۰

فست فودها با سلامتی شما چه می کنند؟

فست فود ها در جامعه امروزی از استقبال مردم مخصوصا کودکان و نوجوانان برخوردار هستند. اما موضوعی که کمتر به آن توجه شده مضرات این غذاها نسبت به غذاهای سنتی است.
کد خبر: ۳۶۱۶۸
۱۸:۰۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از شفاف، فست فود ها در جامعه امروزی از استقبال مردم مخصوصا کودکان و نوجوانان برخوردار هستند. اما موضوعی که کمتر به آن توجه شده مضرات این غذاها نسبت به غذاهای سنتی است.

مصرف فست فودها در میان کودکان و نوجوانان مانع از رشد کافی آنها شده است و همچنین می تواند اختلالاتی را در بدن آنها ایجاد کند که برای یک جامعه سالم ایجاد مشکل می کند و در استفاده از آن باید به نکاتی توجه شود و به نوعی با اطلاع رسانی مانع از مصرف بی رویه این غذاها گردد.

فست فودها در واقع حاوی مقدار اندکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند و تنها موجب سیری شده و کالری اضافه به بدن وارد می کند که این امر را می توان یکی از دلالیل چاقی افرادی دانست که بیش از اندازه از فست فودها استفاده می کنند.

فست فودها حاوی مقادیر زیادی چربی، کالری و نمک هستند که همگی آنها به بدن آسیب می‌رسانند و موجب چاقی می گردند. به طور کلی فست فودها مانع از رسیدن ریزمغذی‌های ضروری به بدن می‌شوند و به همین علت توصیه می شود حدالمکان در غذای کودکان و نوجوانان کمتر از این غذاها استفاده گردد.

یکی از مواد غذایی که در اغلب فست فودها مورد استفاده قرار می گیرد سوسیس و کالباس است که از سوی کارشناسان تغذیه توصیه نمی شوند و غذای سالمی محسوب نمی گردند. برخی کارشناسان تغذیه معتقدند که مقدار نمکی که در سوسیس و کالباس استفاده می شود به مراتب بیش از نمکی است که در یک پاکت چیپس مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین ترکیبات موجود در برخی فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، موجب بروز بیماریهایی همچون فشارخون بالا و پوکی استخوان می‌شود. در اغلب فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس مواد مغذی همچون پروتئین خالص وجود نداشته ولی موادی مانند فسفات، نیترات، نمک، چربی و ... که برای سلامت بدن مضر است به وفور یافت می‌شود.

همچنین مصرف زیاد سوسیس و کالباس به دلیل وجود عوامل تحریک کننده ای مانند فلفل، ادویه و مواد رنگی ممکن است در مواردی ایجاد کهیر کند اما در بیشتر موارد تشدید کننده‌ی برخی بیماری‌های پوستی از جمله خارش و یا بیماری‌های حاد پوستی است و به افرادی که سابقه بیماری های پوستی و خارش دارند توصیه می شود کمتر از این مواد غذایی استفاده کنند، مواد غذایی که علاوه براینکه مواد مغذی مورد نیاز را به بدن نمی رساند موجب مشکلاتی برای بدن می شود.

نکته دیگری که حائز اهمیت است کیفیت سوسیس و کالباس می باشد که بستگی به میزان استفاده از گوشت قرمز و مرغ در تهیه آن دارد اما متاسفانه برخی از برند های غیر استاندارد از درصدهای غیر واقعی بر پوشش سوسیس و کالباس استفاده می کنند و به همین دلیل قیمت کمتری دارند و بیشتر مورد استفاده اقشار کم در آمد جامعه قرار می گیرند که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

استفاده از نگهدارنده‌ها در سوسیس و کالباس‌ها و غذاهای آماده که مانع رشد باکتری‌های خطرناک می‌شود، موجب ساخته شدن ماده‌ای سرطان‌زا به نام نیتروز آمین در بدن می‌شود. یک مشکل اساسی مصرف سوسیس و کالباس سرطان زا بودن آن است و برخی از صاحب نظران معتقدند مصرف سوسیس و کالباس خطر بروز سرطان مثانه را 30 درصد افزایش می‌دهد.

همچنین متخصصان ایرانی از بالا رفتن آمار سرطان در کشور به‌دلیل شیوع استفاده از فست‌فودها خبر می‌دهند و برخی از پزشکان نیز از سونامی سرطان در ایران خبر داده بودند که بخشی از آن به‌علت افزایش آلودگی هوا و بخش دیگری مرتبط با افزایش مصرف غذاهای آماده در کشور است.

چربی‌های بالا در برخی از غذاهای آماده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، آندومتر (رحم) و تخمدان را نیز افزایش می‌دهد. و به گفته محققان مصرف روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان‌هاست 20 درصد افزایش می‌دهد.

بنابراین با توجه به مصرف رو به رشد فست فودها در جامعه ایرانی باید اقدامات لازم جهت هوشیاری مردم نسبت به مضرات فست فودها انجام گیرد تا مصرف این مواد غذایی حداقل کاهش داشته باشد تا شاهد مشکلاتی از قبیل مشکلات نامبرده بخصوص در کودکان و نوجوانان که آینده سازان این کشور هستند، نباشیم.
برچسب ها: سلامت فست فود
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: