۰

سقوط نظام بهداشتی افغانستان در زیر سلطه طالبان

کاهش دسترسی مردم در روستاهای افغانستان به خدمات بهداشتی باعث شده است که شماری از بیماری همانند سوء تغذی در بین کودکان افزایش یابد.
کد خبر: ۲۷۹۳۱۷
۱۳:۴۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

به گزارش «شیعه نیوز»، از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، نظام بهداشتی این کشور با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه شده است و تقریبا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

پس از فروپاشی نظام جمهوریت و تسلط گروه طالبان بر افغانستان، دسترسی به خدمات بهداشتی در این کشور به صورت چشم گیر کاهش یافت.

اما در روستاها و مناطق دور دست، مردم بیش از هر زمان دیگر، دسترسی خود به خدمات بهداشتی را از دست داده اند و ارائه خدمات بهداشتی برای روستائیان نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

بر اساس گزارش منابع محلی از چندین روستا در استان دایکندی در مرکز افغانستان، ارائه خدمات بهداشتی در کلینیک های این استان پس از تسلط گروه طالبان به صورت چشم گیر کاهش یافته است.

ساکنان این روستاها گفته اند که علاوه بر این، کیفیت خدمات بهداشتی نیز به صورت قابل ملاحظه کاهش یافته و اکثر داروهایی که اکنون از طریق کلینیک های دولتی به بیماران داده می شود، کم کیفیت است و تأثیرگذاری لازم را برای درمان بیمار ندارد.

بر اساس گزارش رسانه ها، مردم در تمام روستاهای افغانستان با چنین چالش های مواجه هستند و این چالش ها باعث شده است که بسیاری از بیماری ها در بین مردم شیوع بیشتری پیدا کند.
افزایش بیماری ها

کاهش دسترسی مردم در روستاهای افغانستان به خدمات بهداشتی باعث شده است که شماری از بیماری همانند سوء تغذی در بین کودکان افزایش یابد.

به تازگی سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که سوء تغذیه در بین کودکان در شهر لشکرگاه، مرکز استان هلمند در جنوب افغانستان «به صورت نگران کننده» افزایش یافته است.

این سازمان نوشته است که در چهار ماه گذشته یک هزار و 61 کودک در مراکز درمان سوء تغذی در شهر لشکرگاه، تحت درمان قرار گرفته است.

به‌گفته‌ سازمان پزشکان بدون مرز، این آمار در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش ۳۲ درصدی و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

سازمان پزشکان بدون مرز گفته است که چالش دسترسی به خدمات بهداشتی و بحران شدید اقتصادی، سوء تغذیه در افغانستان را تشدید کرده است.

این سازمان گفته است که بسیاری از شهروندان افغانستان هزینه تأمین غذا برای کودکان و پرداخت هزینه سفر برای رسیدن به مراکز بهداشتی را ندارند.

پزشکان بدون مرز با اشاره به کاهش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، گفته است که مردم باید بتوانند در نزدیکی خانه های شان درمان شوند.
کمبود پزشک

بر اساس گزارش منابع محلی، یکی از عمده ترین چالش های مراکز بهداشتی افغانستان، به ویژه در روستاها، کمبود پزشکان مجرب است.

پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، بسیاری پزشکان همانند سایر اقشار جامعه، این کشور را ترک کردند و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

علاوه بر این، محدودیت های گروه طالبان علیه زنان نیز باعث شده است که شمار زیادی از پزشکان نتوانند به کار خود ادامه بدهند.

این عوامل باعث شده است که مراکز بهداشتی افغانستان با کمبود پزشک مواجه شوند و ارائه خدمات بهداشتی به مردم نیز با چالش جدی مواجه گردد.

منابع محلی در شماری از روستاهای افغانستان به خبرنگار شفقنا گفته اند که اکنون در بسیاری از کلینیک ها، پرستاران به عنوان پزشک فعالیت می کنند و بیمارستان ها نیز دچار کمبود پزشک متخصص در بخش های مختلف است.

از سوی دیگر، شهروندان افغانستان با انتقاد از مسئولان بهداشتی گروه طالبان، می گویند که این گروه در ارائه خدمات بهداشتی به مردم ناکام بوده است و به جای حل مشکلات مردم، با وضع محدودیت ها، باعث افزایش مشکلات شده اند.

هرچند سازمان بهداشتی جهان و شماری دیگر از نهادهای بین المللی اکنون به مردم افغانستان در روستاها خدمات بهداشتی ارائه می کنند، اما میزان این خدمات به صورت قابل توجه کاهش یافته است.

شهروندان افغانستان نگران وقوع یک بحران جدی بهداشتی در این کشور هستند و می گویند در صورتی که دسترسی شهروندان به خدمات بهداشتی بهبود نیابد، زمینه شیوع و گسترش بسیاری از بیماری ها فراهم خواهد شد و افغانستان با یک فاجعه تمام عیار مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: