۰

آشنایی با بیماری شایع تعطیلات نوروزی

مصرف زیاد آجیل و تغییر در رژیم غذایی افراد در ایام نوروز، شیوع برخی بیماری ها را افزایش می دهد که «یبوست»، از جمله بیماری های شایع دستگاه گوارش است.
کد خبر: ۱۸۳۳۷۲
۱۳:۰۳ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸
به گزارش «شیعه نیوز»، تغییر رژیم غذایی و خوردن انواع آجیل‌ها و تنقلات در ایام نوروز، مشکلات جسمی زیادی به همراه دارد که شایع‌ترین آنها، اضافه وزن و چاقی است.

در این بین، برخی بیماری‌ها نیاز در ایام نوروز شایع‌تر می‌شود که می‌توان به «یبوست»، به عنوان یکی از عارضه‌های جسمی در این ایام اشاره کرد.

یبوست یکی از انواع بیماری‌های شایع دستگاه گوارش به شمار می‌رود، در واقع یبوست کاهش حرکات روده و انقباضات آن است که می‌تواند عوارضی از جمله سفت شدن مدفوع، سخت شدن عمل دفع، درد شکمی و…، را به همراه داشته باشد. اگر فردی در مدت ۳ روز عمل دفع را انجام ندهد مبتلا به یبوست شدید شده است.

یبوست، از دسته بیماری‌های بسیار شایع به شمار می‌رود که تاثیرپذیری مستقیمی بر روی تغذیه فرد دارد.

هر ساله حدود ۲.۵ میلیون نفر برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند که از این بین زنان میانسال بیشترین آمار ابتلاء به این بیماری را دارند.

مهم‌ترین علائم ابتلاء به یبوست

- دفع کمتر از ۳ بار در هفته

- مدفوع خشک و سفت

- احساس درد در ناحیه‌ی شکم

- انسداد رکتوم و عدم تخلیه کامل روده

- وارد کردن فشار زیاد به ناحیه مقعد برای دفع

- استفراغ

- ورم کردن شکم و روده‌ها

یبوست در حالت شدید موجب بسته شدن کامل روده شده و حتی ممکن است فرد نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

چگونه یبوست را تشخیص دهیم

یبوست همراه با علائمی ظاهر می‌شود که تشخیص آن را ساده‌تر خواهد کرد، اما در برخی موارد پزشک برای تشخیص قطعی و دریافت اطلاعاتی درباره علت ایجاد آن از روش‌های درمانی مثل آزمایش خون، رادیوگرافی و کونولوسکوپی استفاده می‌کند.

چرا به یبوست مبتلا می‌شویم

علت یبوست کند شدن حرکات روده است که عوارض خطرناک و دردناکی را به همراه خواهد داشت. از مهم‌ترین علت‌های ابتلاء به آن می‌توان به تغییرات هورمونی، مصرف غذاهای نامناسب و فاقد فیبر، عدم مصرف کافی آب و مایعات، تحرک کم، مصرف برخی داروها از جمله مکمل‌ها و داروهای ضد افسردگی، بیماری‌های خطرناکی نظیر سرطان و تومورها، استرس، بی توجهی به اجابت مزاج، مصرف بیش از حد ملین‌ها، سندرم روده تحریک پذیر، بارداری، اختلالات غذا خوردن، ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و ام اس، اشاره کرد.

در شرایط کاهش تحرک و پرخوری افراد در ایام عید، مصرف زیاد آب، ابتلاء به یبوست را در افراد کاهش می‌دهد.

مصرف روزانه آب از جمله نیازهای روزانه هر فرد است که متأسفانه در ایام عید در کنار افزایش استفاده از مواد مضر، چون شیرینی و آجیل، مصرف آب کاهش یافته و سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد.

یبوست از جمله عوارض کمبود مصرف آب است که معمولاً در ایام نوروز با جایگزینی مواد غیر مفید در افراد بروز می‌کند؛ بنابراین تنها راه حل جلوگیری از ابتلاء به یبوست مصرف زیاد آب است و توصیه می‌شود افراد مبتلا به این بیماری نیز به این نکته توجه کنند.

همچنین مصرف آب علاوه بر درمان و جلوگیری از ابتلاء به یبوست، منجر به تعدیل واکنش‌های بدن، سلامتی پوست و حفظ شادابی آن در فرد می‌شود. در این میان مصرف میوه و سبزیجات نیز می‌تواند آب بدن را تا حدی جبران کند.

در این میان مصرف میوه‌های علاوه بر تأمین آب بدن، می‌تواند دردرمان بیماری‌های نیز مفید تلقی شود به عنوان مثال استفاده از میوه‌هایی نظیر کیوی، گلابی و آلو در رفع عارضه یبوست سودمند است که با توجه به کاهش تحرک افراد در ایام عید و افزایش ابتلاء به یبوست، تأکید می‌شود افراد مصرف مداوم میوه و آب را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

پرخوری و عدم توجه به نوع مواد غذایی مصرفی در ایام عید بیش از دیگر موارد بروز می‌کند که معمولاً منجر به مسمومیت‌های غذایی می‌شود. در این شرایط مصرف آب بهترین روش برای دفع سموم از بدن بوده و از مسمومیت‌های احتمالی پیشگیری می‌کند.
منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: