۰

غذاهای مفید برای هورمون های زنانه

همه چیز زیر سر هورمون هاست. از خلق وخو گرفته تا سلامتی تن و روان. حتما شنیده اید که می‌گویند دست خودش نیست، هورمون هایش به هم ریخته. اما چه چیزی این هورمونها را به هم می‌ریزد؟ آیا با مواد غذایی مفید می توان عملکرد هورمون های زنانه را تنظیم کرد؟
کد خبر: ۲۴۴۹۹۱
۱۶:۱۴ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: همه چیز زیر سر هورمون هاست. از خلق وخو گرفته تا سلامتی تن و روان. حتما شنیده اید که می‌گویند دست خودش نیست، هورمون هایش به هم ریخته. اما چه چیزی این هورمونها را به هم می‌ریزد؟ آیا با مواد غذایی مفید می توان عملکرد هورمون های زنانه را تنظیم کرد؟

اما کدام مواد غذایی در تنظیم هورمون های زنانه مفید هستند؟

رازیانه

رازیانه نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های زنانه دارد. رازیانه گیاه دارویی سرشار از فیتواستروژن است. رازیانه عادت ماهانه را تنظیم می‌کند و باعث جلوگیری از تحلیل مخاط رحم، پیشگیری از پیری زودرس، جلوگیری از یائسگی زودرس و پیری دستگاه تناسلی زنان می‌شود.

بروکلی

استروژن بالا باعث یائسگی زودرس و اضافه وزن و چاقی می‌شود، اما سبزیجاتی مثل بروکلی، کلم و گل کلم استروژن زیادی بدن را از بین می‌برند و به این ترتیب با متعادل کردن میزان آن، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کم می‌کنند.

سویا

سویا سرشار از ایزوفلاون هاست. ایزوفلاون‌ها گرگرفتگی‌های زنان را بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی کاهش می‌دهد. همچنین بعد از یائسگی، به دلیل کاهش سطح استروژن خون، بانوان در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها ازجمله سرطان سینه و چاقی قرار می‌گیرند اما مصرف سویا می‌تواند به تنظیم هورمون کمک کند.

نخود

شاید باورتان نشود اما مصرف نخود می‌تواند به کاهش ریسک افسردگی در زنان کمک کند. ویتامین‌های ب مانند ب۶ و فولات نقش مهمی در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی ایجادکننده شادی مثل سروتونین و دوپامین دارند .بیش از نیمی از ب۶ و ۷۰ درصد از فولات در یک فنجان نخود وجود دارد که می‌تواند جلوی افسردگی را بگیرد.

آلبالو

آلبالو غنی از ترکیبات شیمایی فعال مثل ملاتونین، هورمون خواب طبیعی است. محققان معتقدند مصرف آب آلبالو باعث افزایش ملاتونین و در نتیجه باعث افزایش طول و کیفیت خواب در زنان می‌شود.

گوشت مرغ

اگر می‌خواهید هورمونهای سیری خوب کار کنند بهتر است گوشت مرغ مصرف کنید. رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا باعث ترشح هورمون‌های سیری مثل لپتین می‌شوند و به بدن کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشد.

شکلات تلخ

بله درست است شکلات تلخ بخورید تا هورمونهایتان تنظیم شوند. تحقیقات نشان داده نوزادان متولد شده از مادرانی که در در بارداری روزانه شکلات می خوردند، بیشتر لبخند می‌زنند و می‌خندند و فعال ترند. شکلات تلخ، ترشح اندورفین را افزایشمی دهد و همچنین حاوی ماده ایی موسوم تریپتوفان است که از عناصر اساسی سرتونین است و محرک مواد شیمیایی مغز که احساساتی مثل هیجان و عشق و شادی را افزایش می دهد.

آووکادو

آووکادو حاوی ماده ایی به نام بتاسیتوسترول است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. همین ترکیبات در تنظیم هورمون استرس یعنی کورتیزول نیز نقش دارد.

انار

‎‎محققان معتقدند انار داراری خواص‎ ‎ضدسرطانی‎‎، ‏‎‎ضدالتهابی‎ ‎و ‏آنتی اکسیدانی است که مانع بروز سلول های سرطانی در پوست، سینه و روده می‌شود. قوی ترین استروژن بدن ‏به نام استرودیول، نقش مهمی در پیدایش و گسترش سلول های سرطانی سینه دارد، بیشتر سرطان ها در مراحل ‏اولیه ی پیدایش وابسته به هورمون ها هستند‎.‎‎انار ترکیباتی دارد که در مقابل آنزیم های موجود در بدن زنان می ایستد و مانع تبدیل استروژن های ضعیف، موسوم به استرون، به نیرومندترین ماده‌ی فرایند متابولیک یعنی استرادیول ‏می‌شود.

سیب

فیتواستروژن موجود در سیب به تنظیم استروژن کمک می‌کند. همچنین اگر سیب قرمز را روزانه چند دقیقه بو بکشید برای کاهش استرس و در نتیجه بهبود هورمون های زنانه موثر است.

منبع: نی نی سایت

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: