۰

نقش خوش بینی در سلامت روان و جسم

دکترای تخصصی روانشناسی سلامت گفت: خوش بینی و رفتار سالم سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و مرگ ومیر می‌شود.
کد خبر: ۲۶۲۳۲۰
۱۳:۱۷ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰

نقش خوش بینی در سلامت روان و جسم

به گزارش «شیعه نیوز»، دکترای تخصصی روانشناسی سلامت گفت: خوش بینی و رفتار سالم سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و مرگ ومیر می‌شود.

اکبر بلوردی افزود: گرچه میانگین امید به زندگی افزایش یافته اما تعداد سال های از دست رفته ناشی از معلولیت نیز رشد داشته که تا حدی به افزایش شیوع و بار بیماری های مزمن مربوط می شود و  شواهد فزاینده نشان می دهد که ارتباط خاصی بین سطوح بالای دارد.

وی اظهار داشت: همچنین بر اساس گزارش های موجود در ثبت احوال،  نزدیک به ۳۶ درصد دختران ۱۶ تا ۳۵ ساله در جامعه، مجرد هستند. این در حالیست که بهترین سنین باروری در زنان و دختران ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ ساله است و جمعیت بانوان سالمند ایرانی در سال‌های پیش رو افزایش خواهد یافت.

بلوردی ادامه داد: نسبت جمعیت سالمند بر اساس استانداردهای جهانی هفت درصد است که این شاخص در ایران ۱۰ درصد بوده و در سالهای آینده تا ۱۴ درصد افزایش می یابد و بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سالمندی عبور­ ­از مرز ۶۰ سالگی بوده و این پدیده در­ برگیرنده  سه فرآیند بهم پیوسته است.

بلوردی تصریح کرد: گزارش های وزارت بهداشت نشان می دهد یکی از دلایل افزایش نسبت سالمندی عدم ازدواج و کاهش زاد و ولد در جمعیت مولد بوده و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ میزان باروری و موالید سیر نزولی داشته به صورتی که پایین‌ترین نرخ موالید در سال ۹۸ با ۱۲ درصد کاهش گزارش شده است.

وی اظهار داشت: فرآیند اول، پیری جسمانی(تغییرهای ناشی از افزایش سن) بوده، فرآیند دوم، پیری روانی(تغییرهای ناشی از رشد و تحول شخصیت از جمله تغییرهای عاطفی، ادراکی و رفتاری) و فرآیند سوم، پیری اجتماعی(در برگیرنده جریانهای گوناگون گذار از یک پایگاه اجتماعی به پایگاه اجتماعی دیگر که یک شخص در دوران زندگی تجربه می­ کند) است.  

مسئول آموزش مرکز پیشگیری و ارتقاء سلامت پویا ادامه داد: یکی از ابعاد سلامت، بعد روانی آن بوده و  در واقع سلامت‌ روانی فقط شامل نداشتن بیماری روانی نیست، شامل توانایی فرد برای لذت بردن از زندگی است. افراد سالمند به علت بالا بودن سن و ناتوانایی ­هایی که در ابعاد جسمی و روان­شناختی پیدا می­ کنند، بیشتر مستعد اختلالات روانی و مشکلات مربوط به سلامت ‌روانی هستند.

نقش خوش بینی در سلامت روان

وی تاکید کرد: اگر اتفاقات بد را با کلماتی مثل همیشه و هرگز توصیف کنید سبک فکری شما بدبینانه است برای این که مانند یک فرد خوشبین فکر کنید باید از کلماتی مثل گاهی اوقات و اخیرا استفاده کنید. این مطلب نشان می‌دهد که آدم خوش بین، مشکلات و گرفتاری ها را موقتی می داند در حالی که آدم بد بین، آنها را ماندگار و همیشگی تلقی می کند. بسیاری از ما وقتی با اتفاق بدی رو برو می شویم ناراحت شده و به هم می ریزیم اما ناراحتی فرد خوش بین به مرور زمان کم می شود و گاهی اوقات هم خیلی سریع از بین می رود. فرد بد بین زمانی که دچار ناراحتی می‌شود مشکلات کوچک را نیز طولانی خواهد کرد و در مقابل مشکلات جدی ناتوان خواهد شد. سبک تفکر فرد بد بین موجب می شود که مشکلات را موقتی نداند.

به گفته بلوردی، شخصی کردن مسائل  شامل سرزنش خود بابت شکست ها و شخصی کردن مسائل، از کارهای افراد بدبین است و افراد خوش بین، آنچه را که اتفاق افتاده می سنجد و خود را به شکل واقع بینانه سرزنش می کند. همچنین فرد خوش بین تصویر کلی تری نسبت به موضوع دارد و واکنش مثبتی به مشکلات عادی نشان می دهند و در برابر اتفاقات دردناک هم به سرعت به حالت اول بر می گردد آن ها به هدف های خود بیشتر می رسند و حس خوبی نسبت به خود خواهند داشت.

وی تصریح کرد: گرچه خوش بینی تقریباً ۲۳ تا ۳۲ درصد وراثت پذیر است و بر اساس عوامل اجتماعی، ساختاری (وضعیت اقتصادی اجتماعی) شکل می گیرد، اما کارآزمایی های تصادفی کنترل شده نشان می دهد که ممکن است با استفاده از روش های مختلف که شامل تمرینات نوشتاری مبتنی بر درمان شناختی رفتاری  است، اصلاح شود (به عنوان مثال نوشتن لیستی از مواردی که فرد برای آنها قدردان است). علاوه بر این، خوش بینی با رفتارهای سلامت (به عنوان مثال فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، عدم استعمال دخانیات، تبعیت از درمان) و عملکرد بیولوژیکی سالم تر (به عنوان مثال: کاهش التهاب و سطوح بالاتر آنتی اکسیدان ها) مرتبط است، که به نوبه خود خطر بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

بلوردی گفت: اگر به تنهایی نمی توانیم تفکرات و نگرش های بدبینانه خود را شناسایی و اصلاح کنیم، روانشناسان و مشاوران می توانند با استفاده از تکنیک های معتبر و آزمون شده، کمک کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: