۰

 آخرالزمان و مهدویت در غرب

نظریه های گوناگونی در زمینه ی آخرالزمان ارائه شده است. برمبنای این نظریه ها فیلم ها و کتاب های گوناگونی هم نوشته شده اند
کد خبر: ۲۷۸۱۲۰
۱۳:۵۵ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

 آخرالزمان و مهدویت در غرب

در این مقاله، ما برآنیم تا نشان دهیم افکار غرب در زمینه ی پایان دنیا و آخرالزمان چگونه است و چه دیدگاهی را رواج می دهد؟

نظریه های گوناگونی در زمینه ی آخرالزمان ارائه شده است. برمبنای این نظریه ها فیلم ها و کتاب های گوناگونی هم نوشته شده اند و بسیاری از سیاست های اجرایی غرب هم بر همین مبنا بنا نهاده شده است.

یکی از مهمترین نظریه پردازان در زمینه پایان دنیا فوکویاماست.فوکویاما فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رئیس گروه توسعهٔ اقتصادی بین‌المللی مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی پال ایچ. نیتس دانشگاه جانز هاپکینز است. او ژاپنی الاصل ( آمریکائی ) و در سال 1992 م.  کتاب ( پایان تاریخ و آخرین انسان) را نوشت.

او نوشت که نظام (لیبرال دموکراسی) بهترین ایدئولوژی غالب و مسلط در جهان باید باشد و همه جهان در برابر آن باید تسلیم شوند و هیچ نظام و ایدئولوژی بهتری وجود ندارد!.

این نظریه پاسخی بود برای ( جنگ تمدن ها ) آقای هانتیگتون .

فوکویاما درباره شیعه می نویسد:

 شیعه دو بال دارد : یکی سرخ که شهادت طلبی و جریان امام حسین  ( علیه السلام ) است و یکی بال سبز یا انتظار و امید به ظهور مهدی( علیه السلام) .

سپس  نظر می دهد که برای مسلط شدن بر آنها باید این بال ها را شکست  و نابود کرد و فرهنگ رفاه طلبی را بجای آن تبلیغ کرد.

فوکویاما می گوید : در نبرد آرماگدون[1] یا پایان تاریخ دو عنصر مقابل یکدیگر قرار می گیرند:

  • جیزز کرایس ( Jesus Christ) (الگوی مقدس)
  • آنتی کرایس (شیطان یا دجّال) یا (سفیانی)

از نظر او جیزز همان (مهدی موعود) است .

فوکویاما نظریه می دهد که آمریکا و هالیوود باید برای غرب شبیه و بدل کربلا و امام زمان را بسازند!  او مکتب جدیدی بنام (اوانجلیسم) را پیشنهاد می کند یعنی عیسی مسیح بجای مهدی می آید و داعش و القاعده و... بجای سفیانی و دجّال! 

هانتیگتون یکی دیگر از نظریه پردازان آمریکائی (جنگ تمدن) ها را پیشنهاد می کند و می گوید باید فرهنگ و انگیزه ملت ها را از راه های گوناگون عوض کرد تا بر آنها مسلط شده  و نیز با سکولاریزه کردن و جدائی دین از جامعه و مردم و بی ارزش ساختن آن به اهدافمان برسیم.

   آنان فیلمی ساختند به نام (سقوط شاهین سیاه) شبیه سازی صحنه های کربلا را در آن نمایش دادند.

سربازان آمریکائی را با لباس سبز نشان دادند که نقش یاران امام حسین در کربلا بود ، سربازان دشمن را با لباس قرمز نشان دادند که نقش دشمنان آمریکائی بودند و  سعی کردند  صحنه های جنگ ساختگی را با صحنه های جنگی اسلامی سنتی  مشابه سازی  کنند.

در فیلم (آخر الزمان) هنر پیشه ای را بکار گرفتند و چهره اش را شبیه جرج بوش کردند. جرج بوش در این فیلم به مبارزه با شیطان برمی خیزد و فیلم طوری ساخته شده که بوش قصد دارد دنیا را پر از عدالت کند و القاء می کند که رئیس جمهور آمریکا مقدمات ظهور امام زمان

( عیسی مسیح ) را آماده می کند.

مسیحیت صهیونیسم و نهضت پروتستانیسم:

  بازگشت مسیحیان به تورات و عهد عتیق با آرای مارتین لوتر آغاز شد. پروتستان ها  بسیاری از عقاید مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک را دور ریختند ،  لوتر به حمایت از قوم یهود و سرزمین موعود یهودیان برخاست و بستر جریان مسیحیت صهیونیستی را ایجاد کرد. [2]

لوتر می گفت :   یهودیان فرزندان خداوندند !

پروتستان ها یهودی گری انگلیسی بودند،  افکارشان مطابق تورات بود،  پروتستان های پیورتین نام فرزندان خود را از نام های یهودی مثل ساموئل، آموس جودیت و بنیامین و آبراهام می گذاشتند.

بر اساس عقاید مسیحیت صهیونیست، باید یهودیان به سرزمین مقدس اورشلیم برگردند. صهیون در زبان عبری به معنای آفتاب و نام کوهی در جنوب غربی بیت المقدس است. زادگاه داوود پیامبر و جایگاه سلیمان نبی بود. صهیون به معنای آرمان ملت یهود برای بازگشت به سرزمین داوود و سلیمان و تجدید دولت یهود بود. صهیونیسم به جنبشی گفته شد که خواهان مهاجرت و بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین و تشکیل دولت یهود است.

صهیونیسم فرزند استعمار و زاییده بورژوازی یهود اواخر قرن 19 اروپا و آمریکا بود.  سال 1948  میلادی نقطه آغاز تشکیل دولت اسرائیل بود که نطفه اش توسط مسیحی یهودیان انگلیسی پی ریزی شد.

مسیحیان صهیونیست همان پروتستان های بنیادگرا  مکتب  ایوانجلیسم  را بنیاد نهادند.  ایوانجلیسم به معنای بازگشت به انجیل است. سایرس اسکافیلد اواخر قرن 19 انجیل را  براساس آموزه های تورات تفسیر کرد واین  تفسیر انجیل برای پروتستان های جهان است. لذا مسیحیت پروتستان یهودیزه شد و پروتستان  (بنیاد گرا) شدند . حدود 100 میلیون مسیحی در آمریکا طرفدار مکتب ایوانجلیسم هستند. محور تبلیغات ایوانجلیست ها (آرماگدون) یا نبرد آخر الزمان است .

 از رهبران مهم ایوانجلیست ها «جری فالون» است که در دوران ریگان 8 سال کشیش رسمی کاخ سفید بود. فالون در مصاحبه 60 دقیقه ای تلویزیونی در شبکه CBS   آشکارا به حضرت محمد صلی الله علیه و آله توهین کرد و پیامبر اسلام را  تروریست خواند، مسلمانان جهان عیله او به شدت اعتراض کردند [3].

بت رابرتسون ثروتمند ترین کشیش جهان در کتاب پایان عصر اعتقاد دارد  جنگ نهایی و مقدس نزدیک است و سراسر جهان نابود می شوند و فقط  ایوانجلیست ها نجات می یابند.

در شبکه  CBN   اینترنتی متعلق به رابرتسون مقالاتی است مبنی بر تروریست نشان دادن مسلمین به رهبری امام مهدی علیه السلام.

هان لیندسی از رهبران پروتستان ها است و پس از 11 سپتامبر 2001 م . کتابی نوشت و حادثه 11 سپتامبر را زمینه ساز آغاز جنگ نهایی آرماگدون  قرار داد.

بیلی گراهام در سال 1983 م   کتاب ( نزدیک شدن صدای سم اسب ها ) را تألیف کرد و گفت هزاره سوم جنگ آرماگدون است که مسیح می آید سوار بر اسبی سفید  با شمشیری دو لبه!  و ضد مسیح یا دجال را هلاک می کند و حکومت هزار ساله ای در بیت المقدس تأسیس می کند.

 

این مبحث ادامه دارد.

صادق یادگاری

عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

 

 

[1] کلمه «Armageddon» «هَرمَجِدُّون» واژه ای است اصلاً یونانی که بنا به تعریف واژه نامه های آمریکایی همچون فرهنگ «وبستر» به معنی نبرد نهایی حق و باطل در آخرالزمان است. همچنین این واژه نام شهری است در منطقه عمومی شام که بنا به آنچه در باب شانزدهم مکاشفات یوحنا در عهد جدید آمده است، جنگی عظیم در آنجا رخ می دهد و مرحله حاضر از زندگی بشر در آن زمان پایان می یابد. به عبارتی نبرد مذکور، مقدمه تحولی بزرگ است که سرنوشت نهایی آدمی بر روی کره زمین به آن بستگی دارد.

[2] ( قاسم ذاکری ، صهیونیسم مسیحی و حمایت آمریکا از اسرائیل ، ص 3 )

[3]  ( هشام آل قطیط ، اسطوره هر مجدون  صهیونیسم مسیحی ، دمشق 2004 م ، ص 70 )

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: