۰

چرا صدای غذا خوردن دیگران برای برخی آزار دهنده است؟

اسکن ها نشان می دهد که در مغز برخی افراد ارتباط قوی تری بین بخشی که صدا را پردازش می کند و قسمتی که دهان و گلو را کنترل می کند وجود دارد.
کد خبر: ۲۵۶۲۱۹
۱۵:۴۱ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، اسکن ها نشان می دهد که در مغز برخی افراد ارتباط قوی تری بین بخشی که صدا را پردازش می کند و قسمتی که دهان و گلو را کنترل می کند وجود دارد.

دانشمندان روشن کرده اند که چرا صداهای روزمره مانند جویدن ، نوشیدن و تنفس برای برخی افراد چنان دیوانه کننده است که آنها را به ناامیدی سوق می دهد.

در حالی که اکثر افراد نسبت به سر و صدای جویدن و هورت کشیدن دور یک میز شام خودمانی بی تفاوت هستند، اما کسانی که دچار میسوفونی (صدابیزاری) هستند به شدت تحریک می شوند تا حدی که منزجر ، مضطرب ، عصبانی و حتی خشن می شوند.

اکنون اسکن های مغزی توسط محققان دانشگاه نیوکاسل نشان داده است که افراد مبتلا به میسوفونی پیوندهای قویتری بین بخش پردازش کننده صدا در مغز و بخشی از قشر که حرکات عضلات دهان و گلو را کنترل می کند دارند.

اسکن ها نشان داد که وقتی برای افراد مبتلا به میسوفونیا “صدای جویدن” پخش می شد، منطقه ای از مغز که مربوط به حرکات دهان و گلو است ، نسبت به گروه کنترل داوطلب (که این بیماری را ندارند) بیش از حد فعال شده است.

دکتر سوخبیندر کومار ، دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه نیوکاسل گفت: « در میسوفونی صدای جویدن، منطقه موتور را فعال می کند حتی اگر فرد فقط به صدا گوش دهد. این باعث می شود آنها احساس کنند صداها به آنها نفوذ می کنند».

کومار و همکارانش معتقدند که صداهای محرک ، آنچه را که سیستم عصبی آینه ای مغز نامیده می شود فعال می کنند. نورون های آینه ای هنگام انجام عملی توسط فرد و یا مشاهده دیگران در حال انجام آن حرکت خاص، برانگیخته میشوند.

فعال شدن سیستم نورون آینه ای با صدای جویدن، باعث نمی شود که افراد مبتلا به میسوفونی به طور غیر ارادی شروع به جویدن یا بلعیدن کنند. دکتر کومار گفت برخی از افراد مبتلا به این بیماری صدایی را که آنها را تحریک می کند تقلید می کنند زیرا این کار با کنترل احساسات آنها، باعث آرامش شان می شود .
اگر یافته های گزارش شده در مجله علوم اعصاب در تحقیقات آینده تایید شوند ، می توانند راه را برای درمان میسوفونی هموارتر کنند. دکتر کومار گفت که سیستم نورون آینه ای قابل آموزش است ، بنابراین افراد می توانند ارتباط بین صدای خاصی که آنها را دیوانه می کند و اثرات ناراحت کننده ی آن را قطع کنند. تحقیقات انجام شده در انگلیس در سال جاری نشان داد که حدود ۱۲ درصد افراد علائم متوسط میسوفونی و ۰.۳ درصد نوع شدید آن را تجربه می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: