۳

خواص سقز 21 خاصیت باور نکردنی سقز برای سلامتی بدن

آیا میدانستید با مصرف سقز تا مقدار زیادی از مصرف داروهای شیمیایی جلوگیری خواهید کرد؟ اصلا سقز چیست ؟سقز که ماده ای چسبناک است، در واقع صمغ یا شیره غلیظ درختبنه یا همان درخت پسته وحشی می باشد. غلظت این ماده که شبیه آدامس است، به صورتی است که می توان از آن به عنوان یک آدامس طبیعی و پرفایده نام برد. این ماده در صنعت آدامس‌سازی کاربرد دارد و به کش آمدن آدامس کمک می کند.
کد خبر: ۲۴۴۰۹۴
۱۲:۰۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

شیعه نیوز: سقز(کندر) یک ماده بسیار مغذی است؛ که از خواص و مزایای بی شماری برخوردار است و مصارف بسیاری در طب سنتی و صنایع غذایی دارد.در ادامه این مطلب با چند مورد از خواص باورنکردنی سقز آشنا می شویم.
فواید و خواص سقز برای سلامتی بدن:

فواید سقز برای سلامتی بسایر زیاد می بشاد به طوری که برای درمان و کمک بیماری هایی چون ریه، قلب، زخم ها، التهاب دیابت و خیلی از موارد دیگر کاربرد دارد که تک تک آنها را در ادامه بررسی میکنیم.
کاربرد سقز برای کاهش التهاب:

سقز دارای خواص ضد التهابی می باشد و قادر است به درمان بیماری های خود ایمنی و یا التهاب مزمن کمک کند. سقز برای کاهش سطح التهاب و نشانه های تورم موثر است و سبب مسدود شدن مسیرهای التهاب شده و وتروفیل ها را که نوعی سلول خونی سفید هستند، را فعال می کند.
افزایش سلامت دهان با سقز

بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی از 10 نفر، جویدن آدامس سقز به مدت یک هفته سبب کاهش تجمع پلاک شد. همچنین براساس چندین آزمایش بالینی از بیش از 100 نفر، جویدن سقز منجر به کاهش سطوح باکتری بزاق شد و در یک مطالعه سلولی نشان داده شد که عصاره سقز، باکتری هایی را که باعث بیماری های لثه و التهاب مانند ورم لثه می شوند ، را از بین می برد.

فواید سقز برای استخوان:

شیره سقز سفید به عنوان یک داروی گیاهی به علت داشتن ویتامین D و املاح زیاد مخصوصا کلسیم براى درمان واریس ،استخوان درد، پا درد، گرفتگی عضلات، آرتروز، سیاتیک، زانو درد، روماتیسم، ترمیم محل شکستگی ها و دردهای مزمن عضلانی و ماهیچه ایی مفید است.
سقز به هضم غذا کمک میکند

بر اساس نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی که بر روی 148 نفر دارای سوهاضمه صورت گرفت، مصرف 350 میلی گرم سقز به کاهش نشانه های سوهاضمه نظیر درد معده (هم به طور کلی و هم از اضطراب)، سوزش سردل و درد بالای شکم کمک کرد.
آیا سقز برای معده مفید است؟

جویدن سقز نقش بسیار مهمی در پاکسازی معده و دستگاه گوارش دارد.همچنین اطلاعات کمی درمورد اثرات سقز بر روی گاستریت – التهاب و یا سوزش معده وجود دارد. اما چون گاستریت مزمن می تواند نتیجه اچ.پولاری باشد، ممکن است در کاهش علائم مفید باشد.
خواص سقز و مقابله با سرطان:

سقز بر اساس بررسی های علمی، حیوانات و مطالعات سلولی دارای خواص ضد سرطانی است. استفاده از عصاره سقز در موش های مبتلا به سرطان روده توانست تا حدود 35 درصد جلوی رشد سرطان را بدون هیچ گونه اثرات مضر بگیرد.

بر طبق نتایج مطالعه سلولی، سقز قادر است که حساسیت سلول های سرطانی پروستات را به هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) کاهش دهد و ژن را خاموش کند که گیرنده ها را برای هورمون های جنسی مردانه تبدیل می کند، که می تواند جلو سرطان را بگیرد. در یک مطالعه سلولی هم، سقز اثرات ضد سرطان مشابهی را به تاکسول نشان داد، دارویی که اغلب برای سرطان سینه استفاده می شود. بر طبق در دو مطالعه سلولی دیگر هم، سقز توانست سلول های سرطانی کولون را از بین ببرد.

همچنین در یک مطالعه سلولی، سقز اثرات ضد سرطان مشابهی را به تاکسول نشان داد، دارویی که معمولاً برای سرطان سینه استفاده می شود.
کاهش بیماری های قلبی با سقز :

دو عامل خطر اصلی برای ایجاد بیماری های قلبی کلسترول بالا و فشار خون بالا هستند که سقز روی هر دو تاثیر می گذارد و به کاهش کلسترول و فشار خون بالا کمک می کند و از این طریق می تواند در کاهش بیماری های قلبی نقش داشته باشد.همچنین مکمل سقز باعث کاهش فشار خون انقباضی و انبساطی ونیز التهاب و آسیب به قلب و سایر اندام ها که می تواند ناشی از فشار خون بالا باشند میشود.

کاهش کلسترول:

استفاده روزانه از پودر سقز (حدود 5 گرم در روز) به کاهش کلسترول LDL کمک می کند. در طول یک سال و نیم، به کاهش سایر علائم بیماری قلبی و کبد (آپولیپوپروتئین B، AST، ALT ، GGT) کمک می کند اما هیچ اثری در سطح HDL، LDL یا سطوح تری گلیسیرید ندارد، البته این اثر بیشتر در افراد چاق اعلام شده است. بر طبق یک مطالعه صورت گرفته بر روی خرگوش ها، سقز توانست کلسترول کلی را کاهش دهد و در مطالعه صورت گرفته بر روی موش ها، سقز توانست سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL را کاهش دهد.
فواید سقز برای محافظت از کبد:

مصرف روزانه 5 گرم از سقز باعث شد آزمایش های خون شرکت کنندگان در یک تحقیق ، سطح آنزیم های کبدی مشخص ، در مقایسه با سطوح اولیه را نشان می دهند، پس شاخصی برای بهبود سلامت کبد است.همچنین برای پاکسازی کبد میتوان از ترشی بنه استفاده کرد.
کاهش فشار خون بالا از خواص سقز :

بر طبق مطالعه صورت گرفته روی موش ها، مکمل سقز به کاهش فشار خون انقباضی و انبساطی کمک می کند و همچنین سبب کاهش التهاب و آسیب به قلب و سایر اندام ها که می تواند در اثر فشار خون بالا باشد، می شود.
درمان زخم ها با سقز :

بر طبق نتایج یک مطالعه صورت گرفته بر روی 38 نفر از افراد مبتلا به زخم روده کوچک، سقز سبب کمک به ترمیم زخم و کاهش علایم شد. همچنین نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی که بر روی 147 خانم انجام شد، نشان داد که سقز به التیام زخم ها کمک کرد اما این اثر بسیار اندک بود. البته لازم به ذکر است که سقز به صورت دهانی مورد استفاده قرار نگرفت و این کار به وسیله طبیبان سنتی با سوزاندن آدامس و رزین سقز و کشیدن زخم با آن بیش از 3 روز انجام شد. این تنها مطالعه ای بود که از دود سقز استفاده نمود و مکانیسم ها و معانی آن تا حد زیادی ناشناخته باقی ماند.
فواید سقز برای بینایی:

میوه بنه دارای ویتامین های B,A,D است. به همین علت از بخار پز سقز برای تقویت چشم استفاده میشود.همچنین مطالعات نشان داده اند که گلوکوم نیز که یک بیماری اعصاب بینایی چشم است و منجر به تار دید و کوری می شود. بواسطه سقز که قبل از جذب شدن در جریان خون، به از بین بردن باکتری ها در بخش گوارشی کمک می کند و مستقیماً با جلوگیری از آب سیاه در ارتباط است باعث جلوگیری از شب کوری میشود.

تقویت قوای جنسی:

دهاننتایج حاصل از مطالعات اخیر نشان داده اند که سطح عالی روی سقز سبب افزایش عملکرد پروستات می شود که به افزایش میل جنسی مردان کمک می کند.
خواص سقز برای بیماران دیابتی:

بر اساس نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی که بر روی 179 نفر صورت گرفت، مصرف روزانه 1 گرم سقز خام سبب کاهش سطح گلوکز ناشتا شد، به ویژه در افراد چاق، اما پودر خام و سقز عاری از پلیمر هیچ گونه اثری نداشتند. علاوه بر این آدامس سقز سبب کاهش میزان قند خون بالا در موش های مبتلا به دیابت شد.
سقز و جلوگیری از گلوکوم:

گلوکوم در واقع نوعی بیماری اعصاب بینایی چشم می باشد که سبب تاری دید و کوری می شود. بر طبق مطالعات صورت گرفته، سقز قبل از اینکه در جریان خون جذب شود، می تواند به نابودی باکتری ها در بخش گوارشی کمک کند و به طور مستقیم به جلوگیری از بروز آب سیاه کمک کند.
درمان عفونت با استفاده از سقز

همانطور که گفتیم سقز دارای خواص ضد التهاب و ضد قارچی قوی است و با کاهش نشانه های بیماری های مختلف، نظیر عفونت های پوستی و کاندیدا مرتبط است. همچنین سبب حفاظت کبد از عفونت شده و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبدی سودمند و موثر است.
خواص سقز برای بیماری کرون:

در یک تحقیق نشان داده شد مکمل هایی با سقز (2 / 2 گرم در روز)، نشانه های بیماری کرون را کاهش داده و سلامت عمومی را در طول 4 هفته بهبود بخشیده.علاوه بر کاهش تعداد مدفوع مایع، درد معده و گرفتگی عضلات، و مصرف داروهای ضد اسهال، همچنین به طور قابل توجهی نشانه های کلیدی را کاهش می دهد و التهاب را تشدید و بدتر می کند.
فواید سقز برای ریه:

پودر سقز که به صورت خوراکی مصرف میشود باعث نرم کردن سینه و همچنین تسکین دردهای ریوی میشود.
مقابله با میکروب ها:

استفاده از سقز برای مهار رشد انواع مختلف باکتری ها و قارچ کاندیدا مفید و موثر است.
عرق سقز چه خواصی دارد؟

عرق سقز بواسطه طبع گرم و خشکی که دارد. باعث درمان و پاکسازی معده و رفع بوی بد دهان و یبوست موثر است و همچنین اشتهاآورخوبی می باشد.
آیا سقز در بارداری مفید است؟

در تحقیقاتی که در علم طب سنتی برای کندر به عمل آمده بیان شده که کندر عامل تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی اشخاص است.همین امر باعث می شود بسیاری از خانم های باردار برای افزایش هوش فرزندشان در این دوران کندر استفاده کنند.
خواص سقز و احیا سلول ها:

سقز دربردارنده مقادیر بالا آنتی اکسیدان ها است که سبب کاهش آسیب رادیکال آزاد می شوند و سلول های زنده را احیا می کنند. بنابراین برای کاهش روند پیری و مراقبت از اندام های حیاتی در برابر بیماری ها و زوال مفید است و شما را جوان و با نشاط نگه می دارد.
چه مکمل هایی با سقز ساخته میشه؟

از سقز برای ساخت انواع قرص، کپسول، پودرهای قهوه و آدامس استفاده میشود راستی محصولی با نام “تکه ای” هم جزو مکمل ها هست که در واقع قطعات محکم شده آدامس سقز خالص می باشد.
مضرات سقز را بدانید

زیاده روی در مصرف میوه بنه سقز سبب زخم شدن دهان و کم اشتهایی و در دوران بارداری استفاده بیش از حد آن بر جنین تأثیر داشته و باعث بیش فعالی کودک می شود. همچنین در برخی افراد موجب یبوست یا آلرژی شده است. توجه داشته باشید که سقز با برخی از دارو ها مانند پنتوپرازول (پروتونیکس) که برای زخم استفاده میشود تداخل داره و ممکنه اثر هم رو خنثی کنند. حتما قبل ار مصرف اون با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : گل من و تو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
با سلام و ادب
بزرگوار سقز و کندر با هم تفاوت دارند گرچه هردو آدامس طبیعی هستند و خواص زیادی دارند
یا علی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
سقز با کندر فرق میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
نه