکم، خطر دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک همراه است اما این بدان معنی نیست که باید خوردن برنج را بطور کامل حذف کرد. همانطور که گفته شد، لذت بردن از برنج سفید در حد اعتدال خوب است. برنج قهوه ای گزینه سالم تری برای اکثر مردم است. در ادامه این مطلب خواهیم گفت که خورد برنج بیش از حد معمول باعث چه مشکلاتی خواهد شد.

افزایش چربی شکمی با برنج

همانطور که گفته شد، برنج دارای چندین ماده مغذی و معدنی است، اما با وجود همه چیزهای خوب، شاخص گلیسمی بالایی دارد که در واقع می تواند منجر به دیابت شود. وجود نشاسته برای تجزیه کربوهیدرات ها زمان زیادی می برد. بنابراین، برای دور ماندن از بیماری های مختلف ، باید از مصرف بیش از حد برنج به خصوص برنج سفید خودداری کرد.

خوردن غذاهایی مانند برنج سفید یا نان سفید سطح قند خون را بلافاصله پس از صرف غذا افزایش می دهد. هر زمان که سطح قند خون افزایش یابد، انسولین از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین گرفتن گلوکز از جریان خون و رساندن آن به سلول های بدن برای انرژی یا ذخیره سازی است.

اگر به تازگی یک تمرین ورزشی طاقت فرسا را ​​انجام داده اید که چند ساعت به طول انجامیده است، احتمالا بدنتان ذخایر گلوکز کمی دارد. خوردن غذاهای با گلیسمی بالا مانند برنج بعد از ورزش می تواند به افزایش ذخیره گلوکز عضلانی به نام گلیکوژن کمک کند.

اگر یک کاسه برنج سفید بخورید و پشت کامپیوتر نشسته باشید، ماهیچه های شما از گلوکز بی نصیب نمی مانند. به احتمال زیاد، گلوکز برای ذخیره وارد سلول های ماهیچه ای می شود و همچنین به عنوان چربی ذخیره می شود.

مصرف مقادیر زیاد غذاهای پر کربوهیدرات باعث افزایش ترشح انسولین می شود. انسولین ذخیره گلوکز و همچنین ذخیره چربی را افزایش می دهد. بنابراین، یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده که باعث ترشح انسولین می شود، می تواند باعث چاقی شکم شود.

یک مطالعه که توسط مؤسسه ملی قلب و ریه انجام شد، رژیم غذایی حدود 3000 مرد و زن را بررسی کرد و توزیع چربی را اندازه گیری کرد. محققان دریافتند افرادی که 3 وعده یا بیشتر غلات کامل در روز و کمتر از یک وعده کربوهیدرات تصفیه شده مانند برنج سفید مصرف می‌کنند، چربی شکمی کمتری نسبت به سایرین دارند که کربوهیدرات‌های تصفیه شده بیشتری دریافت می‌کنند. از این رو می توان گفت که مصرف برنج بیش زیاد می تواند باعث چاقی دور شکم شود.

بنابراین توصیه می شود که خوردن غلات را جایگزین کربوهیدرات های تصفیه شده نمایید. به عنوان مثال، خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید اغلب پیشنهاد می شود. محققان این مطالعه خاطرنشان کردند که جایگزینی کربوهیدرات های تصفیه شده با غلات کامل می تواند به تنظیم وزن و سایر خطرات سلامتی کمک کند.

چند بار در هفته می توانیم برنج سفید بخوریم؟

با مطالعه مطلب فوق دریافتید که مصرف برنج می تواند باعث چاقی شکمی شود اما سوال این است که چند بار در هفته می توانیم برنج سفید بخوریم؟

افرادی که مقدار زیادی برنج می خورند تنها کسانی نیستند که در معرض خطر دیابت و چاقی هستند. کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند نان سفید، ماکارونی سفید و سیب‌زمینی سفید در صورت مصرف کافی احتمالاً همین اثر را دارند و خوردن برنج سفید یک تا دو بار در هفته بی ضرر است.

انتهای پیام

منبع: مینویسم

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: