۱

رژیم غذایی لیمویی؛آیا این رژیم برای لاغری موثر و بدون خطر است؟

رژیم غذایی لیمویی، یک برنامه غذایی سم زدایی است که تنها یک مخلوط مبتنی بر آب لیمو را به مدت ۱ یا ۲ هفته شامل می‌شود و هیچگونه‌ی غذای جامدی ندارد.
کد خبر: ۲۴۱۱۶۶
۱۷:۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹

شیعه نیوز: رژیم غذایی لیمویی، یک برنامه غذایی سم زدایی است که تنها یک مخلوط مبتنی بر آب لیمو را به مدت ۱ یا ۲ هفته شامل می‌شود و هیچگونه‌ی غذای جامدی ندارد. هدف از این رژیم حذف سموم و پاکسازی بدن است. اگرچه دانشمندان هیچ مدرکی در تائید این ادعا‌ها پیدا نکرده‌اند و این رژیم در برخی موارد می‌تواند مضر باشد. مفهوم سم زدایی از اقدامات پزشکی گرفته شده که در آن الکل، مواد مخدر یا سموم دیگر را از بدن خارج می‌کند. این فرایند‌ها اغلب از روش‌های درمانی مبتنی بر دارو برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنند. اما خارج از این زمینه‌های پزشکی خاص، مفهوم سم زدایی یک ترند در رابطه با رژیم‌هاست که هیچ پایه و اساس علمی ندارد. طرفداران این رژیم سم زدایی لیمویی معتقدند که این برنامه غذایی می‌تواند پوست، هضم غذا و انرژی را بهبود بخشد و باعث کاهش وزن شود. ما در این مقاله در رابطه با حقیقت این ادعا‌ها و اینکه آیا این رژیم غذایی بی‌خطر است یا خیر، صحبت خواهیم کرد.

رژیم غذایی لیمویی؛آیا این رژیم برای لاغری موثر و بدون خبر است؟

آیا رژیم غذایی لیمویی اثرگذار است؟
هیچ مدرک مستدلی وجود ندارد که نشان دهد رژیم‌های غذای سم‌زدایی می‌توانند سموم را از بدن خارج کنند یا فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشند. این در درجه اول به این دلیل است که مفهوم سم زدایی با نحوع کار بدن همسو نیست. ایده پشت سم زدایی دفع سموم مضر از بدن است. درحالیکه بدن انسان به طور طبیعی این کار را انجام می‌دهد و با از بین بردن سموم از بدن محافظت می‌کند.
بدن چگونه سم زدایی می‌کند؟
بدن در تجزیه و دفع سموم مضر مانند الکل، محصولات جانبی هضم، باکتری‌ها یا مواد شیمیایی ناشی از آلودگی بسیار کارآمد عمل می‌کند:
. روده بزرگ مواد مغذی غذایی را که فرد مصرف می‌کند را جذب کرده و در جریان خون منتشر می‌کند. سپس بدن مواد مغذی باقیمانده را به عنوان مواد زائد جامد دفع می‌نماید.
. کبد یکی از سیستم‌های تصفیه اولیه بدن است. این عضو به دفع سموم از بدن، پاکسازی خون و سوخت و ساز مواد مغذی و دارو‌ها کمک می‌کند.
. کلیه‌ها نیز خون را تصفیه می‌کنند تا مواد زائد اضافی را از بین ببرند و از داشتن آب کافی در بدن اطمینان حاصل کنند.
. ریه‌ها نیز دی اکسید کربن زائد را از خون خارج کرده و آن را از بدن دفع می‌کنند.

چرا رژیم غذایی لیمویی کمکی نمی‌کند؟
رژیم غذایی لیمویی هیچ یک از فرایند‌های طبیعی بدن را تقویت نمی‌کند و ممکن است حتی مانع آن‌ها شود. این رژیم بسیار محدودکننده و بسیار کم کالری است و بدون داشتن یک برنامه غذایی متعادل، بدن از عهده‌ی تامین مواد مغذی و انرژی لازم برای عملکرد صحیح برنخواهد آمد و این شامل حذف سموم و مواد زائد نیز می‌شود.
رژیم غذایی لیمویی فاقد فیبر است. فیبر با حمایت از روده بزرگ و تاثیر بر متابولیسم، نقش اساسی در هضم غذا‌ها ایفا می‌کند. بدون فیبر، روده نمی‌تواند سموم و مواد زائد را از بدن به طور موثر دفع کند.
مزایای احتمالی رژیم غذایی لیمویی

رژیم غذایی لیمویی؛آیا این رژیم برای لاغری موثر و بدون خبر است؟

اگرچه رژیم غذایی لیمویی ممکن است دفع سموم از بدن را تقویت نکند، اما برخی از افراد احساس می‌کنند که پس از انجام این رژیم احساس طراوت و انرژی بازیافته دارند. با اینحال، افراد می‌توانند از روش‌های سالم‌تر دیگری به این مزایا دست یابند. این روش‌ها شامل قطع مصرف الکل و مواد مخدر از جمله سیگار، خوب خوابیدن، ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب است.
این احتمال وجود دارد که علت احساس انرژی مضاعف پس از اتمام رژیم لیمویی کم کالری، بازگشت به برنامه غذایی معمول باشد. این رژیم همچنین ممکن است باعث کاهش وزن شود، زیرا میزان کالری مصرفی بسیار محدود است. یک مطالعه نشان می‌دهد که رژیم ۷ روزه لیمویی منجر به کاهش چربی‌های بدن می‌گردد.
با اینحال، این رژیم روش سالمی برای کاهش وزن نیست. مانند هر نوع رژیم غذایی دیگر با محدودیت بیش از حد کالری، از سر گیری رژیم غذایی معمول پس از رژیم‌های سخت‌گیرانه، معمولا منجر به افزایش وزن سریع و مجدد می‌شود.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بعضی از اشکال شدید محدود کردن کالری و رژیم فستینگ می‌توانند فوایدی برای سلامتی داشته باشند. اما، این رژیم‌ها شامل مصرف مواد غذایی سالم و متنوع، از جمله میوه‌ها، سبزیجات و غذا‌های کامل می‌شود.
عوارض جانبی رژیم غذایی لیمویی

رژیم غذایی لیمویی؛آیا این رژیم برای لاغری موثر و بدون خبر است؟

سم زدایی ممکن است مضر باشد و به عنوان مثال ممکن است منجر به موارد زیر شود:
مشکلات دستگاه گوارش
. خستگی
. سردرد
. ضعف
. کمبود آب بدن
. اعتیاد
. افزایش وزن طولانی مدت
. سوء تغذیه
بعضی از افراد ممکن است از ملین‌ها نیز به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود استفاده کنند که این باعث اسهال شدید می‌گردد. رژیم‌های غذایی سم زدایی می‌توانند به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی مضر باشد. جوانان نیز در معرض خطرات بیشتری نسبت به عوارض این رژیم قرار دارند.

بیشتر بخوانید: ۱۳ دلیل کم نشدن وزن با وجود رژیم غذایی و ورزش

رژیم غذایی لیمویی چگونه انجام می‌شود؟
رژیم غذایی لیمویی شامل جایگزینی وعده‌های غذایی با مخلوطی از مواد زیر است:
. ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو
. ۲ قاشق غذاخوری شربت افرا
. فلفل هندی
. آب
فرد می‌تواند به مدت چند روز تا چند هفته رژیم غذایی لیمویی را دنبال کند. بعضی از افراد ممکن است در چند روز اول قطع مصرف مواد جامد را به راحتی انجام دهند. برخی نیز از یک ملین گیاهی نیز در این روز‌ها استفاده می‌کنند.
سخن پایانی
رژیم غذایی لیمویی شامل یک رژیم غذایی مایع بوده که شامل یک مخلوط مبتنی بر آبلیمو است. ایده پشت این رژیم‌های سم زدایی پاکسازی بدن از هرگونه سموم و ارتقاء سلامت بدن است. با اینحال، هیچ مدرکی برای این ادعا‌ها وجود ندارد و حتی ممکن است روند سم زدایی مضر باشد. هرکسی که قصد انجام این رژیم سم زدایی را دارد، باید با پزشک متخصص تغذیه در مورد خطرات آن مشورت کند.نظر شما در رابطه با این نوع رژیم‌ها چیست؟

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
مبینا ممی پور
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
خیلی برنامه ی خوبیه