۰

کسی که خمس پرداخت نمی‌کند اموالش حرام است؟

حرام غیر ذاتی آن چیزی است که خود فی النفسه حرام نیست، اما یک عواملی باعث حرمت آن می‌شود.
کد خبر: ۲۰۵۹۸۸
۰۸:۴۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، پیرامون مسئله خمس و لقمه حرام از حجت الاسلام رفیعی پرسش و پاسخ مهمی انجام شده است که در ادامه آن را خواهید خواند:

«پرسیده اند پدر من اهل خمس و زکات دادن نیست ما چکار کنیم و چگونه برخورد کنیم؟»

درباره رزق و روزی حرف‌های زیادی است اولاً قرآن کریم می‌فرماید: اموال خود را بین خود به باطل نخورید و گاهی می‌فرماید: رشوه و لقمه حرام نخورید. گاهی توصیه می‌کند که از ربا دوری کنید یعنی مصداق را مشخص کرده است. من در خصوص مال حرام باید عرض کنم مال حرام دو جور است. یکی حرام به ذات و یکی حرام به غیر ذات، یک چیز‌هایی ذاتاً و مطلقاً خرید و فروش آن حرام است و اگر در زندگی انسان وارد شود حرام است مثل شراب، اگر بخرد حرام است، بفروشد حرام است، آلات قمار بفروشد یا بخرد حرام است، آلات موسیقی حرام است. بعضی از این‌ها حرام ذاتی است فرض کنید کسی گوسفند او مرده باشد، می‌تواند گوشت آن را بسته بندی کند و بفروشد؟ این حرام ذاتی است، مردار میت، خون، شراب و..

بخش دوم حرام غیر ذاتی است، حرام غیر ذاتی آن چیزی است که خود فی النفسه حرام نیست، اما یک عواملی باعث حرمت آن می‌شود مانند اینکه اشاره کردید حقوق واجب خود را نمی‌پردازد، زکات نمی‌دهد یا فرض کنید سرقت می‌کند یا رشوه می‌گیرد، خود این مال بد نیست، پول است یا ایران چک است، ولی به عنوان رشوه گرفته شده است، این حرام ذاتی نیست. یا مثلاً مال کسی را غصب می‌کند، این، اموال حرامی است که به اشکال مختلف در زندگی مردم وارد می‌شود. ۳۰ یا ۴۰ مورد مصداق است که در برنامه‌ای مصادیق غصب را بیان می‌کنم. حضرت امام نقل می‌کنند در جماران بودند یک روز وارد اتاق شدند و دیدند که به دیوار اتاق میخ می‌زنند و یک چیز‌هایی نصب می‌کنند، پرسیدند چه خبر است؟ گفتند می‌خواهند فیلم برداری کنند و دوربین و پروژکتور نصب کنند، امام فرمودند: آیا از صاحب خانه اجازه گرفته اید این خانه اجاره‌ای است باید از صاحب آن اجازه گرفت. اما در مورد سؤال شما، حدیث داریم دو چیز درآخرالزمان خیلی کم پیدا می‌شود یکی درهم حلال است و دیگری رفیق قابل اعتماد. شما می‌دانید لقمه حلال رویش دارد و لقمه حرام ریزش و آثار منفی دارد. منتها اینکه پرسیدن پدر من اهل خمس نیست، خوب شاید ایشان تکلیف خاصی نداشته باشد، چون در آن خانه زندگی می‌کند، بعضی وقت‌ها خانم‌ها می‌پرسند شوهر من خمس نمی‌دهد تکلیف من چیست؟ شاید ایشان تکلیف خاصی نداشته باشد، چون در آن خانه زندگی می‌کند فقط باید تذکر بدهد، ولی توصیه من به خانواده‌ها این است که در مورد لقمه‌های بچه‌ها یک مقدار حساس‌تر باشند.

منبع: جام نیوز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: