۰

والدین نگران بدغذایی کودکان پیش دبستانی نباشند

عضو انجمن تغذیه ایران گفت: باید والدین این نکته را در نظر داشته باشند که دوره پیش دبستانی بخشی از سیر تکاملی کودک و گذراست براین اساس نباید نگران بدغذایی آنها باشند.
کد خبر: ۲۳۸۲۱۰
۱۱:۵۵ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران افزود: والدین می توانند انواع غذاها را به کودک عرضه کنند و قادرند محدودیت‌هایی برای رفتارها و عادات غلط تغذیه‌ای او قائل شوند.

وی اضافه کرد: دوران پیش‌دبستان دوران دشواری برای والدین است چرا که آن‌ها نگران کاهش اشتهای کودک خود هستند و جدال بر سرغذا خوراندن به کودک، جدالی بی‌حاصل است. هیچ کودکی را نمی‌توان به زور وادار به غذا خوردن کرد.

مظهری افزود: در این مرحله از دوران زندگی، ایجاد تنوع غذایی و همچنین تهیه مواد غذایی مغذی و سالم برای کودک بهترین راه تامین نیازهای تغذیه‌ای وی است و توسل به زور و اجبار نه تنها فایده‌ای نخواهد و باعث می شود کودک از غذا نخوردن به عنوان حربه‌ای برای مقابله با والدین خود استفاده کند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه کودکان پیش‌دبستانی اشتهای متغیری دارند و حجم معده آنها نیز کم است، افزود: بهتر است غذای آنها را در حجم کم، اما در وعده‌های مکرر در طول روز تهیه کرد و کودک پیش‌دبستانی به جزء وعده‌های اصلی غذا نیاز به میان وعده‌ها هم دارد. این میان‌وعده‌ها باید حاوی مواد مغذی باشند و از نظر زمانی طوری به کودک داده شوند که در عین کمک به دریافت کامل مواد غذایی روزانه، باعث بی‌اشتهایی و اختلال در صرف وعده‌های اصلی غذا نشوند.

کمبود ید و آهن مهمترین مشکلات تغذیه‌ای در کشور

این متخصص تغذیه افزود: کمبود ید و آهن از مهمترین مشکلات تغذیه بویژه در کودکان کشور است و این کمبودها باعث می‌شود در آینده افراد مولد و خلاق نباشند.

مظهری ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که اگر با اضافه کردن آهن به رژیم غذایی، کاهش کم خونی تا میزان دوسوم مبتلایان جبران شود، در مدت هفت سال ۲/۳ میلیارد دلار بهره‌وری بوجود می آید.

وی با بیان اینکه مصرف آهن باعث کاهش میزان ابتلا به بیماری‌ها و بهبود قدرت تمرکز ذهنی کودکان کم خون می‌شود، گفت: در چند دهه اخیر در کشورمان تخصیص یارانه‌های غیرهدفمند به محصولات غذایی‌ مانند روغن، برنج، شکر و دیگر درشت مغذی‌ها، ضمن بر هم زدن الگوهای غذایی سنتی، شیوع چاقی و بسیاری دیگر از مشکلات تغذیه‌ای را به دنبال داشته است.

مظهری ادامه داد: این مساله با توجه به الگوپذیری کودکان از برنامه غذایی خانواده، توانسته است عادات غذایی ناصحیحی در آن‌ها ایجاد کند و هنوز استفاده از کارت پایش رشد چندان جدی گرفته نمی‌شود.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: