۰

چرا آزادی جرف‌الصخر مهم و راهبردی است؟

بسیاری از ناظران سیاسی عملیات آزادی جرف الصخر و آمرلی را شبیه به دو عملیات القصیر و القلمون در سوریه می دانند که مقدمه پیروزهای راهبردی بزرگی شد که در نهایت به شکست راهبرد گروههای تروریستی و حامیانشان در سوریه منجر گردید.
کد خبر: ۷۹۱۸۸
۰۸:۳۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»،  بسیاری از ناظران سیاسی منطقه،‌ آزادی جرف الصخر در شمال بابل و منطقه آمرلی در دیاله را شبیه به دو عملیات  القصیر و القلمون در سوریه در سال گذشته  می دانند که مقدمه پیروزهای راهبردی بزرگی شد که در نهایت به شکست راهبرد گروههای تروریستی و حامیانشان در سوریه منجر گردید. پیروزی ای که  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در بستری امن یکی از دستاوردهای آن محسوب می شود.

آزادی منطقه جرف الصخر حد فاصل بین استان کربلا و پایتخت عراق بغداد از ان دست موفقیت هایی است که  حاصل  پیوند مردم ،‌ دولت و ارتش عراق بوده و زمینه ساز آزادی استان الانبار از لوث وجود گروهک های تروریستی بعثی داعش خواهد بود.

در راهبرد کلان داعش و هم پیمانان منطقه ای و غربی او جدا سازی استان های سنی نشین عراق برای زمینه سازی طرح کلان‌تر یعنی تجزیه عراق از اهمیت حیاتی برخوردار است. هدف غائی طرح تجزیه جنگ بین مناطق تجزیه شده و در نهایت بدبختی ملت عراق است. از این روست که  آزاد سازی جرف الصخر اهمیت می یابد و هم از این روست که حیدر العبادی نخست وزیر عراق در آستانه آغاز عملیات آزاد سازی جرف الصخر آن را مقدمه ازاد سازی الانبار دانست .‌آنجا که گفت:‌عملیات آزادی سازی منطقه «جرف الصخر»  کلید آزادی دیگر مناطق تحت اشغال داعش دانست. نخست وزیر عراق تاکید کرد آزادسازی منطقه جرف الصخر استان بابل با همکاری نهادهای مختلف امنیتی و نظامی این کشور الگویی برای آزادسازی دیگر مناطق در مبارزه با داعش خواهد بود.

نخست وزیر عراق گفت: همه عراقی‌ها امروز با داعش می جنگند. آزادسازی جرف الصخر (جزئیات بیشتر) الگویی درباره همکاری همه عراقی‌ها برای آزادسازی دیگر مناطق بود. همه جهان از این شرایط در عراق خرسند است.

اظهارات آقای العبادی به عنوان نفر اول عراق که از اطلاعات امنیتی و استخباراتی برخوردار است نمی تواند تصادفی قلمداد شود. عراق به عنوان یک کشوری که در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است با تهدیدات بسیار پیچیده ای مواجه است. بسیاری از کشورهای همسایه او رضایتی از این اتفاق ندارند و در تلاش برای تجزیه عراق خواهند بود. اگر به جغرافیای حضور داعش در عراق و سوریه بر روی نقشه توجه شود درک این که چرا اراده خارجی براین است که عراق تجزیه شود سهل تر خواهد بود.

آزاد سازی جرف الصخر از چند جهت حائز اهمیت است:

نخست؛ این عملیات نظامی در هماهنگی کامل ارتش و نیروهای الشعبی عراق صورت گرفته و نظر به تهدیدات پیچیده امنیتی عراق چنین ترکیبی بسیار سودمند و کار آمد خواهد بود. در واقع پیروزی در جرف الصخر الگو برداری از نسخه عملیات پیروزمندانه  آمرلی است. این پیروزی ادعای ائتلاف ضد داعش مبنی بر همراهی عراق برای مقابله با داعش را با تردید مواجه کرد.

دوم؛‌ نظر به طراحی هم پیمانان منطقه ای و غربی داعش برای گشودن جبهه جدید علیه  عراق از طریق الانبار  و درگیر کردن طولانی مدت  این کشور به تهدیدات امنیتی  با هدف تضعیف عقبه حمایتی سوریه و همچنین سرگرم کردن ایران  این عملیات و آهنگ جدید عراقی ها برای آزادی الانبار ضربه ای بزرگ به این طراحی است و ناچار طرف مقابل باید طرح جدیدی براندازد که بی شک هزینه های زیادی متحمل خواهد شد.

سوم؛‌ فراخوان آقای العبادی  پیش ازعملیات پیروزمندانه جرف الصخر برای ازاد سازی استان الانبار علاوه بر اینکه روحیه عظیمی به نیروهای مردمی و نظامی عراق تزریق کرد موجبات وحشت و دلهره گروهک چند ملیتی داعش را نیز فراهم کرد بویژه اینکه طی روزهای اخیر این گروهک متحمل شکست هایی در کوبانی  سوریه و عرسال لبنان شده بود.

چهارم؛‌ پیروزی های بزرگ عراقی ها در عملیات آمرلی و جرف الصخر حکایت از اجرایی شدن مرحله دوم راهبرد عراق برای مقابله با داعش رادارد. در مرحله اول همه تلاش ها متمرکز تثبیت جلوگیری از پیشروی داعش شد به نحوی که با فراخوان مرجعیت عراق و حضور نیروهای مردمی از پیشروی های این گروهک در مناطقی همچون بغداد که اهمیت راهبردی زیادی دارد و همچنین مناطق شیعه نشین جلوگیری شد. عملیات جرف الصخر نشانگر اراده عراق اعم از مرجعیت،‌ نیروهای مردمی و دولت این کشور برای اخراج و پاکسازی تمامی خاک این کشور ار وجود گروهک های تروریستی است. از همین روست که تمرکز داعش از کوبانی کاهش یافته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ز.ح

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: