۰

راه‌های معجزه آسا برای پیشگیری از سرماخوردگی

بله، شما هم می‌توانید از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنید. اسرار مربوط به سلامتی در واقع اسرار نیستند، بلکه دانش و آگاهی هستند.
کد خبر: ۲۲۹۶۷۹
۱۶:۱۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری‌هایی هستند که سالانه تعداد زیادی به آن دچار می‌شوند. اما به طور قطع راه‌هایی وجود دارند که می‌تواند از ابتلا به آنها پیشگیری کرد؛ تنها باید از آنها آگاهی داشت. با مجموعه‌ای از راه‌های درست و عاقلانه می‌توانید از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید. در ادامه به بررسی راه‌های موثر در پیشگیری از سرما خوردگی می‌پردازیم.
پیشگیری از سرما خوردگی

تقویت سیستم ایمنی بدن سبب پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود ولی چگونه این کار را انجام دهید؟
ورزش کنید

کسانی که از نظر جسمانی قوی‌تر هستند کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند و در صورتی که مبتلا شدند سریع‌تر درمان می‌شوند. ورزش و تمرین روزانه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی سریع به مدت ۴۵ دقیقه سه روز در هفته می‌تواند خطر سرماخوردگی را تا یک سوم کاهش دهد. تحقیقات نشان داده‌است؛ زنانی که ۱۲ ماه به طور پیاپی پیاده‌روی روزانه داشته‌اند، بیشترین مقاومت را در برابر سرماخوردگی در سه ماه آخر سال نشان دادند.
خوب بخورید و خوب استراحت کنید

مادرها در این موارد درست می‌گویند. در صورتی که سالم بخورید و خوب استراحت کنید، البته در کنار ورزش روزانه، استرس کاهش پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدن قوی می‌شود و بدن نسبت به بیماری‌ها مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. سعی کنید در وعده‌های غذایی خود میزان زیادی سبزیجات و میوه‌هایی که دارای آنتی اکسیدان هستند، بخورید و هشت یا هفت ساعت خواب شبانه داشته باشید. در طول خواب بدن سیتوکین آزاد می‌کند که نوعی پروتئین است. سیتوکین‌ها با تنظیم سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند. به همین دلیل خوابیدن کافی بدنتان را مقاوم به عفونت و بیماری‌ها خواهد کرد.
سبزیجات بخورید

سبزیجات سرشار از ویتامین‌هایی هستند که به شما در حفظ رژیم متعادل و ایجاد سیستم ایمنی سالم کمک می‌کند. خوردن سبزیجات سبب می‌شود سیگنال‌های شیمیایی خاصی به مغز ارسال شود که پروتئین‌های سطح سلول را برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی، تقویت می‌کند.
چای سبز بنوشید

قرن هاست می‌شنوید که نوشیدن چای سبز با سلامتی همراه است. فواید سلامتی چای سبز به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان‌های آن به نام فلاونوئیدها است. چندین فنجان تازه دم کرده در روز می‌تواند به افزایش سلامتی شما منجر شود. کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم از اثرات چای سبز است.
ویتامین C بخورید

ویتامین سی باعث کاهش شدت یا کاهش طول بیماری نمی‌شود. اما به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مانع از سرماخوردگی و آنفولانزا و باعث کاهش استرس می‌شود. می‌توانید این ویتامین را از طریق خوراکی‌هایی مثل مرکبات به بدنتان برسانید یا اینکه مکمل‌های ویتامین C یا مولتی ویتامین را از داروخانه بخرید.
ویتامین D مصرف کنید

برای پیشگیری از سرما خوردگی ویتامین دی بخورید. کمبود ویتامین دی منجر به بروز علائمی مانند رشد ضعیف استخوان، مشکلات قلبی عروقی و ضعف سیستم ایمنی می‌شود. پس مصرف ویتامین D را در برنامه تغذیه‌ای خود قرار دهید. به خصوص اگر پوست تیره دارید چون امکان جذب ویتامین دی از نور خورشید در شما کم‌تر است.
مواد غذایی که منبع خوبی از ویتامین دی هستند شامل زرده تخم مرغ، قارچ، ماهی آزاد و کنسرو تن ماهی است. همچنین می‌توانید مکمل‌های ویتامین D را از داروخانه تهیه کنید. مکمل‌هایی را که حاوی D3 (کولکالسیفرول) هستند انتخاب مناسب‌تری هستند.
دستان خود را مرتب بشویید

از آب گرم و صابون استفاده کنید. صابون‌های قالبی معمولا گزینه بهتری هستند چون به مالش دست‌ها نیاز دارند. مالیدن دست‌ها به هم به مدت حداقل ۲۰ ثانیه میکروب‌ها را از بین می‌برد. فراموش نکنید زیر ناخن‌ها و لای انگشتان و مچ دستتان را هم حتما بشویید. در سرویس بهداشتی‌های عمومی حتما با یک حوله کاغذی صورتتان را خشک کنید و با یک حوله کاغذی دیگر دست‌ها را خشک کنید. و حتما آنها را دور بریزید.
دستانتان را به صورتتان نمالید

گاهی پیش می‌آید که ناخودآگاه دستتان را به چشم‌های خود می‌مالید یا دهان و بینی را با دستتان می‌پوشانید. این کار باعث انتقال ویروس سرماخوردگی از طریق چشم، بینی و دهان می‌شود. سعی کنید برای پیشگیری از سرما خوردگی ، به خصوص هنگامی که در محیط‌های عمومی هستید و این کار را انجام ندهید.
رعایت بهداشت را به کودکان آموزش دهید

کودکان ویروس‌های سرماخوردگی را به راحتی به هم منتقل می‌کنند و آنها را به خانه می‌آورند. روش درست رعایت بهداشت هنگام عطسه و سرفه را به آنها آموزش دهید و این را ملکه ذهنشان کنید که کلید اصلی پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، شستشوی دست است.
واکسن آنفولانزا بزنید

یکی از راه‌های مطمئن برای پیشگیری از آنفولانزا، واکسن است. بهترین زمان زدن واکسن آنفولانزا شهریور و تا اوایل مهر است. البته واکسن را می‌توان در فصول دیگر هم زد. سعی کنید همه ساله واکسن بزنید چون ویروس‌های سرماخوردگی به طور مداوم در حال تغییر هستند و به این دلیل هر سال واکسن جدید برای ویروس‌های جدید تولید می‌شود. واکسن آنفولانزا به طور صد در صد مانع ابتلا شما به آنفولانزا نخواهد شد ولی به طور حتم سبب می‌شود که شدت کمتری داشته باشد.
برای پیشگیری از پخش ویروس، خانه را ضدعفونی کنید

هنگام تمیز کردن خانه، به خصوص در حمام و آشپزخانه، از ضدعفونی کننده استفاده کنید. از اسفنج‌ها و دستمال استفاده نکنید چون آنها منبع شماره یک میکروب در خانه هستند. اگر از آنها استفاده می‌کنید هفته‌ای یک بار آنها را تعویض کنید یا به مدت ۱۵ دقیقه در سفیدکننده قرار دهید تا ضدعفونی شود.
در محل کار هم اقدامات پیشگیرانه انجام دهید

جلسات اداری را در اتاق‌های بزرگ با تهویه مناسب برگزار کنید. اگر در بین همکاران کسی سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد، حتما فاصله را با آنها رعایت کنید و از انجام این کار خجالت نکشید. وسایل کار خود را با دستمال مرطوب‌های ضد باکتری تمیز کنید و همیشه ژل ضدعفونی در دسترس داشته باشد.
وسایل عمومی عامل مهمی در انتقال بیماری هستند

صفحه کلید کامپیوتر، دکمه‌های آسانسور، نرده‌های راه پله‌ها، دستگیره‌های در، میله‌های اتوبوس و مترو و بسیاری موارد دیگر وجود دارند که منبع اصلی ویروس در محیط‌های عمومی هستند. با شستن دست‌ها و یا ضدعفونی آنها با ژل و دستمال ضدعفونی کننده، بیماری را از خودتان دور کنید. حتی می‌توانید از دستکش پارچه‌ای استفاده کنید ولی حواستان باشد که باید مرتب آنها را شسته و ضدعفونی کنید.
از استرس و گوشه‌گیری دور باشید

استرس و مشکلات روحی و بیماری‌های جسمی ارتباط مستقیم با هم دارند. کورتیزول به بدن برای مبارزه با التهاب و بیماری‌ها کمک می‌کند ولی در افرادی که مبتلا به استرس هستند میزان کورتیزول کاهش می‌یابد و این امر منجر به افزایش التهاب عفونی و بیماری می‌شود.
برای اینکه استرس را از خود دور کنید یوگا یا مراقبه انجام دهید. بین بیماری‌های مزمن و تنهایی هم ارتباط زیادی وجود دارد. در اجتماع بودن به افزایش مقاومت ایمنی بدنتان کمک می‌کند چون میزان افسردگی روحی را کم می‌کند.
چگونه سرماخوردگی را درمان کنید؟

شاید با وجود تمام پیشگیری‌ها بازهم سرما خوردید. راه‌هایی وجود دارد که آن را درمان کنید.
علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را بشناسید

ابتدا مطمئن شوید که آلرژی ندارید. علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت شبیه هم هستند. اگر در زمینه علائم آنها اطلاعات داشته باشید به راحتی می‌توانید تشخیص دهید به کدام مبتلا شدید. آنفولانزا معمولا با تب، لرز و گاهی تهوع و استفراغ همراه است ولی سرماخوردگی علائمی با این شدت ندارد.
عسل بخورید

یک قاشق غذاخوری عسل کمک می‌کند تا علائمی مثل سرفه درمان شود. البته این درمان برای افراد بزرگتر از یک سال است. به نوزادان عسل ندهید.
مایعات گرم بخورید

سوپ مرغ یا یک لیوان چای گرم میزان احتقان و احساس سنگینی وگرفتگی سر را کاهش می‌دهد.
شدت تب و درد را کاهش دهید

شما نمی‌توانید ویروس سرماخوردگی را از بین ببرید ولی می‌توانید با مسکن‌ها و ضدالتهاب‌های غیر استروئیدی میزان علائمی مثل تب یا درد را کاهش دهید. با این کار سرحال‌تر می‌شوید و بهتر با بیماری مبارزه می‌کنید.
علائم را کاهش دهید

استامینوفن برای تب و اسپری‌های شستشودهنده بینی برای گرفتگی بینی کودکان بسیار موثر هستند. کمپرس حوله سرد را برای کاهش تب امتحان کنید. بخور و دمنوش اسطوخودوس هم آرام‌بخش است و علائم را کاهش می‌دهد.
جلوی بیماری‌های ناشی از سرماخوردگی را بگیرید

عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است سبب برونشیت، سینوزیت و عفونت‌های گوش شود. آنتی بیوتیک‌ها کمکی به درمان سرماخوردگی که عامل ویروسی دارند نمی‌کنند اما می‌توانند مانع از بیماری‌های عفونی ناشی از آنها شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است به این عفونت‌های ثانویه مبتلا شوید حتما به پزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مناسب دریافت کنید.
چند روزی در خانه بمانید

اگر تب به مدت ۲۴ ساعت برطرف نشد، به مدرسه یا محل کار نروید. با این کار به دیگران هم لطف خواهید کرد. سرماخوردگی یک هفته تا ده روز طول می‌کشد ولی اوج آن در سه تا پنج روز اول بیماری است. با ماندن در خانه و استراحت کردن امکان بهبود را افزایش می‌دهید. در غیر این صورت ممکن است تا هفته‌ها در معرض ابتلای مجدد به بیماری باشید.
سرماخوردگی خطرناک نیست

سرماخوردگی به جز برای نوزادان و برای زنان باردار، بیماری خطرناکی محسوب نمی‌شود. هر فردی احتمالا سالانه دو تا سه بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شود. البته این میزان برای کودکان بیشتر است. با پیشگیری‌های درست و اصولی می‌توانید از احتمال سرماخوردگی بکاهید. تنها کافیست نکاتی که در این مطلب گفته شد را رعایت کنید. به نظر چندان سخت نیستند.این طور نیست؟

منبع : کتاب کاله

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: