۰

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

قرن‌هاست که از انواع سس غذا برای خوشمزه‌ترکردن غذاها استفاده می‌شوند. برای اینکه از غذاها لذت بیشتری ببریم و انواع دسر، سالاد و غذای خوش‌رنگ و لعابی درست کنیم، سس‌ها دستیار شماره یک ما خواهند بود.
کد خبر: ۲۷۷۹۹۵
۱۱:۵۷ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۲

به گزارش «شیعه نیوز»، قرن‌هاست که از انواع سس غذا برای خوشمزه‌ترکردن غذاها استفاده می‌شوند. برای اینکه از غذاها لذت بیشتری ببریم و انواع دسر، سالاد و غذای خوش‌رنگ و لعابی درست کنیم، سس‌ها دستیار شماره یک ما خواهند بود. جالب است بدانید که حتی در گذشته از سس‌ها برای جلوگیری از فاسدشدن گوشت نیز استفاده می‌شده است. قبلا در مورد انواع سس سالاد نوشتیم برای آنکه با طرز تهیه ۱۰ سس خوشمزه و پرطرف‌دار برای درست‌کردن غذاها آشنا شوید، تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

طرز تهیه ۱۰ سس غذا

انواع سس غذا، بهترین بهانه هستند برای آنکه از غذاخوردن بیشتر لذت ببریم و سفره‌هایمان را به زیبایی هر چه تمام‌تر بیاراییم. در ادامه، با ۱۰ مورد از پرکاربردترین و بهترین سس‌ها برای تهیه غذا، پیش‌غذا و سالاد آشنا خواهید شد.
۱. سس آلفردو

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

در میان طرز تهیه انواع سس پاستا، سس آلفردو همواره یکی از پرطرف‌دارترین‌ها بوده است. در واقع، این سس خوشمزه بیشتر به‌خاطر پاستای آلفردو شهرت پیدا کرده است و خیلی‌ها آن را همراه با سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیز سرو می‌کنند. در ادامه مطلب، طرز تهیه سس آلفردو ارائه شده است:
مواد لازم
خامه صبحانه ۴ قاشق غذاخوری
کره ۳۰ گرم
پنیر پارمزان ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۱ حبه درشت
جعفری تازه خردشده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه

ابتدا تمامی مواد اولیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس، کره را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم ذوب کنید. در مرحله بعد باید خامه را به کره اضافه کنید و روی حرارت ملایم، ترکیب کره و خامه را هم بزنید تا به‌خوبی به خورد یکدیگر بروند. پس از آنکه ترکیب صاف و یکدستی به‌دست آمد، پنیر پارمزان را داخل تابه بریزید. همچنان حرارت را ملایم نگه دارید تا مواد ته نگیرد و پس از آنکه پنیر ذوب شد، سیر رنده‌شده و جعفری ساطوری‌شده را به آن اضافه کنید. سس را بچشید و در صورت لزوم، مقداری نمک به آن اضافه کنید. همچنین، می‌توانید مقداری فلفل سیاه هم بیفزایید. سس آلفردو شما آماده است. نوش جان.

۲. سس سالسا

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

اگر دنبال سسی خوشمزه و کمی تند برای انواع ساندویچ سرد و گرم می‌گردید، سالسا از جمله سس‌هایی است که نباید آن را از دست بدهید. طعم لذیذ در کنار تندی دلپذیر، سالسا را به یکی از محبوب‌ترین انواع سس غذا تبدیل کرده است. در ادامه، به شما گفته‌ایم که چطور می‌توانید سس سالسا درست کنید.

مواد لازم
گوجه‌فرنگی کبابی ۴۵۰ گرم
فلفل هالوپینو یا فلفل سبز تند نصف یک عدد
پیاز سفید نصف یک پیاز متوسط
سیر ۱ حبه
گشنیز تازه چند شاخه
آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
طرز تهیه

ابتدا سیر را داخل دستگاه غذاساز بریزید و کمی خرد کنید. پوست گوجه‌فرنگی‌های کبابی را بکنید و از وسط ۴ قاچ کنید. سپس آن‌ها را همراه با سایر مواد – غیر از آب‌لیمو و نمک – به غذاساز بیفزاید. بهتر است مواد را تا اندازه‌ای خرد و مخلوط کنید که ترکیبات سس خیلی ریز خرد شده و کامل له نشوند. در نهایت هم مقداری آب‌لیمو و نمک را به سس اضافه و چند پالس دیگر غذاساز را روشن کنید. ترجیحا سس سالسا را بلافاصله مصرف کنید و آن را به‌مدت طولانی نگهداری نکنید.

۳. سس بوفالو

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

بال و کتف سوخاری، ریک پیش غذای لاکچری است که خوردن آن با سس بوفالو لذت دیگری دارد. بر خلاف چیزی که شاید اسم سس به ذهن متبادر می‌کند، طرز تهیه آن بسیار ساده است. همچنین، مزه عالی سس بوفالو، خیلی زود آن را به یکی از محبوب‌ترین انواع سس غذا برای شما تبدیل خواهد کرد. در ادامه به شما گفته‌ایم که چطور یک سس بوفالوی خوشمزه به سبک آمریکایی‌ها درست کنید:

مواد لازم
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
پودر نشاسته ۱ قاشق مرباخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
سرکه سفید (یا آب‌لیمو) ۴-۳ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
آب نصف لیوان
نمک، پودر پیاز، پودر سیر و فلفل از هر کدام یک قاشق چای‌خوری
طرز تهیه

ابتدا مقداری کره را داخل تابه ذوب کنید و رب گوجه‌فرنگی را داخل آن تفت دهید. پس از آنکه خامی رب گرفته شد و تغییر رنگ داد، ادویه‌ها را به رب اضافه کنید. چند ثانیه دیگر هم رب را همراه با ادویه‌ها تفت دهید. سپس نشاسته را در نصف لیوان آب با یکدیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را همراه با شکر به سس اضافه کنید و مواد آن را هم بزنید تا به‌خوبی به خورد یکدیگر بروند. بعد از آنکه سس به جوش آمد، زیر آن را خاموش کنید و سرکه را هم اضافه کنید. سس را بار دیگر هم بزنید تا سرکه و سایر مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سس را پس از خنک‌شدن در ظرف مورد نظرتان بریزید و سرو کنید. نوش جان.

۴. سس قارچ

 

اگر قصد دارید غذا با فیله مرغ و گوشت درست کنید، سس قارچ از جمله چاشنی‌هایی است که خیلی به کارتان می‌آید. از سس قارچ برای درست‌کردن پاستا و انواع ساندویچ هم استفاده می‌شود و از این رو، در میان انواع سس غذا، یکی از پراستفاده‌ترین و لذیذترین آن‌ها است. در ادامه با طرز تهیه این سس خوشمزه و پرکاربرد بیشتر آشنا خواهید شد.
مواد لازم
قارچ ۶۰۰ گرم
خامه صبحانه ۱ پاکت
کره ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
شیر نصف لیوان
پنیر موزارلا ۵۰ گرم
سیر ۲ حبه
جعفری ساطوری‌شده ۵۰ گرم
نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه

قارچ‌ها را بشویید و ورقه‌ای خرد کنید. سپس کره و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را در تابه بریزید. قارچ را در کره تفت دهید و صبر کنید آب آن کشیده شود. پس از آنکه قارچ‌ها کمی طلایی شدند، سیر رنده‌شده را به آن‌ها بیفزایید. بلافاصله پس از آنکه عطر سیر بلند شد، خامه را هم داخل تابه بریزید و سپس شیر را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و اجازه دهید سس روی حرارت ملایم قوام پیدا کند. سپس پنیر را همراه با نمک و فلفل به سس اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا پنیر با گرمای سس آب شود. سس قارچ برای سرو در کنار انواع غذا آماده است.

۵. سس تارتار

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

سس تارتار یکی از انواع سس غذا بر پایه مایونز است که برای سرو در کنار غذاهای دریایی، ناگت و استیک گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. طرز تهیه سس تارتار بسیار ساده است و تنها با استفاده از چند ماده اولیه در دسترس درست می‌شود. در ادامه به شما گفته‌ایم که چطور می‌توانید این سس لذیذ و پرطرف‌دار را درست کنید.
مواد لازم
سس مایونز ۱ لیوان
سس گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
خیارشور رنده‌شده ۱ لیوان
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
جعفری یا شوید ۱ قاشق غذاخوری
آب‌لیمو ۱ قاشق غذاخوری
پیاز یا پیازچه خردشده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه

سس مایونز را در ظرف مناسبی بریزید و آن را خوب با آبلیمو مخلوط کنید. خیارشور رنده‌شده را همراه با جعفری (یا شوید)، پیازچه، شکر، سس گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل به سس مایونز اضافه کنید. خوب سس را هم بزنید تا این مواد خوب مخلوط شوند و به خورد یکدیگر بروند. سس تارتار را با غذای مورد نظرتان سرو و میل کنید.

۶. سس پنیر چدار

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

سس پنیر چدار، یکی از خوش‌عطر و طعم‌ترین انواع سس غذا در جهان است. از این سس برای سرو انواع غذا و پیش‌غذا به‌ویژه سیب‌زمینی سرخ‌کرده استفاده می‌شود. در ادامه به شما گفته‌ایم که چطور می‌توانید این سس لذیذ و خوش‌رنگ را درست کنید.

مواد لازم
پنیر چدار رنده‌شده ۱ و یک‌چهارم لیوان
پنیر پارمسان یک‌چهارم لیوان
کره ۲ قاشق غذاخوری
آرد ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۱.۵ لیوان
پود پیاز و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه

ابتدا کره را داخل ظرف مناسبی بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا ذوب شود. سپس، آرد را کم‌کم به کره اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. شیر را به‌آرامی به ترکیب کره و آرد اضافه کنید و حین افزودن شیر، ترکیب مذکور را مرتب هم بزنید. فلفل و پودر پیاز را هم داخل ظرف بریزید و اجازه دهید مواد سس به‌مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بماند. طی این مدت، حتما ترکیب را هم بزنید تا ته نگیرد. پس از آنکه سس به غلظتی مثل غلظت فرنی رسید، حرارت را خاموش کنید و پنیرها را به آن بیفزایید. سس را مرتب با چنگال یا هم‌زن هم بزنید تا ترکیب صاف و یکدستی به‌دست آید. نوش جان.

۷. سس بشامل

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

سس بشامل، یک سس سفید پرطرفدار در میان انواع سس غذا است که نام آن بیشتر در طرز تهیه انواع پاستا خوش می‌درخشد. از این سس برای سرو انواع غذاهای گوشتی مانند استیک و ماهی نیز می‌توان استفاده کرد. در ادامه به شما گفته‌ایم که چطور می‌توانید یک سس بشامل خوشمزه درست کنید.
مواد لازم
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۱.۵ لیوان
کره ۲ قاشق غذاخوری
خامه ۲ قاشق غذاخوری
جوز هندی، فلفل سیاه و نمک به میزان لازم
طرز تهیه

کره داخل تابه بیندازید و با حرارت ملایم ذوب کنید. سپس، آرد را با کره مخلوط کنید و آن را تا زمانی که حباب‌های ریزی روی سس تشکیل شود، هم بزنید. سپس، شیر را به‌آرامی به ترکیب کره و آرد اضافه کنید. حین افزودن شیر، حتما مواد را خوب هم بزنید تا آرد گلوله‌گلوله نشود. پس از آنکه همه شیر را داخل ظرف ریختید، اجازه دهید سس کمی دیگر روی حرارت بماند و قوام پیدا کند. در نهایت هم نمک و فلفل و (در صورت تمایل) جوز هندی را به آن اضافه کنید و پس از آنکه سس به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را خاموش کنید. توجه داشته باشید که استفاده از خامه برای درست‌کردن این سس اختیاری است.

در طرز تهیه لازانیا با سس بشامل از مجله اسنپ اکسپرس، به شما گفته‌ایم که با سس بشامل چطور می‌توانید یک لازانیای خوشمزه و همه‌پسند درست کنید.

۸. سس پستو

طرز تهیه ۱۰ سس غذای خوشمزه و لذیذ در منزل

سس پستو، یکی دیگر از معروف‌ترین انواع سس غذا در جهان است. این سس در طرز تهیه پاستا پستو، پیتزا و سایر غذاها کاربرد دارد. در ادامه، طرز تهیه سس پستو به روش اصیل ایتالیایی را به شما ارائه کرده‌ایم.
مواد لازم
برگ ریحان تازه ۳ لیوان
گردو خردشده ۱.۵ لیوان
پنیر پارمزان یک‌چهارم لیوان
سیر ۴ حبه
روغن زیتون ۱ لیوان
آب‌لیمو ۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه

برگ‌های ریحان را که از ساقه‌های آن جدا کرده‌اید، خوب بشویید و پس از آنکه آب آن خوب کشیده شد، داخل غذاساز بریزید. گردو، سیر و پنیر پارمزان را به آن اضافه کرده و غذاساز را روشن کنید تا این مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. در نهایت، روغن زیتون، آب‌لیمو و نمک و فلفل سیاه را به مواد سس اضافه کنید و خوب آن‌ را به قاشق هم بزنید. سس پستو شما به همین سادگی آماده است.

۹. سس مایونز

 

سس مایونز، یکی از پرکاربردترین انواع سس غذا و سالاد است. طرز تهیه این سس کاربردی و خوشمزه در خانه، از آن چیزی که فکرش را می‌کنید ساده‌تر است. در ادامه، روشی بسیار ساده برای تهیه سس مایونز ارائه شده است.

مواد لازم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
سرکه سیب ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۱ لیوان
پودر خردل یک‌سوم قاشق چای‌خوری
آب ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
طرز تهیه

برای درست‌کردن سس مایونز خانگی و سالم، زرده تخم مرغ را همراه با نمک، فلفل، پودر خردل، آبلیمو، سرکه سیب و آب داخل یک غذاساز بریزید و خوب هم بزنید. پس از آنکه این مواد خوب با هم ترکیب شدند، روغن زیتون را کم‌کم اضافه کنید و مواد را با دور کند دستگاه مجددا ترکیب کنید. پس از آنکه غلظت مواد به غلظت ماست چکیده رسید، سس مایونز شما آماده است. نوش جان. با مواد اولیه‌ای که در جدول فوق ارائه شد، می‌توانید یک شیشه کوچک سس مایونز درست کنید.

۱۰. سس خردل

 

اگر عاشق فست‌فود هستید، سس خردل یکی از خوشمزه‌ترین انواع سس غذا است که می‌توانید در کنار فست‌فودهای مورد نظرتان میل کنید. علاوه بر این، از سس خردل برای تهیه انواع سالاد هم قابل استفاده است. در ادامه، طرز تهیه سس خردل در خانه را به شما ارائه کرده‌ایم.

راستی اگر دنبال سسی با طعم و بافتی متفاوت می‌گردید، سس انبه گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. برای آشنایی با روش درست‌کردن این سس، به مقاله طرز تهیه سس انبه در مجله اسنپ اکسپرس مراجعه کنید.
مواد لازم
دانه خردل زرد یا سفید ۱.۵ لیوان
آب ۳ لیوان
عسل ۲ قاشق غذاخوری
سرکه نصف لیوان
پودر سیر و پیاز نوک قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز و زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری
دارچین ۱.۵ قاشق چای‌خوری
نمک به میزان لازم
طرز تهیه

ابتدا دانه‌های خردل را با استفاده از غذاساز پودر کنید. پودر خردل را همراه با آب و ادویه‌هایی که در جدول بالا به آن‌ها اشاره شده است، در قابلمه‌ای مناسب بریزید. حتما مواد را خوب هم بزنید تا در آب حل شده و گلوله‌گلوله نشوند. قابلمه را به‌مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا به‌جوش بیاید. سپس عسل و سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید سس ۱۰-۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند. برای آنکه مخلوط به کف قابلمه نچسبد، مرتب آن را هم بزنید. پس از آنکه سس سرد شد، آن را همراه غذاهای مورد نظرتان سرو و میل کنید. در صورت تمایل می‌توانید سس را پس از خنک‌شدن داخل بطری بریزید و در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: