۰

۱۰ فعالیت روزانه برای مراقبت از خود

مراقبت از خود چیزی است که می‌توانید هر روز تمرین کنید و با استفاده از آن به رشد شخصی و پیش بردن مسیر سلامت عاطفی خود کمک کنید.
کد خبر: ۲۵۲۳۰۴
۰۹:۴۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: خودمراقبتی می‌تواند به سادگی کار‌هایی مانند قدم زدن یا خوردن غذای مورد علاقه خود برای ناهار باشد. هر چه قدر هم که بخواهید به مراقبت از خود بپردازید، گاهی اوقات ممکن است خسته شوید و احساس کلافگی کنید؛ شاید فعالیت‌هایی که انتخاب کرده اید، خسته کننده و کسل آورند. خبر خوب این است که روش‌های مختلفی برای خودمراقبتی وجود دارد. مراقبت از خود، آن قدر‌ها که تصور می‌کنید پیچیده و دلهره آور نیست. در این جا چند روش معرفی کرده ایم که می‌توانید آن‌ها را روزانه انجام دهید. گاهی برای ایجاد تحولی عظیم در زندگی یک فرد، تنها یک تغییر کوچک لازم است. در ادامه درباره تمرینات روزانه و نکات مراقبت از خود و کشف این که کدام یک از آن‌ها برای شما مفید هستند بخوانید.

۱. هدیه بدهید

شاید به نظر شما این یک تناقض باشد، اما هدیه دادن می‌تواند نوعی مراقبت از خود باشد. می‌توانید به دیگران یا حتی به خودتان هدیه بدهید. شاید مدت هاست می‌خواهید تیشرت مورد علاقه تان را بخرید، اما نمی‌خواهید پول خرج کنید. با خود مهربان باشید و تیشرت را به خود هدیه دهید. زندگی فقط کار برای کسب درآمد نیست. باید بعضی اوقات خودمان را مهمان یک کار لذت بخش بکنیم. یکی از بهترین نکات در مراقبت از خود، خوب بودن با خودتان است. هم چنین می‌توانید به یکی از عزیزان خود هدیه دهید. شاید شما یک دوست قدیمی دارید، اما مدتی است نتوانسته اید با او ارتباط برقرار کنید. کمی وقت بگذارید و برای او یک نامه بنویسید. جامعه ما بر ارتباطات الکترونیکی مانند ایمیل و پیامک متمرکز است. ارزش نامه دست نویس از بین رفته است. یک هدیه عالی که می‌توانید به دیگران بدهید یک نامه یا کارت پستال از طریق پست است! هدیه دادن، چه به خودتان و چه به دیگران، می‌تواند احساس خوبی به شما بدهد.

۲. قدم زدن

یکی از چیز‌هایی که می‌توانید در برنامه مراقبت از خود بگنجانید، پیاده روی است. برخی از افراد ورزش کردن را دوست دارند؛ اما برخی دیگر حتی نمی‌خواهند بدن خود را کمی حرکت دهند. اما پیاده روی آرامش بخش است؛ زیرا یک فعالیت بدنی شدید نیست، اما ذهن و بدن شما را مجددا تنظیم می‌کند و اکثرا قادر به انجام آن هستند. اضافه کردن پیاده روی به برنامه روزانه خود، کار نسبتا آسانی است. می‌توانید از خانه به محل کار و یا بالعکس را قدم بزنید. پیاده روی ورزشی عالی است که برای اضطراب مناسب است و می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. اگر فرزند دارید، می‌توانید آن‌ها را برای یک پیاده روی کوتاه بیرون بیاورید تا هوای تازه بخورند. پیاده روی باید تجربه‌ای دلپذیر باشد و نه استرس زا. در واقع، اگر اضطراب دارید، پیاده روی می‌تواند به شما کمک کند استرس خود را آزاد کنید. در واقع، شما دارید وقت خود را خارج خانه می‌گذرانید که برای سلامت روان بسیار مفید است.

۳. یک اسباب بازی فیجت تهیه کنید و از آن استفاده کنید

اسباب بازی‌های فیجت می‌توانند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشند. مدیریت عوامل استرس زا در زندگی می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ اما داشتن یک شی آرامش بخش کوچک، کار را بسیار راحت‌تر می‌کند. اسباب بازی‌های فیجت فقط برای کودکان نیستند. ثابت شده است که آن‌ها هم چنین به بزرگسالان کمک می‌کنند تا با اضطراب و ADHD (بیش فعالی و عدم تمرکز در بزرگسالان) کنار بیایند. اگر مضطرب و عصبی هستید، نگه داشتن، بازی کردن یا فشار دادن یک شی کوچک می‌تواند به شما کمک کند. به همراه داشتن یک شی آرام بخش کوچک در شرایط خاصی که تحریک کننده هستند یا باعث مشکل تمرکز در شما می‌شوند، می‌تواند کمک کننده باشد. از نظر علمی ثابت شده است که فیجت علائم اضطراب را کاهش می‌دهد. شاید شما توپ استرس را به فیجت ترجیح می‌دهید، این اشکالی ندارد؛ زیرا هر دو کارکرد یکسانی دارند. انگیزش حسی نوعی مراقبت از خود است و استفاده از اشیاء مختلف برای کمک به خود در کنار آمدن با احساسات اشکالی ندارد.

۴. ورزش

یکی از انواع محبوب مراقبت از خود، ورزش است. فعالیت بدنی منظم می‌تواند رشد شخصی شما را افزایش دهد. چه به باشگاه بروید و چه در خانه فعالیت بدنی انجام دهید، ورزش چیزی است که می‌توانید در برنامه روزانه مراقبت از خود بگنجانید. بهتر است هر روز به ورزش‌های مختلفی بپردازید. می‌توانید یک روز از دستگاه تردمیل استفاده کنید و روز دیگر در کلاس یا در خانه خود یوگا تمرین کنید. انجام روزانه ورزش‌های مختلف می‌تواند احساس خوبی در شما ایجاد کند. در واقع، شما در حال مراقبت از سلامتی جسمی و روحی خود هستید. هم چنین، ورزش برای کاهش استرس و کاهش فشار خون، خوب است. فعالیت‌های بدنی برای سلامتی فواید مختلفی دارد و هنگامی که به ورزش طولانی مدت بپردازید، نتایج مثبت آن را خواهید دید.

۵. یک دفترچه یادداشت صبحگاهی داشته باشید

برخی از افراد دوست دارند آن را "صفحات صبح" بنامند. صبح که از خواب بیدار می‌شوید، یک یا دو صفحه درباره افکار خود بنویسید. می‌توانید افکار روزانه خود را از ذهن خود بیرون ریخته و هرگونه اضطراب و نگرانی را از بین ببرید. بعضی اوقات آن قدر در برنامه صبحگاهی خود عجله داریم که فراموش می‌کنیم لحظه‌های آرام صبح را در آغوش بگیریم. صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید و برای خود وقت بگذارید و افکار و احساسات خود را یادداشت کنید. بعد از روی کاغذ آوردن افکارتان، از احساس طراوت و شادابی زیادی که دارید، متعجب خواهید شد. مراقبت از خود تنها یک فعالیت بدنی نیست؛ یک حرکت ذهنی و احساسی نیز هست.

۶. یک دفتر برای خواب هایتان داشته باشید

بسیاری از اسرار، ناخودآگاه در رویا‌های ما فاش می‌شوند. یک دفترچه در کنار تخت خود داشه باشید و هر روز صبح رویای شب قبل خود را ثبت کنید. اگر وقتی بیدار می‌شوید اولین کارتان نوشتن خوابتان باشد، احتمالاً جزئیات بیشتری را به خاطر می‌آورید. یادداشت رویا‌ها روشی برای تمرین خودمراقبتی است. بعضی اوقات افراد رویا‌های تکراری می‌بینند و ثبت جزئیات این گونه خواب‌ها می‌تواند مفید باشد. این هم چنین روشی برای کاهش استرس اول صبح است. فکر کردن به این که ذهن در طول شب چگونه پرسه می‌زند، دلگرم کننده است. اگر مرتب به یک روان شناس مراجعه می‌کنید، می‌توانید دفتر رویای خود را به جلسات ببرید و در مورد معنای خواب هایتان صحبت کنید؛ چرا که بعضی از درمان‌ها بر تعبیر خواب تمرکز دارند. فواید ثبت رویا‌ها بسیار زیاد است و درک آن‌ها می‌تواند سلامت روانی شما را بهبود بخشد.

۷. به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

بعد از سپری کردن یک روز پر استرس، کمی موسیقی در اتاق نشیمن، آشپزخانه یا اتاق خواب می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. موسیقی گوش دادن یک فعالیت عالی برای کاهش استرس و مراقبت از خود است.

۸. چرت بزنید

به راحتی می‌توان در تلاطم زندگی گم و از نظر جسمی و روحی خسته شد. یکی از راه‌های جلوگیری از این نوع خستگی ها، اختصاص دادن وقتی در روز برای استراحت است. به خودتان اجازه دهید یک چرت بزنید. مطالعات نشان داده است که "چرت زدن قدرتی" که ۱۵-۲۰ دقیقه طول می‌کشد، بر عملکرد شناختی فرد تأثیر مثبت می‌گذارد. خوابیدن، حتی برای یک مدت کوتاه، به مغز کمک می‌کند تا تمرکز را افزایش دهد. هنگامی که از یک خواب کوتاه بیدار می‌شوید، احساس جوانی و شادابی می‌کنید. چرت زدن یک شکل عالی مراقبت از خود است و انجام دادن آن نیز، کار آسانی است.

۹. رانندگی کنید

رانندگی برای لذت می‌تواند یکی از بهترین روش‌های مراقبت از خود باشد. به جای رانندگی برای رسیدن به مقصد خاصی، برای تفریح رانندگی کنید. می‌توانید در بخشی از شهر که آن را قبلاً ندیده اید، به گشت و گذار بپردازید. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، می‌توانید با ماشین به حومه شهر بروید و کمی هوای تازه تنفس کنید. ممکن است مکان جدیدی پیدا کنید که بتوانید بعد‌ها دوباره از آن بازدید کنید. بسیاری از افراد باور دارند که رانندگی برای لذت، ذهنشان را باز می‌کند. اگر خیلی خسته وکلافه هستید، ممکن است رانندگی برای لذت بتواند به شما کمک کند. شما ممکن است یکی از افرادی باشید که رانندگی را آرامش بخش می‌دانند. رانندگی یکی از راه‌های وقت گذراندن با خود است.

۱۰. مراجعه به روانشناس

مراجعه به درمانگر راهی عالی برای مراقبت از خود است. شروع مشاوره، مختص به زمان و مکان خاصی نیست. ممکن است شما در حال دست و پنجه نرم کردن با یک مسئله خاص سلامت روان باشید، یا شاید به دنبال حمایت در زندگی روزمره خود هستید. اگر مراقبت از خود را کاری چالش برانگیز می‌دانید، درمانگرتان می‌تواند روش‌هایی برای کمک به خود در اختیار شما قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به یک درمانگر معتمد، پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت کرده و راه‌های مراقبت از زندگی روزمره خود را پیدا کنید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: