۱

مقام منسوب به امام زمان(عج) در کربلا+ تصویر

مقام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سمت چپ نهر الحسینیه فعلی در ورودی شمالی شهر مقدس کربلا در منطقه (باب السلمه) قرار دارد.
کد خبر: ۲۷۷۶۲۲
۰۸:۳۶ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مقام امام مهدی (عج)، یکی از اماکن مقدس و بناهای مذهبی شهر مقدس کربلا است که و ده ها هزار زائر برای کسب تبرّک به این حرم مبارک می آیند.

مقام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سمت چپ نهر الحسینیه فعلی در ورودی شمالی شهر مقدس کربلا در منطقه (باب السلمه) قرار دارد.

این مقام به نام حضرت مهدی (حج) نامگذاری شده است، چنان که گفته می شود امام مهدی(عج) در این مکان نماز گزارده است و به همین دلیل، یکی از زیارتگاه های بسیار مهم کربلای مقدس به شمار می رود و آن را به مکان مهم و قسمت مهمی از مراسم نیمه شعبان تبدیل کرده است.

مقام منسوب به امام زمان(عج) در کربلا+ تصویر

مقام امام مهدی(عج)، یکی از اماکن زیارتی مهم در بین پیروان اهل بیت علیهم السلام به ویژه کربلا در شب نیمه شعبان است و میلیون ها زائر به این مکان می آیند. همچنین در طول هفته نیز شاهد حضور ده ها هزار زائر است.

درباره پیشینه و زمان ساخت مقام امام مهدی(عج) اطلاع دقیقی در دست نیست. گفته می ‌شود در این محل حضرت مهدی (عج) در حال نماز خواندن رؤیت شده است، اما برای این باور، سند معتبری وجود ندارد.

ساختمان مقام مهدی(عج) در آغاز به صورت اتاق گِلی کوچکی بوده است که در سال ۱۳۴۷ قمری توسعه یافته است و بخش ‌هایی از آن نیز در سال‌ های ۱۳۷۸ و ۱۳۹۱ هجری قمری بازسازی شده است.

در زمان رژیم بعث، این مقام تخریب شد و سپس، یکی از تاجران بزرگ کربلایی، آن را در سال ۱۴۱۴ قمری بازسازی کرد.

 

مقام منسوب به امام زمان(عج) در کربلا+ تصویر

بنای فعلی مقام مهدی(عج) در زمینی به مساحت تقریبی (1300) متر مربع ساخته شده است و نمای جلوی آن شامل دیواری به ارتفاع (6/5) متر مربع است که با سنگ ریز پوشیده شده است. بر دیوار آن کاشی کربلایی است که هر آیه ای از قرآن بر روی آن نوشته شده است.

نمای بنای این مقام از سنگ مرمر، دارای سه ورودی و یک گنبد کاشی ‌کاری شده دارد که ارتفاع آن هفده متر از سطح زمین است.

استاد نزار غنی خلیل، معاون رئیس بخش مقام امام مهدی(عج) در این باره گفت: مقام امام صاحب الزمان(عج) از دو بخش تشکیل شده است: بخش امنیتی و خدماتی.

مقام منسوب به امام زمان(عج) در کربلا+ تصویر

 

وی گفت: در بخش امنیتی، نیروهای امنیتی در سه بازه زمانی صبح، عصر و شب فعال هستند و مأموریت بازرسی و حفظ امنیت این مکان را بر عهده دارند و گشت های امنیتی نیز در اطراف این مقام مستقر هستند.

استاد نزار غنی خلیل درباره بخش خدماتی مقام امام مهدی(عج) گفت: نیروهای ما در بخش نظافت، امور برق، امانات و کفشداری مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: واحدهای دیگری به نام‌ های ارشاد دینی، رسانه و شخصیت و زینبیه نیز به ریاست این اداره وابسته هستند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
صدیقه شبان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
به نظر من اگر حجاب از سر زنان ودختران جوان کنار گذاشته بشه دیگر برای همه مردم طبیعی میشه واین همه خون شهدا بخصوص امام حسین علیه السلام ویارانشون پایمال می‌شود وناله های حضرت زینب کبری وهمراهانشون وصحبت های زینب سلام الله وامام سجاد چه می‌شود بخدا هر بی حجاب که میبینم دلم داغ می‌شود وبخاطر تنهایی وغریبی امام زماننم که تا حالا نتونستن ظهور کنن بیشتر بدرد میاد جان امام زمان عج یک کاری بکنین ان شاءالله که بزودی زنانمان عاقل به ین وتقوای الهی بگردند آمین