۰

چربی خون ۲۵ درصد دانش آموزان‌ کشور بالاست

معاون کل وزارت بهداشت گفت: چربی خون ۲۵ درصد دانش آموزان‌ کشور بالاست.
کد خبر: ۱۸۵۲۱۵
۱۴:۴۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
 ایرج حریرچی، در دومین روز از هفته سلامت با شعار «آموزش، رکن سلامت»، در همایش ملی سفیران سلامت دانش آموزی که در سالن فاطمه الزهرا (س) شهر ری و با حضور سفیران سلامت دانش آموزی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر، دو میلیون نفر سفیر سلامت در سراسر کشور داریم که ١٦ درصد جمعیت دانش آموزی را تشکیل می‌دهند، یعنی به ازای هر ١٠ دانش آموز، یک سفیر سلامت وجود دارد. این سفیران سلامت، نقش بسیار کلیدی در ارتقای سلامت خود، همکلاسان و خانواده شأن دارند.

وی افزود: طبق مستندات علمی می‌دانیم که سلامت آینده و نسل بعدی کشور با رفتارهای دوران نوجوانی شکل می‌گیرد. عمده رفتارهای مربوط به سلامتی نیز در دوران دانش آموزی و نوجوانی شکل می‌گیرند و بسیاری از رفتارهای پرخطر در همین سن ایجاد می‌شوند؛ یعنی رفتارهایی که منجر به چاقی، کم تحرکی، مصرف غذای ناسالم، تمایل به مصرف دخانیات یا مواد مخدر و یا تمایل به رفتارهای پرخطر جنسی هستند و می‌توانند از همین دوران شکل گیرند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه از هر ۱۰ نوجوان و دانش آموز ما ٨ نفر، روزانه کمتر از نیم ساعت فعالیت ورزشی دارند، افزود: این در حالی است که توصیه ما برای هر نفر این است که روزانه یک ساعت فعالیت ورزشی داشته باشد.

وی عنوان کرد: متأسفانه ۲۵ درصد دانش آموزان ما یعنی از هر چهار نفر، یک دانش آموز چربی خون بالا دارد. همچنین از هر ۱۰ نوجوان ما یک نفر چاق است، یک نفر اضافه وزن دارد و دو نفر چاقی شکمی دارند.

حریرچی با بیان اینکه هنوز در کشور ما ۲۵ درصد از دانش آموزان‌، یعنی از هر چهار دانش آموز یک نفر به طور مرتب و روزانه مسواک نمی‌زند، گفت: از هر چهار دانش آموز یک نفر، روزانه میان وعده ناسالم مصرف می‌کند. بنابراین ما باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این رفتارها را به سمت رفتار سلامت سوق داده و تبدیل به عادت کنیم. چشم امیدمان در این زمینه به دانش آموزان، معلمین و مسئولان مرتبط است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد. بنابراین باید در این حوزه اقدام اساسی انجام دهیم. در حال حاضر ۳۲ درصد بالغین در کشور یک علامت روانپزشکی دارند که نیاز به مداخله دارد. حال اگر در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کنیم و دانش آموزان را به نشاط ورزشی و رفتارهای سلامت محور عادت دهیم، می‌توانیم در آینده بسیاری از مشکلاتی را که ناشی از غفلت گذشته بوده را کم کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه در حال حاضر در بالغین بالای ۴۰ سال کشور شاخص دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده ۱۲ عدد است، تاکید کرد: چنین شاخصی بسیار نامطلوب است و این موضوع ناشی از عدم آموزش‌های بهداشتی در زمینه دهان و دندان در گذشته بوده است. امیدوارم با توجه به اقدامات پیشگیرانه ای که آغاز شده، در آینده شاهد کاهش بسیاری از این مشکلات باشیم.
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: