۰

افشای انگیزه‌های کانادا از ارسال تسلیحات برای عربستان

در این گزارش با استناد به سند هفت صفحه‌ای مذکور آمده است، سازمان "امور جهانی کانادا" در دولت این کشور در تحلیلی استدلال کرده، عربستان سعودی "ضامن اصلی" قیمت مقرون به صرفه نفت برای کشورهای غربی و همچنین بازاری مهم برای شرکت‌های تسلیحات‌سازی کانادا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۷۷۷۶۶
۰۸:۳۷ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

سندی که به دست رسانه کانادایی "دِ بریچ" رسید فاش کرد، دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به این علت برای صادرات جنجالی اقلام نظامی به عربستان مجوز صادر کرده که این صادرات را تضمینی برای پایین نگه داشتن قیمت‌های نفت و حفظ عربستان به عنوان یک عامل نیابتی شدیدا مسلح کشورهای غربی در خاورمیانه تلقی می‌کرده است.

در این گزارش با استناد به سند هفت صفحه‌ای مذکور آمده است، سازمان "امور جهانی کانادا" در دولت این کشور در تحلیلی استدلال کرده، عربستان سعودی "ضامن اصلی" قیمت مقرون به صرفه نفت برای کشورهای غربی و همچنین بازاری مهم برای شرکت‌های تسلیحات‌سازی کانادا محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب تصریح شد که تسلیحات کانادا برای حفظ ریاض به عنوان یک "شریک امنیتی ارزشمند و اساسی" ضروری است.

محتوای این تحلیل برخلاف اظهاراتی است که پیشتر جاستین ترودو مطرح کرده و از تمایلش برای لغو قرارداد ۱۰.۸ میلیارد دلاری صادرات خودروهای نظامی به عربستان سعودی بر پایه نگرانی‌ها درباره جنگ در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اصالتا عربستانی واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۸ سخن گفت.

به نوشته راشا تودی، ترودو به‌رغم فشار مخالفان عربستان بر دولت لیبرالش، تصمیم گرفت تا به جای لغو توافق مربوط به صادرات خودروهای نظامی، آن را دوباره به مذاکره بگذارد و روند صادرات تسلیحات به عربستان را از بن‌بست خارج کند.

سازمان "امور جهانی کانادا" در تحلیل خود ادعا کرده است، تسلیح عربستان سعودی باعث ایجاد یک "سنگر منطقه‌ای" علیه برخی کشورها می‌شود و به غرب یک نیروی نیابتی داده که از الزام برای استقرار عمده سربازان غربی در خاورمیانه می‌کاهد.

در گزارش رسانه "د بریچ" آمده است، آمریکا و انگلیس عربستان را به عنوان یک "شریک امنیتی و راهبردی مهم" در نظر می‌گیرند.

این تحلیل ادعا کرده است که کانادا و شرکای همفکر با آن، برخی کشورها را به عنوان "یکی از تهدیدهای اصلی" برای ثبات منطقه می‌بینند و به طور کلی‌تر، مقاومت آنها در برابر نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین به‌ عنوان "تهدید مستقیم علیه ثبات در منطقه و فراتر از آن" تلقی می‌شود.

به نوشته راشا تودی، معامله کانادا با عربستان بر سر خودروهای زرهی به تبدیل کانادا به دومین صادرکننده بزرگ سلاح به خاورمیانه کمک کرد. گزارشی منسوب به دولت کانادا مربوط به سال ۲۰۲۰ ادعا کرد که "هیچ خطر قابل توجهی" از این بابت که از تسلیحات کانادا برای ارتکاب نقض حقوق بشر استفاده شود، وجود ندارد اما سازمان عفو بین‌الملل این ادعا را مردود دانست.

تحلیل سازمان امور جهانی دولت کانادا به سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. روابط آمریکا و عربستان از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ رو به وخامت رفته اما ترودو تا همین نوامبر گذشته نیز از ادامه فروش تسلیحات به ریاض دفاع کرد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: