۱

۸ نکته مهم برای پف کردن کیک و پوک شدن آن

برای پف کردن کیک و درست کردن کیک پوک و اسفنجی به مواد خاصی نیاز ندارید. بلکه باید بدانید از مواد کیک باید چگونه استفاده کنید و آن ها را باهم ترکیب کنید. بنابراین به دنبال مواد لازم برای پف کردن کیک نباشید. بلکه به دنبال راه درست استفاده کردن از مواد کیک باشید. در ادامه به ۸ نکته مهم برای پف کردن و پوک شدن کیک اشاره می کنم.
کد خبر: ۲۴۳۹۱۴
۱۵:۵۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

۸ نکته مهم برای پف کردن کیک و پوک شدن آن

شیعه نیوز: عاشق آشپزی هستم و همیشه دوست داشتم کیک و شیرینی بپزم. اما هر کار می کردم، نمی تونستم کیک پف دار و پوک درست کنم. تا اینکه یکی از دوستان عزیزم نکات زیر را برای پف کردن کیک به من یاد داد. با رعایت آنها کیک های من فوق‌العاده پف می‌کنند. این نکات را رعایت کنید و مطمئن باشید کیکتان اسفنجی و عالی می‌شود. من همه این ها را تجربه کردم و از نتیجه بخش بودن آن ها مطمئنم.

توجه: یکی از دستورات کیک اسفنجی و ساده خودم با تمام نکات آن در پست دیگری گذاشتم؛ که میتوانید از آن هم برای درست کردن کیک اسفنجی استفاده کنید.
نکات لازم برای پف کردن کیک و شیرینی :

۱- آرد

برای اسفنجی شدن و پف کردن کیک آرد کیک یا شیرینی را باید حداقل سه بار الک کنید. همچنین باید بکینگ پودر هم، هر مقدار در دستور کیکتون هست، به آدر اضافه کنید؛ بعد آرد را الک کنید.

۲- سفیده

برای آماده کردن کیک، زرده و سفیده تخم مرغ را کاملاً از یکدیگر جدا کنید. (دقت کنید حتی یک قطره از زرده نباید، داخل سفیده بریزد وگرنه سفیده پف نمی کند.)

بعد سفیده را با همزن برقی داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای آنقدر می‌زنیم که کاملاً پف کند و اگر ظرف را کج کنیم، نریزد. (حالت خامه فرم گرفته می‌گیرد.)

برای اینکه سفیده بهتر پف کند؛ میزان شکری که قرار است به کیک اضافه کنید. حدود یک سوم آن را به سفیده ها اضافه کنید و با هم زن خوب بزنید.

توجه کنید برای زدن سفیده باید همیشه در یک جهت آن را بزنید و جهت دست خود را تغییر ندهید.

در آخرین مرحله که مواد کیک را کاملاً با هم قاطی کردیم، سفیده را با قاشق چوبی یا پلاستیکی (قاشق فلزی نباشد! ) در یک جهت! به مواد کیک اضافه می‌کنیم. سفیده را باید به حدی با مواد کیک بهم بزنید که با مواد مخلوط شود، اما هنوز سفیدی، سفیده تخم مرغ داخل مواد مشخص باشد.

در واقع سفیده نباید زیاد با مواد دیگر کیک بهم زده شود و در حد قاطی شدن کافی است. به هیچ عنوان برای اضافه کردن سفیده به مواد کیک، از همزن و قاشق فلزی استفاده نکنید و در یک جهت سفیده را با مواد قاطی کنید.

۳- فر

در فر در حین پخت نباید به هیچ وجه باز شود. چون پف کیک یا پف شیرینی شما می‌خوابد. وقتی بوی کیک از فر بلند شد، می توانید در فر را باز کنید و با یک خلال دندان پخته شدن کیک را چک کنید.

خلال را در کیک فرو کنید اگر به آن چیزی نچسبید، کیک آمادست.

فر حداقل ۱۵ دقیقه قبل از اینکه کیک یا شیرینی را داخل آن بگذارید، باید روشن شود، که خوب فر داغ شود.
۴- زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ و شکر را باید با هم زدن خوب بزنید. تا رنگ زردی زرده گرفته شود و سفید شود. حدود ۲ الی ۳ دقیقه طول می کشد که این اتفاق بیافتد.
۵- جهت هم زدن برای پف کردن کیک مهم است

تنها جهت همزدن سفیده برای پف کردن کیک مهم نیست. بلکه باید سعی کنید همه مواد کیک چه با همزن، چه با قاشق در یک جهت بزنید. بنابراین یک جهت را مشخص کنید؛ مثلاً در جهت عقربه های ساعت و همه مواد کیک را تا آخر در همان جهت بزنید تا پف کیک نخوابد.
۶- بیکینگ پودر

یکی از مهم ترین نکات و علت پف نکردن کیک مربوط به بیکینگ پودر است.

بیکینگ پودر باید به اندازه باشد یعنی کم نباشد برای هر لیوان کیک حدود یک قاشق چای خوری سرخالی بیکینگ پور نیاز است. همیچنین اگر بیکینگ پودر کهنه و خراب باشد کیک پف نمی کند. بیکینگ پودر را در جای خنک یا یخچال در ظرف سربسته قرار دهید تا برای مدت طولانی تری سالم بماند.

اگر به سالم بودن بیکینگ پودر خود اطمینان ندارید، حتما تست سالم بودن بیکینگ پودر را انجام دهید.
۷- مواد کیک

همیشه شیر، ماست، کره و تخم مرغ باید به دما محیط برسند و بعد آن ها را به کیکتان اضافه کنید. مگر اینکه در دستور پخت کیکتون گفته شده باشه آن ها را سرد استفاده کنید. اینکار باعث پوک شدن کیک می شود.
۸- نکته دیگر

برای پف کردن کیک و اسفنجی شدن آن این است که: اگر کیکی که درست می‌کنید، در دستور پخت آن ماست دارد؛ بگینگ پودر را به آرد اضافه نکنید، بجاش آن را به ماست اضافه کنید و اجازه دهید تا ماست کف کند و بعد به مواد اضافه کنید.

نکات بالا شاید ساده باشند، اما نکات مهم و کلیدی برای پف کردن کیک هستند. الان شما راز کیک های پفدار و پوک را می دانید. پس دست بکار شوید و یک کیک اسفنجی ، خوشمزه و عالی درست کنید.

علت پف نکردن کیک چیست؟

اگر کیکتون پف نمی کند شاید نکات بالا را جا می اندازید وگرنه رعایت نکات بالا برای پف کردن کیک کافی است. من یک خلاصه کوتاه از مهم ترین نکات که رعایت نکردن آنها موجب پف نکردن کیک می شود را براتون می نویسم.

بیکینگ پودر خراب یا کهنه شده
سفیده را کامل نزدید و یا در یک جهت با قاشق چوبی یا پلاستیکی با مواد مخلوط نکردید.
سفیده را در هنگام مخلوط کردن با دیگر مواد خمیر کیک زیاد بهم زدید.
مواد کیک را در یک جهت بهم نزدید.
آرد را حداقل ۳ بار الک نکردید.
مواد کیک مانند کره و شیر و تخم مرغ زیاد سرد بوده.
در فر را خیلی زود باز کردید که باعث می شود پف کیک بخوابد.

منبع : چاره دان

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
خوب بود