۰

بدترین خوراکی های تابستانی

حتما تا حالا با خودتان می‌گفتید «چه چیزی بهتر از دو تا نان برشتهٔ مخصوص بستنی به اضافهٔ یک لایه بستنی وانیلی، و حتی بهتر از آن، بستنی شکلاتی؟ و چه چیزی بهتر از آن ۵۰۰ کالری اضافه‌ای که یک‌جا وارد بدنم می‌کند؟» نه، بیایید جدی باشیم.
کد خبر: ۲۳۴۶۸۶
۱۶:۳۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اینها اصلا خوب نیست. ۶۰ درصد از مزه‌ای که می‌چشید حاصل تجمع چربی‌های اشباع است، و مقدار زیاد آن برای بدن‌تان خوب نیست.

پنکیک و دونات

«خمیری به همراه شکر که طبق سلیقه اشخاص مختلف، انواع طعم‌دهنده‌ها به آن اضافه و سپس در درون روغن زیاد سرخ می‌شود.» سرخ شدن درون روغن یکی از بدترین روش‌های پخت است که شما را به چاقی سوق می‌دهد، ضمن اینکه به دلیل چربی و قندی که در این خوراک وجود دارد برای کلسترول و قند خون هم بسیار بد است. پس، این نوع غذا سالم و مناسب افرادی که رژیم دارند، نیست.

سوسیس سرخ شده

ایالت تگزاس در کشور آمریکا در سال ۱۹۴۲ برای اولین بار این بمب روغن و چاغی را درست کرد. این خوراک حامل کالری زیادی است و به هیچ وجه غذای سالم و رژیمی به حساب نمی‌آید. مگر به این شرط که هر هات‌داگ زیر ۱۵۰ کالری و زیر ۱۴ گرم چربی داشته باشد و حدود ۴۵۰ میلی گرم سدیم هم در آن باشد. در این صورت هم بهتر است آن را روی شعله آتش بپزید، نه اینکه در روغن سرخ کنید.

گوشت دنده سرخ شده

گوشت دنده گاو یا گوسفند به شکل سرخ شده حامل چربی اشباع شده و کالری زیاد است. ۱۱۵ گرم گوشت دنده حدود ۲۸۸ کالری دارد. شاید بپرسید «با این وضع اگر گوشت دنده دوست داشتیم چه کنیم؟» شما می‌توانید بعد از جدا کردن چربی گوشت از دنده آن را در مخلوط سیر، خردل و پودر فلفل تند بخوابانید و حتی می‌توانید افزودنی‌های دیگری که مد نظرتان است را به این ترکیب اضافه کنید، به شرط آنکه کالری پایینی داشته باشند و چرب نباشند. در آخر هم گوشت دنده را باربیکیو یا کباب کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

سالاد سیب زمینی با ماکارونی

خیلی‌ها در تابستان عاشق خوردن سالاد ماکارونی به همراه سیب زمینی هستند و متاسفانه سس مایونز چرب هم به خاطر طعم دو چندانی که به این ترکیب می‌دهد، آدم را به دردسر بیشتر می‌اندازد. حداقل کاری که می‌توان کرد این است که به جای استفاده از سس، از روغن زیتون یا ماست کم چرب استفاده شود که هم اشباع نشده است هم سالم تر از مایونز. شما می‌توانید کمی سبزیجات مانند جعفری و نعنای تازه هم در کنار غذا بگذارید که طعم‌دهنده‌های فوق‌العاده‌ای هستند. ضمنا به خاطر داشته باشید که ترکیب سیب‌زمینی آب‌پز و سس مایونز بعد از کمی ماندن به فساد می‌گراید و دیگر خوردن آن صحیح نیست. پس یا به مقدار کافی سالاد درست کنید تا برای فردا نماند یا اگر زیاد آمد همسایه‌ها را میهمان کنید.

پیاز حلقه ای سرخ شده

با این که در نگاه اول به نظر نمی‌رسد این خوراکی ضرر چندانی داشته باشد ولی وقتی ببینید که چطور پیاز حلقوی در پودر سوخاری و تخم‌مرغ خوابانده شده و سپس درون روغن داغ رفته و بعد با نمک فراوان آغشته و سِرو شده است، نهایتاً یک فاجعه را در دستان خود خواهید دید، نه یک مکمل سالم برای غذای اصلی!

پس چه کنیم؟ ایده خوب این است که پیاز را به شکل حلقوی در آورید، سپس آن را در مخلوط تخم مرغ میکس شده با پنیر پارمسان قرار دهید، بعد روی پودر سوخاری بغلتانید تا تمامش پوشیده شود و در آخر پیازها را روی سینیِ فر چیده و در ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. با این کار پیاز حلقوی ترد، سالم و رضایت بخش میل می‌کنید و دیگر سمت سرخ شدهٔ آن نمی‌روید.

بلال درسته

بلال (بدون نمک و کره) بالاترین فیبر و پایین‌ترین کالری را دارد. بلال به شکل‌های مختلفی سرو می‌شود گاهی اوقات دانه‌های آن را جدا و درون سالاد می‌ریزیم و گاهی آن را مثل کباب روی آتش می‌پزیم ولی توجه داشته باشید که در هر صورت از کره مالیدن روی آن خودداری کنید.

هندوانه

گذاشتن یک قاچ هندوانه خنک در دهان بعد از مدت طولانی راه رفتن و کار کردن زیر آفتاب سوزان تابستان واقعاً دلچسب و مطبوع است. همان طور که می‌دانید ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و حتی در مقایسه با گوجه قرمز، منبع غنی‌تری برای مصرف لیکوپن (ضد سرطان) است. (همین الان خودتان را به یک اسموتی هندوانه و نعناع هیجان‌انگیز دعوت کنید.)

چای سرد تازه

کالریِ چای صفر است و این نوشیدنی منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان به حساب می‌آید و به لاغری شما کمک می‌کند. برای این که از خواص چای سرد بهره‌مند بشوید باید خودتان آن را درست کنید و از خریدن چای‌هایی که در بطری هستند خودداری کنید. اگر از چای سیاه یا سبز کیسه‌ای استفاده می‌کنید هم بهتر است آنها را خنک بخورید، نه گرم! به خصوص در این فصل که گرما بی‌داد می‌کند.

سالاد میوه

تابستان بهترین فصل از نظر تنوع میوه‌جات است و میوه‌خوارها با مصرف این نعمت‌های خدادادی بیشتر از دیگران به سلامت بدن خود کمک می‌کنند. میوه‌های قرمز، بنفش و آبی رنگ در تابستان احتمالا منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند و به خصوص، بعضی از توت‌ها دارای فیبر فراوانی هستند که به خوبی نیاز روزانه بدن را رفع می‌کنند.

جوجه کباب

جوجه به شکل آسان روی باربیکیو پخته می‌شود و منبع غنی پروتئین همراه با کالری، چربی و کربوهیدرات پایین است. اگر مقداری سبزیجات (کدو، فلفل دلمه، نارنج) به جوجه کباب اضافه کنید و همراه آن به سیخ بزنید، یک تغذیه تابستانی خوشمزه همراه با آنتی‌اکسیدان‌های عالی خواهید داشت. شما همچنین می‌توانید فلفل قرمز را که مملو از ویتامین C است به سیخ کباب خود اضافه کنید. یک جور دستور پخت دیگر هم این است که سیخ جوجه کباب را درون سس ماست قرار داده و بعد برای پخت به باربیکیو منتقل کنید و در آخر از مزه خاص آن لذت ببرید.

کدو

کدو به شکل خام، کبابی یا خورشتی از بهترین سبزیجات برای مصرف در تابستان است. یک پیمانه کدوی خوردشده، حاوی ۲۰ کالری است و مقدار کلسترول و چربی آن هم صفر است. در ضمن ۳۵ درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن در یک روز را هم تامین می‌کند.

کوکتل میگو

این یک غذای کوچک و مختصر ولی قوی برای یک بعد از ظهر تابستانی است. میگو حاوی پروتئین کافی و کالری پایین است و برای گرفتن انرژی خالص می‌توان آن را میل کرد. در ضمن میگو می‌تواند ۱۴ درصد آهن روزانه بدن را تأمین کند. ۱۰۰ گرم میگو کمتر از ۱۰۰ کالری در خود دارد. میگو عموماً به شکل آب‌پز به همراه سالاد، یا به شکل کبابی (باربیکیو) تهیه می‌شود که البته این روش‌ها سالم‌ترین هستند وگرنه که می‌توان آن را به شکل میگو سوخاری سرخ شده در روغن هم آماده کرد، روشی که گرچه غذای بسیار خوشمزه‌ای را نتیجه می‌دهد اما از نظر سلامت تغذیه رتبهٔ پایینی دارد.

منبع : کی آشپزه

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: