۰

این نشانه ها یعنی چربی بدنتان کم شده

خوردن چربی همیشه مضر نیست و برعکس برای دسته ای از افراد توصیه می شود چرا که گاهی کمبود میزان این ماده غذایی در بدن شما اختلالات جدی ایجاد می کند.
کد خبر: ۲۴۱۳۱۱
۱۱:۵۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: چربی می تواند در مواد مغذی زیادی از جمله بادام ، ماهی سالمون ، آووکادو، زیتون ، گوشت قرمز، آجیل، پنیر و شکلات یافت شود . چربی نه تنها طعم غذا را بهبود می بخشد ، بلکه فواید زیادی نیز برای بدن دارد.

چربی ها به دو دسته خوب و بد تقسیم بندی می شوند .چربی های خوب مربوط به چربی حیوانی مثل چربی ماهی و گیاهانی مثل آووکادو، زیتون و ... می باشند که این چربی ها بیشتر شامل چربی های تک رشته ای اشباع نشده و یا غیر اشباع هستند.

چربی های بد چربی های سبزیجاتی مثل سویا ، بادام زمینی، ذرت ، دانه آفتابگردان و یا روغن کانولا است .حال زمانی که کربوهیدرات کمی مصرف کنید ، می توانید 60 درصد بیشتر از فواید چربی های سالم و خوب بهره مند شوید.

گاهی اوقات فعل و انفعالاتی در بدن رخ می دهد که باعث می شود احساس گرسنگی زیادی کنید ، این احساس به معنای کمبود چربی در بدن است که نشانه های آن را در این قسمت از سلامت نمناک تحت عنوان علائم کمبود چربی بدن بیان می کنیم.

یکی از مهم ترین فواید چربی این است که ما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد .بدن کربن و پروتئین را به سرعت مصرف می کند ، از طرفی چربی هضم غذا را آرام می کند و کالری مورد نیاز را فراهم خواهد کرد.
نشانه ها و علائم کمبود چربی در بدن :

اگر سریعا بعد از خوردن یک وعده غذایی احساس گرسنگی شدیدی می کنید:

در این شرایط باید کمی منبع چربی به غذای خود اضافه کنید مثل تخم مرغ پخته سفت (مخصوصا زرده تخم مرغ)، کمی میوه، گندم و ... .

اگر سریعا احساس خستگی می کنید :

بدن شما برای کار کردن و فعالیت جسمی و ذهنی نیاز به سوخت دارد . کمبود چربی در بدن باعث کمبود کالری می شود . چربی در هر گرم، 9 واحد کالری دارد که مهم تر از کربن و پروتئین می باشد که در هر گرم خود، 4 کالری دارند . کم بودن چربی در بدن می تواند باعث محدود کردن کلی کالری شود . در نتیجه احساس خستگی بیش از حد می کنید.

مفصل درد دارید :

اسید چرب امگا 3 موجود در سالمون ، گردو ، تن ماهی ، تخم کتان و ... باعث می شود که ساختار سلول های شما از سر تا انگشت پا قوی و محکم شود . کمبود امگا 3 و چربی کلی بدن باعث کمبود انعطاف مفصل ها می شود و التهابات مفصلی را افزایش می دهد ، مخصوصا برای افرادی که فعالیت بسیار زیادی دارند.

زیاد سرما می خورید :

عطسه یا زکام ممکن است به کمبود ماده ای در بدن اشاره داشته باشد که چیزی بیشتر از یک حساسیت فصلی می باشد . اسید چرب امگا 3 با التهاب و سلامت سیستم ایمنی ارتباط زیادی دارند. کمبود چربی در بدن و کمبود امگا3 باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بیش از حد معمول می شود، در نتیجه بیش از همیشه سرما می خورید و یا به عفونت های تنفسی دچار خواهید شد.

پوستتان خشک و پوسته پوسته می شود:

اگر چربی و روغن زیادی را وارد بدنتان نکنید ، بدنتان نمی تواند صافی و نرمی پوستتان را تضمین کند . یکی از بزرگ ترین نشانه هایی که به شما می گوید چربی کافی دریافت نمی کنید، پوست خشک و دارای شوره می باشد که سرعت پیر شدن ظاهری را بالا می برد . چربی همچنین به بدن شما کمک می کند تا بتوانید ویتامین های محلول در آن را جذب کنید و بتوانید داشتن پوستی درخشان را تجربه کنید.

از نظر ذهنی تضعیف می شوید:

دنبال کردن رژیم های مدیترانه ای مثل چربی های سالم ماهی و زیتون باعث می شود که خطر مشکلات ذهنی کم شود . مصرف امگا 3 می تواند در مدت زمان کوتاهی ذهن شما را قوی تر کند.

اسید چرب امگا 3 نقش مهمی را در فعالیت و ساختار مغز دارد و یکپارچگی سلول های مغزی را حفظ می کند .چربی های غیر اشباع نقش محافظت کننده دارند زیرا منبع امگا 3 و امگا 6 هستند و در نقش دفاعی در برابر افت ادراک و حتی زوال عقل دارند.

اگر انرژی کافی دریافت نکنید از نظر ذهنی خسته بوده و به سختی می توانید تمرکز خود را حفظ کنید، زیرا میزان چربی موجود در بدن شما کمتر از حد طبیعی است . تحقیقات نشان می دهد که چربی امگا 3 با وضعیت کلی روحیه شما مرتبط می باشد.

کمبود ویتامین های محلول در چربی :

یکی از موارد نادر ،کمبود شدید ویتامین های محلول در چربی است که معمولاً در کشورهای توسعه یافته دیده نمی شود. در افرادی دچار سوء تغذیه و یا افرادی که مصرف غذایی محدودی دارند ، کمبود ویتامین های محلول در چربی همراه با بسیاری از کمبودهای دیگر دیده می شود.

همیشه احساس سرما می کنید:

به طور کلی داشتن کمبود وزن ممکن است موجب پایین نگه داشتن دمای بدن شود. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ، چربی سالم وجود نداشته باشد ، می تواند منجر به عدم تنظیم دما در بدن شما شود و در نتیجه همیشه احساس سرما کنید. کم کاری تیروئید و یا گردش خون ضعیف از دلایل دیگر احساس سرما در بدن است .بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

افزایش تری گلیسرید و کاهش HDL :

رژیم های غذایی کم چرب، یعنی کمتر از 20 درصد کالری، ممکن است با ریسک افزایش تری گلیسرید و کاهش HDL همراه باشند. همچنین مصرف زیاد کربوهیدرات ها به جای چربی های سالم خوراکی نیز می تواند نجر به بالا رفتن تری گلیسرید و پایین بودن HDL شود.

در گذشته برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی و چاقی، چربی کمتر و کربوهیدرات بیشتر توصیه می شد اما در علم پزشکی نوین گفته می شود که باید به جای جایگزین کردن چربی با کربوهیدرات ، از چربی های غیراشباع به عنوان جایگزین چربی های اشباع استفاده شود.

مصرف 35 درصد از کالری توسط چربی ها ایده آل است اما مشروط بر این که چربی های دریافتی از منابع سالمی چون روغن زیتون ، مغزها، دانه ها و آووکادو تهیه شده باشند.

سیکل قاعدگی متوقف شده است :

اگر سیکل ماهیانه متوقف شود، یعنی بدن دچار تغییرات هورمونی شده است. اگر میزان چربی های سالم توسط خانم به اندازه کافی نباشد ، بدن او نمی تواند هورمونهای تنظیم کننده عادت ماهیانه را به میزان لازم تولید نماید.

یکی از عوارض جانبی در چنین موقعیتی ، احتمال افزایش پوکی استخوان است. زنانی که سیکل قاعدگی منظمی ندارند، به احتمال زیاد دچار کاهش چگالی استخوانی می شوند.البته ورزش زیاد و سخت نیز در توقف سیکل قاعدگی می تواند موثر باشد.

فواید چربی:

چربی ها لایه خارجی سلول های بدن را تشکیل می دهند ، آن ها را محکم می کنند و متابولیسم را افزایش خواهند داد.
چربی همراه با کاهش کربوهیدرات ، حساسیت و التهاب را نیز کاهش می دهد و متابولیسم را بالا می برد.
چربی عملکرد هورمون تیروئید را تنظیم می کند.
کلسترول موجود در چربی به ساخت هورمون های مختلف می پردازند .همچنین به ایجاد تعادل استروژن و تستوسترون کمک خواهد کرد.
چربی شما را سیر نگه می دارد.
مصرف چربی می تواند عضله شما را نیز مستحکم کند، مخصوصا اگر ورزش می کنید.
مصرف چربی سالم به اندازه متعادل باعث می شود که سیستم باروری بهتر عمل کند.
چربی عملکرد مغز را بهبود می بخشد و خطر افسردگی را کاهش می دهد ، در نتیجه خودکشی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
چربی استخوان ها را محکم می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
چربی خطر سرطان را کاهش می دهد.
چربی سالم از خطرات بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
چربی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: