۰

راه مستقیم و بی دردسر برای سحرخیز شدن

امروزه با تغییر در شرایط زندگی ها معمولا افراد شب ها دیر می خوابند و صبح هم دیر بیدار می شوند اما چگونه میتوان سحرخیز شد؟
کد خبر: ۲۵۲۱۰۵
۱۱:۰۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: در گذشته بسیاری از افراد صبح زود از خواب برمی خواستند اما امروزه با تغییر در سبک زندگی ساعت های خواب و بیداری در اکثر خانواده ها تغییر نموده است و افراد تمایل دارند شب دیرتر بخوابند و صبح دیر بیدار شوند. دیر بیدار شدن از خواب ، در موفقیت تاثیر دارد ، بسیاری از افراد موفق صبح ها زود از خواب بیدار می شوند و همین سحرخیزی را رمز و راز موفقیت خود می دانند. اگر جزو افرادی هستید که نمی توانید دل از رختخواب بکنید و صبح زودتر بیدار شوید ، این مطلب را که بهترین راهکارها را برای سحرخیزی ارائه می دهد از دست ندهید.
قدم به قدم تا سحرخیز شدن
روش تدریجی:

بهترین روش برای تغییر زمانی که از خواب بیدار می ‎شوید این است که به تدریج این کار را انجام دهید. 10-15 دقیقه زودتر به مدت 2-4 روز تا زمانی که حس کنید به این ساعت بیدار شدن از خواب عادت کرده اید . اگر عادت دارید که ساعت 8 صبح بیدار شوید ، به یکباره ساعت بیدار شدن خود را به ساعت 6 نرسانید و ابتدا ساعت 7:45 دقیقه را امتحان کنید.

این روش ممکن است که برای اکثر افراد روند کندی به نظر برسد اما بهترین نتایج در زمینه تغییر ساعت خواب ، زمانی اتفاق افتاده که افراد از روش کند و تدریجی پیروی کرده اند.

تغییرات ناگهانی در ساعت بیدار شدن از خواب برای افراد دشوار است و معمولا دوام نخواهد داشت و اگر دو روز پشت سر هم 1-2 ساعت زودتر از خواب بیدار شوید ، در روز اول سختی زیادی را متحمل خواهید شد و در روز دوم احتمالا خسته تر از روز اول خواهید بود و دچار کمبود خواب خواهید شد. روز سوم حتی از روز دوم هم برای شما دشوار تر خواهد بود و در نهایت مجبور به تسلیم شدن خواهید بود.

تغییر دادن الگوی خواب دشوار است و بنابراین روش تدریجی بسیار بهتر عمل خواهد کرد. این روش حتی در مورد غذا خوردن ، عادت های ورزشی و موارد دیگر نیز صادق است.

3 مرحله برای بیدار شدن از خواب:

تا حدود چند روز 10-15 دقیقه زودتر از حد معمول از خواب بیدار شوید و بعد از اینکه به این شرایط عادت کردید ، سعی کنید 10-15 دقیقه زودتر یعنی در واقع 30-45 دقیقه زودتر از حالت معمول از خواب بیدار شوید و حتی می ‎توانید بعد از خاموش کردن آلارم ساعت خود در رخت خواب تان تا چند دقیقه بیدار بمانید و سپس از رخت خواب خود بیرون بیایید.

در این قسمت از سایت نمناک نحوه موفقیت در استفاده از این روش در 3 مرحله برای شما آورده شده است :

1. هیجان زده شدن بعد از بیدار شدن از خواب :

شب قبل از شروع این روش سعی کنید به یک کار هیجان انگیز فکر کنید و تصمیم بگیرید که صبح که از خواب بیدار شدید ، آن کار را انجام دهید ، حال این کار می ‎تواند انجام ورزش ، دیدن فیلم ، خواندن کتاب و یا هر چیز دیگری باشد. صبح که از خواب بیدار شدید به انجام آن کار هیجان انگیز فکر کنید و این کار به شما کمک می ‎کند تا راحت از خواب بیدار شوید.

2. بیرون آمدن از رخت خواب :

ازخواب بیدار شوید، از رخت خواب بیرون بایید و با انگیزه و هیجان به خودتان بگویید که من زنده ام ! برای رسیدن به هدفم تلاش می ‎کنم و هرکاری برای موفق شدنم خواهم کرد.

3. ساعت زنگدار خود را در جایی دور از دسترس تان قرار دهید :

اگر ساعت زنگدارتان را در کنار خود قرار دهید ، این احتمال وجود دارد که زمان آن را به تعویق بیاندازید و بنابراین آن را در جایی دور تر از خود در اتاق خوابتان قرار دهید تا مجبور شوید برای خاموش کردن آن از رخت خواب خود بلند شوید و به این ترتیب، خواب از سرتان می پرد و احتمال اینکه دوباره به رخت خواب برگردید کم تر است و در این مرحله باید به آن کار هیجان انگیزی که قرار بود انجام دهید فکر کنید.

راهکارهای عملی برای افرادی که مشکل صبح زود بیدار شدن دارند

اجتناب از دیر بیدار شدن در روزهای تعطیل:

اگر هر روز زود از خواب بیدار شدید ، باید روزهای تعطیل نیز صبح زود بیدار شوید و تا ظهر نخوابید زیرا ساعت بدنتان مختل می شود.

کوک کردن همزمان چند ساعت:

ساعت خود را برای ساعت مورد نظر کوک کنید تا ساعت خوابتان تغییر کند .پیشنهاد ما برای اینکه زود از خواب بیدار شوید این است که چند ساعت را به فاصله پنج دقیقه با هم کوک کرده و در نقاط مختلف اتاق قرار دهید تا مجبور شوید از خواب برخیزید. پس از تغییر ساعت بدنتان شما خود به خود هرروز همان ساعت چشمهایتان را باز می کنید.

تنظیم زنگ بیداری روی موسیقی دلخواه:

بهتر است صدای زنگ بیداری گوشی شما صدای خواننده مورد علاقه تان باشد تا با این صدا از خواب بیدار شوید.

حذف چیزهایی که خواب را مختل می کند:

مصرف برخی مواد غذایی سبب اختلال در کیفیت خواب می شود بنابراین باید از خوردن این مواد اجتناب کنید . یکی از این نوشیدنی ها که سبب اختلال در خواب می شود ، نوشیدن قهوه و چای در آخر شب است.

برنامه ریزی برای روز بعد:

برای فردای خود برنامه بچینید. این برنامه ریزی سبب می شود اگر سر ساعت مقرر بیدار نشوید ، کارهای شما باقی بماند و برنامه تمام روز مختل شود.

کمک از دوستان و خانواده برای سحرخیز شدن:

از افراد سحرخیز خانواده بخواهید که صبح به شما تلفن کنند و بیدارتان نماید.
بعد از بیدار شدن از خواب چه کار کنیم ؟

از انجام کار های روتین که همیشه انجام می‎ دهید خودداری کنید و برای مثال کار هایی مثل :چک کردن ایمیل ، رسانه های اجتماعی و یا گوش دادن به اخبار و ...

کارهایی دیگر انجام دهید ، مثل:

1. نوشیدن یک لیوان آب :این کار به شما کمک می ‎کند تا احساس سرحالی بیشتری داشته باشید و خوابتان به طور کامل از سرتان بپرد.

2. مدیتیشن :این یک راه حل عالی برای شروع روز شماست و هیچ کاری انجام ندهید، فقط بنشینید و تمرکز کنید.

3. نوشتن:این هم یک راه حل مناسب برای هوشیار شدن شماست.

4. ورزش:می‎ توانید در خانه نرمش کنید و یا به مدت 10 دقیقه پیاده روی کنید و یا بدوید.

5. خوردن یک فنجان چای و یا قهوه :این کار باعث ایجاد احساس خوشایندی در شما می ‎شود.

زودتر بخوابید

این امکان وجود ندارد که صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید بدون این که شب ها زودتر بخوابید.

در این بخش از مطلب راههای سحرخیز شدن در نمناک چند نکته برای زودتر خوابیدن وجود دارد :

- 7 الی 8 ساعت قبل از ساعتی که می ‎خواهید از خواب بیدار شوید، به رخت خواب بروید. اکثر افراد به 7 الی 8 ساعت خواب کامل نیاز دارند پس اگر قرار است ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید ساعت 9:30 الی 11 شب به رخت خواب بروید.

- بعضی کارهای روتین را قبل از خواب انجام دهید مثلا مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و سپس به رخت خواب بروید.

- وقتی در رخت خواب هستید به هیچ عنوان از لپ تاپ و یا گوشی هوشمند استفاده نکنید و فقط می ‎توانید کتاب بخوانید.

- ورزش کردن در طول روز باعث می ‎شود که بدنتان سنگین و خسته شود و راحت تر به خواب بروید.

- اگر سخت به خواب می ‎روید این روش را امتحان کنید:چشمان خود را ببندید و سعی کنید به کاری که می‎خواهید صبح وقتی از خواب بیدار شدید انجام دهید ، فکر کنید.

مشکلات رایج در زود بیدار شدن از خواب

در این قسمت به برخی از متداول ترین مشکلات در این زمینه می ‎پردازیم :

- احساس خستگی شدید بعد از بیدار شدن : این احساس در اولین روز هایی که سعی در تغییر ساعت خواب خود دارید طبیعی است و بهتر است یک لیوان آب و یا یک فنجان چای و یا قهوه میل کنید و همچنین می ‎توانید در طول روز اندکی چرت بزنید.

- گذراندن وقت با همسر: اگر به این دلیل که می‎خواهید با همسر خود وقت بگذرانید نمی ‎توانید شب ها زودتر بخوابید ، می ‎توانید ساعاتی دیگر از روز را به همسر خود اختصاص دهید و یا از او بخوابید که همراه با شما زودتر از معمول بخوابد.

تصور اینکه نمی ‎توانید صبح زود از خواب بیدار شوید :این تصور ناشی از این است که شما به طورر یکدفعه می ‎خواهید ساعت خواب خود را تغییر دهید ، بدون اینکه شب قبل زودتر از معمول بخوابید و به همین دلیل بهتر است از روش تدریجی استفاده کنید که صبح ها اذیت نشوید و احساس سرحالی و سرزندگی داشته باشید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: