۰

مشکلاتی که عدم هضم غذا ایجاد می کند

هضم نشدن غذا باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود اما با دانستن چند راهکار ساده و مواد خوراکی مفید برای هضم غذا می توانید این مشکل را از بین ببرید.
کد خبر: ۲۴۹۳۹۲
۱۶:۳۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹

شیعه نیوز: هنگام هضم، غذا به اجزای کوچکتری تجزیه می شود و بدن می تواند بهره ی کاملی از انرژی و مواد مغذی موجود در غذا ببرد. سرعت هضم بیش از همه بستگی به سازوکار طبیعی بدن دارد. برخی از افراد به علت های مختلف به عدم هضم غذا دچار هستند، هضم نشدن درست غذا مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد که در این بخش به آن می پردازیم.

اگه غذا هضم نشه چی میشه ؟
ذرات هضم نشده غذا برای عبور از موانع موجود در جریان خون بسیار درشت هستند. به همین دلیل این اجزا در روده می مانند و گندیده می شوند و می توانند به خون انسان هم جذب شوند.

اگر هر کدام از این ذرات غذا به اندازه کافی برای عبور از جریان خون بزرگ باشند، یعنی غذای ما به درستی هضم نشده است. سپس سلول های ایمنی به آن ها حمله می کنند. دقیقا همین جاست که واکنش های ایمنی اتفاق می افتند. یعنی آزادسازی مواد تسکین بخش برای التهاب مثل پروستاگلاندین، هیستامین و سیتوکین ها.

نتیجه هضم نشدن مناسب غذا مقاومت بدن به بعضی از غذاها، ساخته شدن سم داخل بدن که معمولاً سم شدیدی را در روده به وجود می آورد، التهاب، فیبروم، درد آرتروز و مفصل، مشکلات پوستی، درماتیتیس، پسوریازیس، میگرن، بوی بد بدن، مشکلات روده ای، کولیت، آماس معده و بسیاری از وضعیت های دیگر می باشد.

مشکلاتی که با هضم نشدن لبنیات به وجود می آید
یکی از سوالاتی که همیشه در ذهن افراد وجود دارد، این است که آیا لبنیات مصرف کنند یا خیر. در واقع مشاوران تغذیه توصیه می کنند که از لبنیات خام استفاده کنید، زیرا قدرتمندتر هستند و خاصیت شفابخشی بیشتری دارند اما باز هم همین لبنیات خام برای بعضی از افراد ایجاد مشکل می کنند.

یکی از اهمیت های ویژه لبنیات این است که آن ها را خام مصرف کنید. گرم کردن لبنیات در پروسه پاستوریزه کردن، خلوص غذا را از بین می برد، فعالیت آنزیم ها را مختل می کند، آمینو اسید ها را تخریب کرده و یا جایگزین می کند و باعث تولید مواد سرطان زا خواهد شد.

از طرف دیگر لبنیات خام حاوی مواد مغذی، آنزیم ها، آمینو اسید ها و بسیاری از مواد پر خاصیت دیگر هستند. بسیاری از افراد نمی توانند لبنیات را هضم کنند. درست است که لبنیات مواد مغذی بسیار زیادی دارند اما بعضی از افراد با هضم و گوارش محصولات لبنی خام و مصرف شیر خام دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات علت آن آلرژی و حساسیت به لبنیات می باشد که ممکن است وضعیت های مختلف مثل آسیب به لثه را نیز به وجود بیاورد.

موهای بسیار ریزی مثل فیبرها در روده کوچک وجود دارد که به آن ها میکروویلی گفته می شود که آنزیم های بسیار مهمی را برای مرحله آخر هضم و گوارش کربوهیدرات به گلوکز ، در درون خود نگه می دارند . این موها حاوی آنزیم های لاکتاز برای لاکتوز، مالتاز برای مالتوز و ساکراز برای قند های ساده هستند.

اگر این موهای بسیار ریز یا همان میکروویلی ها پوسیده شوند، قادر نخواهند بود که آنزیم های ضروری را تولید کنند. قند شیر مانند مالتوز موجود در حبوبات و قند های ساده نیز به درستی هضم نمی شوند و در نتیجه مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

علائم عدم هضم غذا
احساس خستگی بعد از خوردن غذا
یکی از علائم عدم هضم غذا در معده خستگی بعد از خوردن غذا و نیاز به چرت زدن است. وقتی غذا می خورید، بدن شما باید برای هدایت انرژی خود برای جذب و هضم مواد غذایی مصرف شده، سخت تلاش کند و این امر سبب احساس خستگی شدید می شود.

آروغ زدن
آروغ زدن در اثر ورود هوا به معده ایجاد می شود زیرا فرد هنگام خوردن غذا و نوشیدن مایعات مقداری هوا وارد معده خود می کند و این باعث آروغ زدن می شود.

باد شکم
باد شکم معمولا به علت های فراوانی ایجاد شود. از علت های ایجاد باد شکم تاخیر در خالی شدن معده در اثر خوب هضم نکردن غذا و جراحی روده می باشد.

درد شکم
اصلی ترین علامت مشکل گوارشی درد شکم است که به علت عدم هضم غذا، مسمومیت با آرسنیک، آلومینیوم و برخی بیماری های جدی نظیر آپاندیسیت، زخم معده، کولیت اولسراتیو یا عفونت، ایجاد شود.

ناخن های شکننده
شکننده شدن مو و ناخن ها ممکن است علامتی برای هضم نشدن غذا باشد.داشتن ناخن های شکننده نشانه این است که معده اسید کافی برای هضم غذا تولید نمی کند. در صورت عدم هضم غذا مواد مغذی مورد نیاز مانند روی، کلسیم و پروتئین کم تر جذب خواهند شد و در نتیجه شما ناخن ها و موهای شکننده ای خواهید داشت.

استفراغ:
هضم ضعیف غذا سبب ایجاد احساس تهوع یا استفراغ بعد از خوردن وعده های غذایی می شود.

اسهال:
اسهال مزمن علامت مشکل معده و ممکن است به دلیل عدم هضم درست غذا باشد.

عدم تحمل غذا یا حساسیت:
این علائم معمولا نشانه عدم هضم مناسب بعضی از مواد غذایی است. مشکلات عدم تحمل مواد غذایی معمولا توسط آنزیم های خاص هضم ایجاد می شود. مشکلات گوارشی در کودکان، آلرژی غذایی ایجاد می کند.

یبوست
یکی از علائم اصلی یک مشکل گوارشی یا هضم ضعیف غذا مدفوع سفت یا تعداد دفعات ناکافی اجابت مزاج می تواند باشد.

مواد خوراکی مفید برای هضم غذا
فیبر
فیبرهای خوراکی توسط بدن انسان هضم نمی شوند اما موجب تسهیل در هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهند شد. فیبرهای محلول را می توان از سبوس جو دوسر، آجیل، حبوبات و دانه ها بدست آورد. فیبر نامحلول شامل قسمت سخت تر گیاه است و غذا را در طول دستگاه گوارش حرکت داده و به حرکات روده ای منظم و تمیز کردن مسیر هضم کمک می کند.

مصرف مایعات زیاد
برای خلاص شدن از سموم و حفظ سلامت دستگاه گوارش و تحریک هضم، مصرف آب و نوشیدنی فراوان.

مصرف گیاهان گرم مانند:
نوشیدن زنجبیل آب پز
دارچین
بابونه
نعنا
نعنا و بابونه

خوردن سبزیجات و میوه هایی که سرشار از آب مانند:
خیار
کدو سبز
گوجه فرنگی
هندوانه
توت فرنگی
گریپ فروت
زردآلو توصیه می شود.
کمبود مایعات باعث یبوست می شود.

مصرف غذاهای تازه و پخته
غذاهای تازه و پخته سرشار از مواد مغذی هستند. هضم غذاهای ساده و تازه پخته شده راحت تر است . افرادی که از مشکلات هضم رنج می برند میوه ها را بین وعده های غذایی میل کنید و یا پخته و مصرف نمایند.

مصرف روغن ماهی
روغن ماهی به هضم غذا کمک می کند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 سالم است .

مصرف غذاهای سرشار از گلوتامین
گلوتامین اسید آمینه ای است که سبب پشتیبانی از سلامت دستگاه گوارش می شود .مهمترین منبع آن تخم مرغ، بوقلمون، سویا و بادام است.

مصرف غذاهای سرشار از روی
روی برای دستگاه گوارش یک ماده معدنی مفید است و به درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند کولیک، اسهال و... کمک می کند . مهمترین منبع روی :گوشت گاو، صدف و تخمه آفتابگردان

بهترین دمنوش ها که به هضم غذا کمک می کند
با احترام به درخواست برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک در مورد ارائه دمنوش های مفید برای هضم غذا لیستی را گرداوری کرده ایم که درادامه خواهید خواند.

بابونه
بابونه با داشتن خاصیت ضد اسپاسمولیتیک به تسکین درد اختلالات گوارشی مانند:سوء هاضمه، درد معده، اسهال، گرفتگی معده و… کمک می کند . برای تهیه نوشیدنی بابونه 4 گرم بابونه خشک شده را به مدت 15 دقیقه درون آب جوش بریزید تا دم بکشد سپس میل کنید. این چای را بین وعده های غذایی بنوشید.

نعنا
نعنا خواص ضد اسپاسم دارد و برای رفع مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه و حالت تهوع مناسب است اما برای افرادی که به دلیل رفلاکس اسید از سوءهاضمه رنج می برند، فایده ندارد.

زنجبیل
چای یا دمنوش زنجبیل به هضم غذا کمک کرده و فرآیند انتقال مواد غذایی از معده به روده کوچک سرعت بخشیده و درد و تهوع شکم را برطرف می کند.

رازیانه
رازیانه به هضم بهتر غذا کمک کرده و سبب دران گرفتگی معده، حالت تهوع، نفخ و سوءهاضمه می شود. چند دانه رازیانه را بعد از غذا بجوید یا چای رازیانه بنوشید.

برای جلوگیری از عدم هضم مواد غذایی به نکات زیر توجه کنید
بیش از حد غذا مصرف نکنید.
در 6-5 وعده غذا مصرف کنید.
غذا را خوب بجوید.
مواد غذایی چرب و پرادویه مصرف نکنید.
از نوشیدن نوشابه ها و قهوه اجتناب کنید.
آب کافی بنوشید.
وزن خود را ثابت نگاه دارید.
هر روز نیم ساعت ورزش کنید.
بعد از صرف شام، پیاده روی کنید.
استرس را از خود دور کنید.
رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید و مقدار کافی کالری، پروتئین، عناصر معدنی و ویتامین مصرف کنید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: