۰

اتفاقات اسرار آمیزی که زمان خواب رخ می‌دهند

در مقاله زیر به شما دربارە تجربیات ناخوشایندی که هنگام خواب اتفاق می افتد توضیحاتی ارائه می دهیم.
کد خبر: ۲۲۰۲۴۶
۰۸:۳۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،معمولا در شب با خوابیدن به دنبال آرامش هستیم و قصدمان این است که انرژی از دست رفته در طول روز را بازیابی کنیم. با این وجود، پیدا کردن فردی که همراه با خواب شبانه خود حس عجیب و ناخوشایند را تجربه نکرده باشد بسیار سخت است.

تصمیم گرفتیم در این مقاله به شما دربارە چنین تجربیاتی بگوییم، که البته تا به امروز برای دانشمندان مانند معما باقی مانده است.

رخوت در خواب

در این حالت فرد در شب بیدار می‌شود و نمی‌تواند حرکت کند. همراه با بیداری توهم‌های وحشتناکی حس می‌کند از جمله اینکه شخص دیگری در اتاق وجود دارد. در دوران قدیم، این حالت با شرارت‌های ارواح خبیث همراه بوده است.

به طور معمول، زمانی که ما به خواب می‌رویم، ما دچار رخوت در خواب می‌شویم یعنی بی‌حرکت شده به طوری که دچار راه رفتن در خواب و ... نمی‌شویم. با رخوت در خواب، عضلات از کار می‌افتد و مغز بیدار است.

تقریبا ۷٪ از کل جمعیت جهان حداقل یک بار این حالت را تجربه کرده اند. گفته می‌شود این حالت بیشتر در زمان خوابیدن به پشت اتفاق می‌افتد.

توهمات خواب آلود

هنگامی که یک فرد در آستانه خواب قرار دارد، اما هنوز بیدار است، قبل از اینکه چشمانش را ببندد، تصاویری عجیب می‌بیند. اغلب این‌ها چهره‌های ترسناک و موجوداتی عجیب هستند.

این یکی از انواع توهم است که ممکن است افرادی که از نظر مغزی سالم هستند دچارش شوند. بچه‌ها نیز اغلب دچار این حالت می‌شوند، که می‌تواند به این دلیل باشد که آن‌ها نمی‌خواهند به خواب بروند. چنین توهماتی ممکن است به دلیل استرس و یا داشتن حس تخیل خوب باشد. این حالت همچنین در حالت مستی نیز رخ می‌دهد.

حرف زدن در خواب

معمولا فردی که از حرف زدن در خواب رنج می‌برد هیچ تصوری از آن ندارد. این شرایط به لحاظ روانشناختی خطرناک نیست، اما فرد مبتلا به چنین مشکل ممکن است نگران برملا شدن اسرارش باشد.

مردان و کودکان بیشتر مستعد این حالت هستند، و دلیلش نیز استرس است. روان شخص سعی دارد در برابر آنچه که در واقعیت با آن موافق نیست مقاومت کند.

رویا در رویا

فرد رویایی می‌بیند، سپس از خواب بیدار می‌شود، اما چیز‌های عجیب و غریب به نظر او می‌رسد. تنها به نظر می‌رسد که فقط رویای بوده است که سبب بیدار شدن او شده است. این حالت را بعد از دیدن فیلم نیز بیشتر حس می‌شود. پس از مشاهده فیلم، بسیاری از مردم می‌گویند که این پدیده را تجربه کرده‌اند؛ که در واقع در رویای خود آن را مشاهده کرده‌اند.

کاوشگران معتقدند اگر شما چنین حالتی دارید، این نشان دهنده تمایل شما به اهمال روحانی است. علم رسما توضیحی برای این اتفاق ندارد.

راه رفتن در خواب

این حالت نقطه مقابل رخوت در خواب است. در این حالت افراد می‌توانند در خواب راه بروند، تمیز کردن یا حتی خانه را ترک کنند، که اغلب بسیار خطرناک است. در صبح، آن‌ها چیزی را به یاد نمی‌آورند.

راه رفتن در خواب در ۱۰٪ از جمعیت به ویژه کودکان رایج است. همانطور که هنوز روش درمانی برای این مشکل بدست نیامده علت آن نیز مشخص نیست.

صدای انفجار در سر

در این حالت فرد با احساس صدای انفجار بلند از خواب بیدار می‌شود. گاهی اوقات صدا بیش از حد به نظر می‌رسد که با وزوز‌های فراوان همراه است. این پدیده خطرناک نیست، اما مردم را می‌ترساند. برخی از مردم در این حالت حس می‌کنند که سکته کرده‌اند.

زمانی که فعالیت عصب‌های مسئول پردازش صدا در مغز افزایش می‌یابد این اتفاق رخ می‌دهد. گاهی اوقات این حالت ناشی از بی‌خوابی یا برهم ریختن ساعت بیولوژیک و زیستی انسان رخ می‌دهد.

توقف تنفس در خواب

فرد در این حالت از خواب بیدار می‌شود، کیفیت خواب کاهش می‌یابد، مغز با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود و خواب کافی به دست نمی‌آید. فشار عروق در این حالت ممکن است باعث مشکلات قلبی و نوسان شود.

در طول خواب، ماهیچه‌های ریه ضعیف می‌شود، که گاهی اوقات منجر به انسداد راه‌های تنفسی می‌شود. چاقی، سیگار کشیدن و پیری خطر مبتلا به این حالت را افزایش می‌دهد. واقعیت جالب درباره این موضوع این است که نواختن دیجریدو یکی از ساز‌های بادی مردم بومی استرالیا احتمال مبتلا شدن به این حالت را کاهش می‌دهد.

رویا‌های تکراری

احتمالا هر کس تجربه دیدن رویا‌های تکراری در خواب را دارد که مکررا در خواب شخص دیده می‌شوند.

روانشناسان معتقدند که مغز ما از این رویا‌ها استفاده می‌کند تا توجه ما را به چیزی که در زندگی روزانه به آن توجه نمی‌کنیم، جلب کند. این رویا‌ها تا زمانی که وضعیت به حالت ثبات برسد ادامه می‌یابد.

افتادن بر روی تخت

گاهی اوقات در خواب احساس می‌کنیم که از بلندی در حال سقوط هستیم. در این حالت جیغ کشیده و از خواب بیدار می‌شویم. گاهی اوقات قبل از آن، در خواب خود را در حال پرواز می‌بینیم که در حال سقوط هستیم که با حس ناخوشایندی همراه است.

این حالت از خواب شبیه به مرگ است. ضربان قلب و تنفس کم می‌شود و سرعت کارکرد عضلات کاهش می‌یابد. مغز در این حالت همه چیز را همانند یک مرگ واقعی می‌بیند. در این حالت است که مغز سریع عضلات را تحریک می‌کند تا از زنده بودن فرد مطمئن شود.

جدا شدن روح از بدن

این یک پدیده عصب روان شناسی است که طی آن یک فرد، نیمه خواب و نیمه بیدار، خود را خارج از بدن خود می‌بیند. برای عارفان این حالت تأیید وجود روح است.

مطالعه بر روی این پدیده بسیار دشوار است. در حالی که دانشمندان می‌دانند که خیال خروج از بدن وجود دارد، اما برای آن‌ها روشن نیست که چگونه این حالت بوجود می‌آید. همچنین نحوه برخورد با این مشکل نیز مشخص نشده است. با این حال برخی از افراد به عمد این کار را انجام می‌دهند تا با این کار مرز‌های توانایی شناختی خود را گسترش دهند.

روشن‌گری ناگهانی در خواب

گاهی اوقات راه حل یک مشکل را برای مدت زمان طولانی نمی‌توانیم پیدا کنیم، بنابراین دائما در مورد آن فکر می‌کنیم. آنوقت در خواب و در رویای خود مغز به ما یک سرنخ می‌دهد. البته مهمترین بخش این است که آن را بخاطر بسپاریم.

دیمیتری مندلیف، شیمیدان روس، مدت‌ها به دنبال دست یافتن به جدول تناوبی عناصر بود که فکر زیاد به آن سبب شد آن را در خواب ببیند. چیزی شبیه به این اتفاق برای شیمیدان اوگوست کیکوله هنگامی که او درباره فرمول بنزن فکر می‌کرد اتفاق افتاد.

گاهی ناخودآگاه ما در حال حاضر جواب را می‌داند، اگر چه هنوز به آگاهی نرسیده است. در طول خواب، ناخودآگاه فعال‌تر است و می‌تواند بینش را برای دستیابی به جواب فراهم کند.

منبع: وینوک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: