۰

چند ترفند برای جلوگیری از طلاق عاطفی

یک روانشناس گفت: عدم درک متقابل، برطرف نشدن نیاز‌ها و نرسیدن به یک نظر مشترک واحد از عوامل دلزدگی عاطفی است.
کد خبر: ۲۴۷۰۵۷
۰۹:۴۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

شیعه نیوز: جواد خلعتبری روانشناس درباره دل‌زدگی عاطفی میان زوجین اظهار کرد: عامل اصلی طلاق عاطفی عدم درک، به تفاهم نرسیدن، برطرف نشدن نیاز‌ها و بعد از آن عدم برقراری رابطه جنسی که در نهایت منجر به طلاق قانونی زوجین می‌شود که عامل آن می‌تواند انتخاب غلط معیار‌های اولیه و اقتصاد عشقی باشد که به درستی بنیان گذاری نشده است و با کوچک‌ترین اختلاف تعارضات زناشویی اوج می‌گیرد.

وی افزود: زوجین در روابط خود به دنبال خواسته‌هایشان هستند تا رفع نیاز‌ها و زمانی که این خواسته‌ها افزایش پیدا می‌کند به جای ابراز نیاز به دنبال بروز شبه احساس از خود هستند یعنی قضاوت‌ها و... را وارد رابطه می‌کنند که فرد حس درک نشدن پیدا کرده و در طرف مقابل نیز این احساس را به وجود می‌آورد.

این روانشناس ادامه داد: ریشه چنین رفتار‌هایی به سست بودن پایه‌های صمیمیت در دوران کودکی برمی‌گردد. افرادی که دچار طلاق عاطفی می‌شوند معمولا ته‌واره‌های از خاطرات گذشته زندگی را بقچه کرده و وارد رابطه می‌کنند. این افراد نوعی نگرش از خود، دیگران و آینده می‌سازند که مربوط به رفتار‌هایی هستند که در کودکی اطرافیان با آن ها داشته اند یا مسائلی که برای آن ها اتفاق افتاده است.

خلعتبری خلق‌وخوی فرد را مهم دانست و بیان کرد: در این مواقع تعاملی بین حالت‌های سرشتی فرد به وجود می‌آید که موجب شکل‌گیری این تله‌ها در زندگی آن می‌شود یعنی با یک کم توجهی، دیرآمدن، فراموشی تاریخ تولد و... ته‌واره‌ها توسط یک عامل محرک فعال‌ساز اوج گرفته و فرد درد‌های هیجانی سرد یا گرم مانند (ناامنی، اضطراب، خشم و آشفتگی) را تجربه می‌کند.

وی تصریح کرد: افراد معمولا سعی در جبران کاهش درد ناشی از این ته‌واره‌ها هستند و بلافاصله به دنبال سبک‌های مقابله‌ای رفته که این شیوه‌ها مربوط به خلق‌وخو یا همانندسازی رفتار اطرافیان است که به دنبال احساس ناامنی سراغ (اجتناب کردن، جبران افراطی یا تسلیم شدن) می‌روند به گمان اینکه این رفتار‌های مقابله‌ای در دوران کودکی باز هم می‌تواند کارآمد در ایام بزرگ‌سالی باشد و دیگر پاسخ فرد مبتنی بر گفتار و زمینه نبوده و موجب اختلاف می‌شود.

وی با اشاره به رفتار‌های بیش‌بود یا کم‌بود که موجب طلاق‌عاطفی می‌شود، افزود: داشتن انتظارات بیش از حد، بی توجهی، غر زدن، سرزنش و... سبب جداشدن و خیانت زناشویی یا چندهمسری در مردان شده که آسیب‌های خانوادگی را در پی دارد.

این روانشناس با اشاره به نیاز‌های اساسی هر انسان مانند عشق، محبت و امنیت که محکم‌کننده پایه‌های صمیمیت است و موجب شکل‌گیری دل‌بستگی ایمن می‌شود، بیان کرد: در واقع طلاق عاطفی می‌تواند برای کسانی اتفاق افتد که آن دل‌بستگی ایمن در میان آنان شکل نگرفته باشد یعنی دل‌بستگی ناایمن اجتنابی یا اضطرابی دارند که منجر به یک دل‌گسستگی شده و در نهایت باعث عدم برقراری ارتباط سالم می‌شود.

وی رهاشدگی، مزمن هیجانی، نقض‌وشرم، بی اعتمادی و بدرفتاری یا انزوای اجتماعی را از ته‌واره‌های دل‌زدگی عاطفی دانست، افزود: والدین اگر در شکل‌گیری استقلال و اعمال محدودیت‌های واقع بینانه، عملکرد ضعیف داشته باشند ته‌واره‌ی شکست، بی‌کفایتی، استحقاق بزرگ‌منشی و نگاه عمودی در فرزند شکل می‌گیرد.

خلعتبری گفت: نیاز انسان به بازی و سرگرمی، بیان خواسته‌ها و هیجانات سالم که موجب ایجاد ته‌واره کمال‌گرایی، بازداری بیش از حد، ایثارگری و اطاعت می‌شود و می‌تواند به روابط فردی آسیب برساند که حتما این افراد نیاز دارند با مراجعه به روانشناسان مشکلات رفتاری خود را درمان کنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: