۰

او فیلسوف شرق بود

۲۵ آبان، سالروز رحلت عالِمی است که برای ترویج اسلام ناب محمدی، نه تنها در داخل کشور، بلکه پا بر عرصه جهانی گذاشت تا تشنگان حق را راهنمایی کند، عالمی که تا لحظه مرگ با علم و دین عجین شد و به "فیلسوف شرق" شهرت یافت.
کد خبر: ۲۴۳۸۲۸
۰۸:۴۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ۲۵ آبان، سالروز رحلت عالِمی است که برای ترویج اسلام ناب محمدی، نه تنها در داخل کشور، بلکه پا بر عرصه جهانی گذاشت تا تشنگان حق را راهنمایی کند، عالمی که تا لحظه مرگ با علم و دین عجین شد و به "فیلسوف شرق" شهرت یافت.

استاد محمدتقی جعفری از جمله علمای شاخص و برجسته معاصر است که در سال ۱۳۰۴ هـ.ش در شهر تبریز به دنیا آمد و حدود ۵۰ سال به تعلیم و تربیت در جامعه پرداخته و بیش از ۱۰۰ کتاب و اثر مکتوب از خود به یادگار گذاشت.

علامه جعفری در کنار تالیف کتاب‌های موثر و ماندگار، نسبت به تربیت شاگردان مهم در حوزه و دانشگاه نیز اقدام کرده و همچنین در قالب انجام مکاتبات مختلف، اسلام را به اندیشمندان خارجی معرفی کرده و نظرات آنان را مورد چالش قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور تبریز در این رابطه به ایسنا، گفت: علامه جعفری، علاوه بر نگاه به فعالیت‌های فرهنگی در داخل کشور، در خصوص مسایل فرهنگی علمی و دینی مربوط به عرصه‌های بین المللی نیز فعال بود و به همین جهت مکاتبات و مکالمات با اندیشمندان خارجی مثل برتراند راسل را جزو برنامه‌های خود قرار داده بود.

دکتر میکائیل جمال‌پور با بیان این‌که استاد جعفری عالمی بود در میان همگان، افزود: علامه، هرگز خود را در گوشه مدارس و دانشگاه‌ها محبوس نکرد و همواره در محافل و مجالس عمومی اعم از حوزوی و دانشگاهی و همچنین در میان عامه مردم حضور داشت و نسبت به معرفی اسلام ناب به طور عمیق فعالیت می‌کرد.

وی با اشاره به این‌که استاد جعفری از لحاظ علمی دو ویژگی اساسی داشت، مطرح کرد: جامعیت علمی یکی از این ویژگی‌ها بود و ایشان در زمینه‌های فلسفه، فقه، اصول، عرفان، روانشناسی و ادبیات از مهارت کامل برخوردار بود.

وی اضافه کرد: سخت‌کوشی علمی، ویژگی دوم علامه جعفری بود، به نحوی که ایشان شبانه روز خود را صرف فعالیت‌های علمی کرده بود، از این‌رو می‌توان استاد جعفری را مصداق بارز وحدت حوزه و دانشگاه نام برد، چراکه در مدت عمر پربرکت خود گام‌های اساسی در این رابطه برداشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور تبریز با اشاره به الگوی عملی استاد جعفری برای وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: امروز علامه جعفری، می‌تواند برای همه حوزویان و دانشگاهیان به عنوان الگو مطرح شود.

وی با بیان این‌که شرح بر مثنوی معنوی از جمله آثار ارزشمند علامه جعفری و از جمله کتاب‌های مهم و مرجع ایشان است، افزود: همچنین ایشان، ۲۷ جلد شرح بر نهج البلاغه امام علی(ع) نوشتند که متاسفانه عجل مهلت نداد تا این شرح را به اتمام برسانند.

وی در خاتمه مطرح کرد: امیدواریم که از همین تبریز دلاور، افرادی اقدام کرده و با همان سبک و سیاق استاد جعفری، شرح نهج الابلاغه ایشان را کامل کرده و در اختیار تشنگان علوی قرار دهند.

به گزارش ایسنا، استاد علامه جعفری بعد از حدود ۵۰ سال فعالیت علمی و تعلیم و تربیت جامعه، در ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۷۷ بر اثر بیماری به رحمت ایزدی پیوست.

مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی در پی درگذشت علامه محمّدتقی جعفری فرمودند: «آن عالم بزرگ و متعهد در طول بیش از ۴۵ سال از هنگامی که پس از تکمیل تحصیلات عالی و ممتازِ خود قدم در وادی تألیف و تحقیق و تعلیم نهاد، آثار علمی با ارزشی پدید آورد و تفکر فلسفی را در دایره‌ ای وسیع از مستفیدان و تحسین کنندگان جهانی خود، ارتقاء بخشید. پس از پیروزی انقلاب نیز همواره افکار سازنده‌ او در زمینه معارف دینی و نگاه فلسفی به مسایل اسلامی با استقبال فرزانگان و تشنگان علم و معرفت روبه‌رو می‌شد. سخنرانی های پر مغز این دانشمند عالی‌قدر که سرشار از نکته‌های عمیق و درس های به یاد ماندنی برای نسل جوان و دانش پژوه کشور بود، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر محسوب شود».

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: