۰

۸ خاصیت باورنکردنی کنگر فرنگی خاردار برای سلامتی

متخصصان می‌گویند کنگر فرنگی خاردار به دلیل خواص بی شماری که دارد برای سلامت بدن مفید است.
کد خبر: ۲۴۶۷۰۶
۱۶:۱۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: کاردون، کنگر فرنگی خاردار و یا آرتیشو خاردار همگی نام مشترک یک گیاه از تیره کاسنیان است که دارای خواص بی شماری است. این گیاه به طور گسترده در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنگر فرنگی خاردار دارای فیبر، آنتی اکسیدان‌های مختلف و میکرو مغذی‌هایی است که سبب غنی شدن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌شوند. تحقیقات نشان داده است کالری کم و مواد مغذی این گیاه می‌تواند به سلامت و تندرستی بدن کمک کند. از جمله رایج‌ترین خواص این گیاه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- تامین کننده مناسب مواد مغذی بدن

مصرف کنگر فرنگی خاردار خام می‌تواند مواد معدنی بدن شامل کلسیم، مس، آهن، منگنز، فسفر و روی را تامین کند. همچنین این گیاه یکی از منابع غنی ویتامین خانواده B و ویتامین‌های C و A است.

۲- مبارزه با التهاب

کنگر فرنگی دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند سینارین، لوتئین، و کلروژنیک اسید است. این مواد به مبارزه با التهاب و حفاظت از سلول‌ها در روند اکسیداسیون بدن کمک می‌کنند.

۳- کاهش کلسترول خون

لوتئین موجود در کنگر فرنگی علاوه بر مبارزه با التهاب، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. سطح بالای کلسترول بد خون، خود می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

۴- محافظت از سلامت قلب

پتاسیم موجود در کنگر فرنگی خاردار نقش مهمی در کارکرد طبیعی ریتم قلب دارد. همچنین پتاسیم می‌تواند با کاهش اثر سدیم، باعث ثبات در فشار خون شود.

۵- محافظت از سلامت کبد

سینارین موجود در کنگر فرنگی خاردار می‌تواند به کارکرد کبد در روند سم زدایی طبیعی بدن کمک کند. همچنین سینارین می‌تواند از آسیب رسیدن به سلول‌های کبد جلوگیری کند.

۶- بهبود هضم غذا

سیناروپیکرین موجود در کنگر فرنگی خاردار باعث بهبود هضم غذا و نیز افزایش اشتها می‌شود. این ماده دلیل اصلی مزه تلخ کنگر فرنگی خاردار است.

۷- بهبود سلامت روده

اینولین که یک کربوهیدرات غیرقابل هضم است می‌تواند باعث تغذیه و افزایش باکتری‌های مفید روده شود. این باکتری‌ها نقشی حیاتی در پاک کردن روده و کاهش خطر ابتلا به مشکلات گوارشی ایفا می‌کنند.

۸- محافظت در برابر سرطان

به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در کنگر فرنگی خاردار، این گیاه به میزان قابل توجهی نقش ضدسرطانی در بدن ایفا می‌کند.

متخصصان تغذیه تاکید دارند به دلیل خاصیت‌های بی شمار کنگر فرنگی خاردار، مردم باید تلاش کنند این گیاه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: