۰

12 درمان گرگرفتگی در بارداری

علائم گرگرفتگی بسیار قابل تشخیص هستند. احتمالا حرارت زیادی در بدن احساس می کنید. در حالت گرگرفتگی صورت شما قرمز و گرم می شود و احساس سوزش خواهید داشت. بسته به شدت گرگرفتگی شما، ممکن است کمی احساس تهوع داشته باشید. مطالعات نشان میدهد در حدود 75 درصد خانم ها گرگرفتگی در طول شب اتفاق می افتد. گرگرفتگی معمولا در سه ماهه اول و دوم بارداری اتفاق می افتد.
کد خبر: ۲۴۴۲۷۸
۱۳:۱۱ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: علائم گرگرفتگی بسیار قابل تشخیص هستند. احتمالا حرارت زیادی در بدن احساس می کنید. در حالت گرگرفتگی صورت شما قرمز و گرم می شود و احساس سوزش خواهید داشت. بسته به شدت گرگرفتگی شما، ممکن است کمی احساس تهوع داشته باشید. مطالعات نشان میدهد در حدود 75 درصد خانم ها گرگرفتگی در طول شب اتفاق می افتد. گرگرفتگی معمولا در سه ماهه اول و دوم بارداری اتفاق می افتد.

آیا گرگرفتگی در طول بارداری طبیعی است؟

بله، گرگرفتگی در حین بارداری کاملا طبیعی است. بیش از یک سوم زنان در دوران بارداری، حتی پس از زایمان، دچار گرگرفتگی می شوند. نوسانات منظم در سطح هورمون، به خصوص کاهش استروژن، و همچنین افزایش متابولیسم بدن شما در دوران بارداری، می تواند موجب گرگرفتگی شدید شود.

به طور کلی، گرگرفتگی در سه ماهه دوم و سوم شایع تر است و ممکن است پس از تولد نوزاد نیز ادامه یابد. به همین دلیل است که هورمون های شما بعد از بارداری کاهش می یابد و در صورت تغذیه با شیر مادر کم می شود. بهتر است هنگامی که تب دارید و دچار گرگرفتگی هستید مشکل را تشخیص دهید زیرا تب نشان دهنده عفونت است و تب بالا در دوران بارداری خطرناک است. تفاوت کلیدی این است که تب دمای بدن شما را بالا می برند، اما گرگرفتگی دمای بدن شما را بالا نمی برد. اگر دمای بدن شما بیش از 100 درجه فارنهایت باشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

گرگرفتگی در بارداری چگونه است؟

گرما از گردن و سر شروع می شود و به کل بدن منتقل می شود. گرگرفتگی حدود سی ثانیه تا پنج دقیقه طول می کشد. گرما می تواند از قسمت پایین بدن شروع شود و مدتی کوتاه یا طولانی ادامه یابد. گرگرفتگی مانند سایر علائم بارداری برای هر زن به شکلی متفاوت نمایان می شود. شدت و حدت این مشکل برای هر خانمی متفاوت است. بین گرگرفتگی و تب تفاوت وجود دارد. گرگرفتگی باعث بالا رفتن دمای بدن نمی شود اما تب باعث بالا رفتن دمای بدن می شود.

در بارداری و دوره نفاس افتراق گرگرفتگی ازتب بارداری حائز اهمیت است و با استفاده از تب سنج در صورت حرارت بالای 38 درجه سانتیگراد حتما به پزشک مراجعه کنید”.

علائم گرگرفتگی در بارداری چیست؟

هنوز دلایل گرگفتگی در بارداری مشخص نشده است اما به مغز و هورمون های بدن مربوط می باشد. در بارداری پروژسترون افزایش می باید که باعث احساس گرگرفتگی میشود. این مسئله باعث می شود رگ های خونی در پوست سر و گردن گشاد شوند و باعث گرما و قرمزی می شود. این تغییر هورمونی باعث افزایش گرمای بدن می شود. تئوری دیگر این است که دمای بدن در طول تخمک گذاری تا ماه پنجم بارداری افزایش می یابد و باعث گرگرفتگی می شود.

دلایل دیگر گرگرفتگی در بارداری:

افزایش سوخت و ساز در طول بارداری
افزایش وزن بدن
برنامه نامنظم خوابیدن و غذاخوردن
نگرانی، استرس و عصبانیت
کم آبی بدن

گرگرفتگی گرم شدن ناگهانی بدن است که بیشتر در قسمت بالایی بدن احساس می شود.

علائم گرگرفتگی در بارداری شامل:

گرم شدن بدن و صورت
ممکن است گرما را مدت کوتاهی احساس کنید اما ممکن است چند بار در روز این احساس را داشته باشید.
گرگرفتگی ممکن است به صورت گرمای مشابه دراز کشیدن در آفتاب باشد اما گاهی مشابه قرار گرفتن نزدیک کوره است.
گرگرفتگی به صورت ناگهانی به سراغ شما می آید و هیچ هشداری نمی دهد.
افزایش ضربان قلب
قرمز شدن صورت
عرق کردن

چه زمانی برای گرگرفتگی در بارداری باید با پزشک تماس بگیرید؟

اگرچه گرگرفتگی در بارداری امری طبیعی است اما باید مطمئن شوید تب نیست. تب نشانه عفونت است و گاهی مشکلات زیادی ایجاد می کند. اگر متوجه چیز عجیبی شدید با پزشک تماس بگیرید.

چگونه می توان با گرگرفتگی در بارداری کنار آمد؟

گرگرفتگی در بارداری باعث گرم شدن بدن می شود ولی احساس سرما می کنید. بهتر است برای کاهش اثر آن از خود مراقبت کنید. بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

در یک مکان سرد بخوابید: اگر در طول شب احساس گرگرفتگی دارید، در یک مکان سرد بخوابید.

از آفتاب دوری کنید: با پوشیدن کلاه مناسب، از آفتاب دوری کنید. بنابراین صورت و شانه های شما پوشیده می ماند. از حمام آفتاب نیز اجتناب کنید.

آب زیاد بخورید: سعی کنید آب زیاد بخورید. می توانید برای جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن، آب سرد بنوشید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید: از مصرف الکل و کافئین و غذاهای تند دوری کنید. سیگار نکشید.

از کیت های سردکننده استفاده کنید: هنگامی که احساس گرگرفتگی دارید، از کیت های سرد کننده استفاده کنید. سعی کنید دمای صورت را با پارچه های نمناک یا دوش گرفتن کاهش دهید.

ورزش های هوازی: هنگامی که احساس گرگرفتگی دارید نترسید. نفس بکشید. می توانید از یوگا یا مدیتیشن برای کنترل نفس خود استفاده کنید.

لباس های راحت و گشاد بپوشید: لباس های گشاد بپوشید تا بتوانید در هنگام گرگرفتگی سریع دربیاورید. لباس های کتانی یا فابریک بپوشید تا چرخش هوا به راحتی انجام شود.

وزن مناسب: وزن مناسب داشته باشید. سعی کنید روزانه ورزش کنید تا وزن اضافی نداشته باشید. کاهش وزن اضافی باعث کاهش 33 درصدی گرگرفتگی در بارداری می شود.

درمان های جایگزین: اگر نمی توانید گرگرفتگی را در بارداری کنترل کنید بهتر است از درمان های جایگزین استفاده کنید.

پک های یخ: پک های یخ بر روی صورت و گردن خود قرار دهید تا گرما کاهش یابد.

از جمعیت دوری کنید: مکان های شلوغ باعث افزایش دمای بدن و گرگرفتگی در بارداری می شود. مکان های شلوغ باعث ترس و گرگرفتگی می شود. همچنین مکان های شلوغ باعث آسیب های فیزیکی هم می شود.

دوش گرفتن و شنا کردن: سعی کنید برای کاهش دمای بدن دوش بگیرید. اگر می توانید سعی کنید شنا کنید.

برای خنک ماندن در طول گرگرفتگی حاملگی:

از پنکه استفاده کنید.
یک پنجره باز کنید
آب یخ بنوشید
با پارچه خیس بدن را خنک نگه دارید

کارشناسان درباره گرگرفتگی در بارداری چه می گویند:

گرگرفتگی در بارداری ضرری ندارد و نیازی به مصرف قرص نیست. در اینجا نکاتی که کارشناسان بیان می کنند ذکر شده است:

ورزش، رژیم غذایی درست و آب سرد به کاهش گرگرفتگی کمک می کند. افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر دچار گرگرفتگی می شوند زیرا بافت های چربی استروژن تولید می کنند.
مطالعات نشان می دهد افرادی که ورزش می کنند گرگرفتگی کمتری تجربه می کنند.
کنترل قند خون و مصرف مکمل های هورمونی شامل روغن ماهی و ویتامین د ضروری است. سعی کنید نگرانی خود را کاهش دهید. موقعیت های استرس زا باعث افزایش گرگرفتگی می شود.

سوالات رایج درباره گرگرفتگی در بارداری:

آیا گرگرفتگی در بارداری نشانه اولیه بارداری است؟

گرگرفتگی در هفته های اول بارداری اتفاق می افتد اما ممکن است علامت بارداری نباشد. گرگرفتگی پیش از پریودی نیز اتفاق می افتد. اگر گرگرفتگی همراه با علائم زیر باشد نشانه بارداری است:

حالت تهوع
سرگیجه در بارداری
احساساتی شدن
ترشحات واژن
تحمل نکردن برخی بوها

آیا گرگرفتگی در بارداری بر نوزاد تاثیر می گذارد؟

این حالت بر نوزاد تاثیری نمی گذارد. گرگرفتگی در بارداری مانند حالت تهوع بر مادر تاثیر می گذارد اما بر نوزاد تاثیر نمی گذارد.

آیا گرگرفتگی نشانه پسر بودن فرزند است؟

گرگرفتگی در بارداری نشانه پسر بودن فرزند نیست. این مشکل در حالتی که پسر یا دختر دارید اتفاق می افتد. گرگرفتگی به خاطر تغییرات هورمونی است و جنسیت نوزاد را مشخص نمی کند.

گرگرفتگی بعد از بارداری چقدر طول می کشد؟

گرگرفتگی بلافاصله بعد از زایمان ناپدید نمی شود. این علامت ماه ها بعد از زایمان ناپدید می شود. گرگرفتگی تا زمانی که هورمون ها کاهش یابد و شیر کافی تولید شود، ادامه می یابد. مطالعات نشان می دهد حدود بیست و نه درصد خانم ها بعد از زایمان، در طول شب گرگرفتگی را تجربه می کنند. اگر گرگرفتگی به دلیل مشکلات دیگر مانند تیروئید یا سرطان است با پزشک مشورت کنید.

آیا گرگرفتگی خطرناک است؟

نه، خطرناک نیست. ممکن است در مورد شدت گرما نگران باشید، اما می توانید اطمینان حاصل کنید که بر روی کودک شما تاثیر نمی گذارد

چه زمانی گرگرفتگی متوقف خواهد شد؟

متاسفانه هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد. برای برخی از مادران، گرگرفتگی چند هفته طول می کشد، اما برای دیگران، کل حاملگی به طول می انجامد.

منبع: اوما

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: