۰

بدترین اشتباهات ایرانی ها در وعده شام

ایرانی ها هنگام خوردن غذا در وعده شام مرتکب اشتباهاتی مانند سریع غذاخوردن، استفاده از بشقاب بزرگ و غذا خوردن در مقابل تلویزیون می شوند که موجب کاهش وزن آن ها می شود.
کد خبر: ۲۳۸۷۳۲
۱۲:۲۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نحوه پخت و پز و غذا خوردن ناصحیح شما ممکن است سبب افزایش وزن تان شود. هنگامی که زمان شام فرا می رسد مطمئنا به فکر غذایی دلچسب و درعین حال سالم هستید که نه تنها طعم عالی داشته باشد بلکه شما را نیز سیر کند.

در حالی که اگر خودتان به فکر تهیه شام باشید ممکن است اهداف کاهش وزن را هم در نظر بگیرید اما هنوز هم برخی از کارها و عادات ممکن است صحیح نباشد. گاهی برخی اشتباهات در وعده شام می توانند فاجعه بار باشند، بنابراین به منظور کمک به شما بدترین عادت های شام که سبب اضافه وزن می شوند را در این قسمت بسیار مهم جمع آوری کرده ایم.

اشتباهات غذایی که در وعده شام مرتکب میشوید
1- سس اشتباهی را انتخاب می کنید:

برخی غذاها همانند ماکارونی به سس احتیاج دارند اما گاهی اوقات ممکن است که در نحوه انتخاب آن اشتباه کنید. بسیاری از سس های قرمز مبتنی بر سس گوجه فرنگی با سدیم و قند ترکیب شده اند و اغلب حاوی موادی چون روغن سویا و مواد نگهدارنده هستند. هنگام خرید به برچسب ارزش غذایی آن نگاه کرده و یا سعی کنید خودتان در منزل سس تهیه کنید.
2- همزمان با تماشای تلویزیون غذا می خورید:

اساسا غذا خوردن در مقابل تلویزیون سبب می شود تا به دلیل حواس پرتی بیش از حد غذا بخورید. بر اساس مطالعات، صدای تلویزیون و یا گوش دادن به موسیقی هنگام صرف غذا باعث می شود به آن چه که می خورید آگاهی نداشته باشید.

3- غذاهایتان را سرخ می کنید:

طبق یک مطالعه، هنگامی که غذایی را سرخ می کنید مواد معدنی مهم آن را از بین می برید. به علاوه آنکه سرخ کردن مواد غذایی سبب می شود تا غذا کالری بیشتری داشته و چربی های آن اشباع شوند که این در وعده ی شام پرخطرتر است.
4- از اندازه بشقاب مناسبی استفاده نمی کنید:

هنگامی که صحبت از شام می شود مقدار غذا به میان می آید. به این موضوع فکر کنید که اگر در یک بشقاب کوچکتر غذا بخورید به نظر می رسد مقدار غذا زیاد است و بالعکس؛ اگر در بشقاب بزرگتری غذا بخورید غذای شما کم به نظر می رسد.

در این شرایط ذهن شما فریب می خورد و فکر می کند که می خواهید خیلی بیشتر از حد واقعی خود غذا بخورید و بنابراین از بشقاب های کوچک و مقدار غذایی متناسب با آن استفاده کنید.

5- از چاشنی ها و سس سالاد بیش از حد استفاده می کنید:

انتخاب سالاد در کنار غذا راهی عالی برای خوردن سبزیجات می باشد و اگر آن را قبل از غذای خود بخورید سبب می شود تا سریع تر احساس سیری کنید اما اگر از سس ها و چاشنی های سالاد بیش از اندازه استفاده کنید، سالاد تان را سرشار از قند و مواد نگهدارنده کرده که خود به خود ظرف سالادتان ناسالم خواهد شد.
6- خیلی سریع غذا می خورید:

هنگامی که بسیار گرسنه باشید احتمال این وجود دارد که سریع تر از حد معمول غذا بخورید. مطالعه ای در ژورنال انجمن رژیم های غذایی نشان می دهد افرادی که غذای خود را آهسته می خورند در هر وعده غذایی 66 کالری کم تر دریافت می کنند. بنابراین بهتر است سرعت خود را کاهش دهید زیرا در نهایت متوجه خواهید شد سریع تر از آن چه فکر کنید احساس سیری کرده اید.

7- غذا های کنسروی را آبکشی نمی کنید:

اضافه کردن سبزیجات کنسروی و لوبیا به غذا هیچ اشکالی ندارد اما باید از روش صحیحی از آن ها استفاده کنید. غذا های کنسروی پر از مایعات هستند و اگر آن ها را با مایع همراهشان مصرف کنید سدیم غیر ضروری و مواد نشاسته ای را به وعده غذایی خود اضافه کرده اید، بنابراین بهتر است آن ها را قبل از استفاده آبکش کنید.
8- از نمک به مقدار زیاد استفاده می کنید:

اضافه کردن کمی نمک به غذا به طعم و مزه آن کمک می کند اما اگر از نمک به مقدار زیاد استفاده می کنید، بسیار خطرناک است زیرا بر اساس نظریه محققان، مصرف نمک اضافی می تواند میل شما را به خوردن غذا های چرب بیشتر کند و علاوه بر این نمک باعث می شود که به مصرف آن عادت کنید.

براساس مطالعه ای در پیوند دیالیز نفرولوژی، اعتیاد به نمک بسیار واقعی است و توسط ناحیه هیپوتالاموس مغز همانند اعتیاد به الکل، کوکائین و مواد افیونی پردازش می شوند.

9- آب نمی نوشید:

این حقیقت بر همگان آشکار است که نوشابه های گازدار و دیگر نوشیدنی های شیرین هرگز ایده آل نیستند. بنابراین مهم است که نه تنها در کنار وعده غذایی خود بلکه قبل از آن نیز آب بنوشید. مطالعه ای نشان می دهد که نوشیدن آب نیم ساعت قبل از خوردن یک وعده غذایی اصلی مانند شام به کاهش وزن کمک می کند.
10- در زمان مناسبی غذا نمی خورید:

زمان شام خوردن بسیار مهم است. اگر دیر هنگام غذا بخورید و با معده پر به رخت خواب بروید صحیح نیست. بر اساس توصیه پزشکان خوردن شام و هر نوع دسری را حداقل 3 ساعت قبل از خواب به پایان برسانید. تحقیقات نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان، مقاومت به انسولین و التهاب در کسانی که 2-3 ساعت قبل از خواب غذا نمی خورند کم تر است.

به طور کلی خوردن شام در زمانی مناسب برای سلامت شما ضروری است. اگر می خواهید از سلامت خود مطمئن شوید، عادات اشتباه وعده شام تان را تصحیح کرده تا تمام طول روز خود را با این عادات درگیر نکنید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: