۰

آمار نگران کننده سوءتغذیه در کشور

امروزه در همه جوامع به خصوص جوامع صنعتی نقش نیروی انسانی بسیار مهم و حائز اهمیت است و آن را «عامل توسعه» می‌نامند، مسئله‌ای که در ایران هیچ اهمیتی به آن داده نمی‌شود، از این روست که در جامعه، امروز با افرادی با افسردگی‌های بالا و نبود تغذیه مناسب برخورداریم.برای اینکه فردی بتواند مسیر تکامل را به درستی طی کند و در نهایت عنصری موثر در زندگی شخصی و اجتماعی باشد، نیاز به سلامت جسم و روح دارد.
کد خبر: ۲۶۲۲۵۹
۱۱:۰۱ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، امروزه در همه جوامع به خصوص جوامع صنعتی نقش نیروی انسانی بسیار مهم و حائز اهمیت است و آن را «عامل توسعه» می‌نامند، مسئله‌ای که در ایران هیچ اهمیتی به آن داده نمی‌شود، از این روست که در جامعه، امروز با افرادی با افسردگی‌های بالا و نبود تغذیه مناسب برخورداریم.برای اینکه فردی بتواند مسیر تکامل را به درستی طی کند و در نهایت عنصری موثر در زندگی شخصی و اجتماعی باشد، نیاز به سلامت جسم و روح دارد.

مهمترین مولفه برای تحقق این مهم، برخورداری نسبی فرد به لحاظ تامین معیشت است که متاسفانه تورم و گرانی سال‌های اخیر، این امکان را از بسیاری از افراد ایرانی گرفته و باعث شده اکنون اعلام شود که میزان مصرف پروتئین و لبنیات در کشورمان از نصف استاندار جهانی هم پایین‌تر آمده است.

کاهش خرید مردم از سوپرمارکت‌ها
در همین زمینه چندی پیش قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: «کرونا و برگزار نشدن مراسم های عزا و عروسی، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که تقاضای خرید مواد غذایی ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد.»

در عین حال، سعید درخشانی، پیش رییس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی تهران نیز از کاهش خرید مردم از مغازه‌ها خبر داد و اعلام کرد: «افزایش قیمت کالا‌های مصرفی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا میزان فروش در صنف ما به حداقل برسد. با توجه به شرایط اجاره، فروش کم و شرایط اقتصادی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد سوپرمارکت‌ها تغییر شغل داده یا مغازه‌های خود را بسته اند.»

پیشتر نیز جسته و گریخته خبرهایی از خرید نسیه مردم حتی در اقلام جزئی و با قیمت پایین خبرهایی منتشر شد، اخباری که حکایت از وضعیت بد معیشتی اغلب مردم ایران دارد.در عین حال جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد خط فقر در کشور به ۱۱ میلیون تومان رسیده است و بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری که بخش عمده‌ای مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کمترین دسترسی را به مواد غذایی و پروتئین‌ها دارند و دولت باید فکری عاجل برای مردم به خصوص نیروی انسانی شاغل که همان عوامل توسعه یک کشور هستند، کند.

سلامتی جسم افراد، از مولفه‌های رشد و اعتلای جامعه است
در همین رابطه، محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  گفت: طبیعتاً یکی از مولفه‌های رشد و اعتلای جامعه، سلامتی جسم افراد است. از این‌رو نظر کارشناسان در این باره باید به طور جدی مدنظر تصمیم‌گیران نظام باشد.

وی افزود: ما می‌خواهیم ایرانی باشکوه داشته باشیم و نسل بعد، نسلی توانمند باشد، از این‌رو اگر مردم در معیشت خودشان مشکل داشته باشند و نتوانند وعده‌های غذایی خود را با اصول تامین کنند، سوءتغذیه خواهند گرفت و با این اتفاق نامبارک چطور می‌توان نسلی خوش‌فکر و کارکن را تحویل جامعه داد؟نماینده خمینی‌شهر تصریح کرد: اینکه افراد از جسم و روح نسبتاً خوبی برخوردار باشند وظیفه همه ارکان حاکمیت است و غفلت از این موضوع یعنی، ظهور و بروز افراد با جسم و روحی ضعیف و معیوب که مغایر با شعار ساختن ایران باشکوه است.
نقدعلی یادآور شد: ایران باشکوه یعنی تربیت فرزندان امروز و کادرسازی برای فردای مدیریت کشور. فردی که مرتباً دغدغه معیشت دارد ذهنش درگیر ساختن آینده کشور نمی‌شود، چون باید شکم خود را سیر کند. تصمیم‌گیران کشور وظیفه دارند روندی را در پیش بگیرند که لااقل مردم در تامین ابتدایی‌ترین نیاز‌های خود که در راس آن «تغذیه» است با مشکل روبرو نشوند. واقعاً آمار‌های ارائه‌شده نگران‌کننده است و منطقی نیست که امروز بشنویم دست بسیاری از مردم در تامین پروتئین و لبنیات کوتاه مانده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این روند، کشور را به سمت بحران اجتماعی سوق خواهد داد؟ گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند اگر ستم روا شد، موجب می‌شود که توده‌های مردم حاکمیت را برنتابند. پیاده‌کردن عدالت، جلوه‌های خود را در همین تامین مادیات نشان می‌دهد و کاملاً حس‌شدنی است. اگر توده‌های مردم حس کنند از ابتدایی‌ترین امکانات که به سلامت جسم آن‌ها کمک خواهد کرد، محرومند، یقیناً حاکمان را برنخواهند تابید.

 

منبع: جامعه 24


 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: