۰

سوگ بیماری‌زا در افرادی که نزدیکان‌ خود را به خاطر کرونا از دست داده‌اند

یک روانپزشک گفت: بهتر است وزارت بهداشت امکانی فراهم کند تا از طریق کمیته‌های جامعه نگر با خانواده‌هایی که عزیز خود را به دلیل بیماری کرونا از دست داده است ارتباط برقرار کند.
کد خبر: ۲۲۰۰۱۳
۱۵:۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، محمد قدیری درباره نحوه کاهش اثرات روحی افرادی که به دلیل بیماری کرونا عزیزان خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی که جامعه بهداشت روان با آن درگیر است اثرات روحی افرادی است که در این مدت عزیزان خود را از دست داده‌اند و به دلیل شرایط فعلی نمی‌توانند مراسم دفن و ختم و غیره که جزو عرف و فرهنگ ماست را برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه احتمالا یک سوگ بیماری‌زا در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل وضعیت موجود ایجاد خواهد شد، گفت: وظیفه جامعه بهداشت و روان کشور است که این خانواده‌ها را پیدا کرده و به آنها سرویس‌های مجازی بدهد. اگر وزارت بهداشت بتواند امکانی فراهم کند تا از طریق کمیته‌های جامعه‌نگر که در هر دانشگاه وجود دارد با این خانواده‌ها ارتباط برقرار شود نتایج مثبتی دربرخواهد داشت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه انجمن علمی علوم اعصاب کشور نیز پیشنهادی مطرح کرد که طبق آن خانوادههایی که بر اثر بیماری کرونا عزیز خود را از دست دادهاند تحت پوشش قرار گیرند، تصریح کرد: تا زمانی که شیوع ویروس کرونا کاهش می‌یابد تنها راه مداخلات مجازی مانند اسکایپ یا هر فضای مجازی تصویری و صوتی با خانواده‌هایی از این دست است.

قدیری خاطرنشان کرد: اطرافیان افرادی که عزیز خود را از دست داده‌اند باید از طریق تلفن و مجازی با آنها در تماس باشند و به هیچ عنوان بازماندگان را نصیحت نکنند. بلکه شنونده اشتغال ذهنی آنها باشند و اجازه دهند با گریه کردن احساسات خود را تخلیه کنند؛ بنابراین به هیچ عنوان آنها را از گریه کردن بازنداریم.

وی ادامه داد: براساس فرهنگ خانواده‌ها می‌توان پیشنهاد داد قرآن تلاوت شود یا با توجه به شرایط فعلی کشور برای تیم‌های پزشکی یا برای خرید ماسک و توزیع آن بین اقشار مختلف مبلغی بپردازند یا نذری کنند. در واقع اقداماتی انجام دهند که بار روانی مثبتی دارد و به بازماندگان این حس را منتقل می‌کند که برای متوفی خود اقدامی انجام داده‌اند.

این روانپزشک در پایان توصیه کرد: اگر بین افرادی که عزیز خود را از دست داده‌اند اختلال خواب، افسردگی، افکار مرگ مانند خودکشی یا بیان افکاری مانند اینکه من هم بمیرم بهتر است، مشاهده شد آنها را به یک مرکز روان پزشکی ارجاع دهند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: