۰

آثار و برکات دعا برای امام زمان علیه السلام

در بیان فواید و منافع دنیوی است که با دعا کردن برای امام زمان علیه السلام و طلب فرج و ظهور آن حضرت حاصل می شود. و ما در این مختصر به ذکر ده فایده اکتفا می کنیم:
کد خبر: ۲۷۷۵۷۵
۰۸:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

«شیعه نیوز»: در بیان فواید و منافع دنیوی است که با دعا کردن برای امام زمان علیه السلام و طلب فرج و ظهور آن حضرت حاصل می شود. و ما در این مختصر به ذکر ده فایده اکتفا می کنیم:

1- دعا موجب طول عمر می شود؛

زیرا که دعا کردن برای امام زمان علیه السلام نوعی صله رحم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است و در کتاب تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام چنین آمده است:

«صله رحم پیامبر خداصلی الله علیه وآله افضل و واجب تر از صله رحم خود شخص است».(66)

بنابراین، فوایدی که از صله رحم خود شخص، حاصل می شود، در صله رحم پیامبرصلی الله علیه وآله به طور کامل تر و بهتر حاصل خواهد شد که یکی از آن فواید، طول عمر می باشد.

در «کافی»(67) از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:

«صله رحم، اعمال را پاکیزه و بلاها را دفع می کند و باعث آسان شدن حساب قیامت و طولانی شدن عمر می گردد».(68)

با این بیان می توان گفت که هر نوع خدمتی به امام زمان علیه السلام باعث رسیدن به این منافع و فواید خواهد شد؛ به خصوص در ثواب و اثر دعا به آن حضرت که روایت آن ذکر خواهد شد که موجب طول عمر می شود.

2- دعا موجب دفع بلاها و وسعت روزی است.

در «کافی»(69) به سند صحیح از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:

«دعا نمودن به برادر دینی خود در غیاب او، روزی را زیاد و بدی ها را از وی دور می کند».(70)

و مسلّم است که هرچه آن مؤمن دعا شونده، بهتر و با فضیلت تر باشد، حصول این فایده، بیشتر و کامل تر خواهد بود. پس دعا به وجود حضرت صاحب الزمان «عجّل اللَّه تعالی فرجه الشریف» در عصر غیبت که افضل همه خلایق و اصل و سرچشمه ایمان است، بیش از دعا به هر مؤمنی، سبب رسیدن به این منفعت بزرگ خواهد بود.

3- دعا به امام زمان علیه السلام موجب اجابت سایر دعاهاست.

هر که بر دعا برای امام زمان علیه السلام مواظبت و مراقبت داشته باشد، سبب مستجاب شدن سایر دعاهایی است که فرد در حقّ خود یا دیگران می کند که حدود ده وجه برای این مطلب در کتاب «مکیال المکارم» ذکر نموده ام.(71)

پس سزاوار است که شخص مؤمن در ابتدای تمام دعاهایش، اوّل برای وجود امام زمان علیه السلام و ظهور و فرج آن حضرت دعا کند.

4- تشرف به ملاقات امام زمان «عجّل اللَّه تعالی فرجه»؛

یکی از فواید دعا برای امام زمان علیه السلام شرفیاب شدن به ملاقات آن جناب است در بیداری یا خواب؛ چنان که در خصوص دعای دوم که ذکر می شود و نیز برخی دعاهای دیگر روایت شده است.

در «بحارالانوار»(72) و دیگر کتاب های روایی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند:

«هر که بعد از نماز صبح و ظهر بگوید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم»، نمیرد تا به فیض ملاقات حضرت قائم علیه السلام مشرّف شود».(73)

ظاهر این است که مقصود مداومت بر این عمل می باشد که شامل دعا و صلوات بر محمّد و آل محمّد و نیز درخواست تعجیل فرج ایشان است که با ظهور حضرت قائم «عجّل اللَّه تعالی فرجه الشریف» حاصل می شود.

5- زیاد شدن نعمت های الهی؛

بیان این فایده به این مطلب است که به نصّ صریح آیه قرآن،(74) شکر نعمت، سبب زیاد شدن نعمت می شود و وجود مبارک امام زمان علیه السلام نیز از بزرگ ترین و بالاترین نعمت های الهی است، علاوه بر اینکه خود، واسطه تمام نعمت های ظاهری و باطنی می باشد؛ چنان که در اخبار متواتر و فراوانی بیان شده؛ از جمله در «بحارالانوار»(75) و غیره، از حضرت امام زین العابدین علیه السلام روایت شده که به ابوحمزه ثمالی(76) فرمودند:

«ای ابوحمزه! مبادا که در ساعات بین طلوع فجر و طلوع آفتاب خواب باشی؛ چرا که در آن ساعت، خداوند متعال روزی بندگان را تقسیم می فرماید و البته که آنها را به دست ما جاری می گرداند».(77)

پس شکرگزاری نعمت آن وجود مبارک، لازم و ضروری است و سبب زیادی نعمت می شود؛ چرا که دعا برای آن جناب، نوعی شکرگزاری است.

در کتاب «کمال الدین»(78) و غیر آن از محمّد بن زیاد ازدی(79) روایت شده که می گوید:

از حضرت امام موسی کاظم علیه السلام در مورد تفسیر آیه شریفه: «وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً»(80) پرسیدم، حضرت فرمودند:

«نعمت ظاهره، امام ظاهر و آشکار است و نعمت باطنه، امام غایب است».

گفتم: آیا چنین است که یکی از امامان غایب می شود؟

امام فرمودند:

«آری، آن امام از چشم های مردم غایب می شود؛ ولی یاد او از دل های مؤمنان غایب نمی شود. او دوازدهمین امام از ماست که خداوند متعال هر مشکلی را برایش آسان می کند و هر ناهمواری را برایش هموار می نماید، گنج های زمین را برایش آشکار و هر دوری را برایش نزدیک می سازد، به وسیله او هر سرکش و ستمکاری را نابود و هر شیطان نابکاری را هلاک می کند. او پسر سیّده کنیزان است که جریان ولادتش بر مردم مخفی می شود و بردن نامش نیز تا آن زمان که خداوند متعال او را ظاهر گرداند، حلال نخواهد بود. او زمین را از عدل و داد پر می کند همچنان که از ظلم و ستم پر شده باشد».(81)

6- دعا موجب جلب یاری خدا و غلبه بر دشمنان می شود.

یکی دیگر از فواید دعا برای امام زمان علیه السلام این است که سبب جلب یاری خداوند متعال و غلبه شخص دعا کننده بر دشمنان می شود؛ زیرا که دعا برای آن حضرت، نوعی یاری رساندن به آن جناب است و یاری ایشان نیز یاری خدا می باشد و حقّ تعالی در چند آیه از قرآن مجید وعده فرموده است که یاری نماید هر که او را یاری کند؛ از جمله در آیه شریفه: «وَ لَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ»؛(82) همانا یاری می فرماید خدای تعالی البته هر کسی را که خدا را یاری کند.

و نیز آیه شریفه: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ»؛(83) اگر شما خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند.

7- برگشت به دنیا در زمان ظهور امام زمان علیه السلام؛

چنان که در کتاب «حدیقه الشیعه»(84) از حضرت صادق علیه السلام روایت شده و نیز در فضیلت دعای عهدنامه(85) به خصوص، در کتب متعددی مانند «بحار الانوار» و غیره روایت شده است.

8- ثبوت ایمان و نجات از فتنه های آخرالزمان؛

دعا برای تعجیل فرج و ظهور امام زمان «عجّل اللَّه تعالی فرجه الشریف» باعث ثبوت ایمان و نجات از مهلکه ها و فتنه های آخرالزمان می شود. دلیل بر این مطلب، حدیثی است که شیخ صدوق رحمه الله در «کمال الدین»(86) از احمد بن اسحاق قمی رحمه الله روایت فرموده که او می گوید:

به محضر امام حسن عسکری علیه السلام رسیدم تا از آن جناب در مورد امام و جانشین بعد از ایشان بپرسم، پیش از اینکه من سؤال خود را مطرح کنم، آن جناب فرمود:

«ای احمد بن اسحاق! به درستی که خداوند متعال از زمان خلقت آدم تاکنون زمین را خالی از «حجّت» نگذاشته است و تا قیامت نیز خالی از «حجّت» نمی گذارد، همان حجّتی که به وسیله او بلاها را از اهل زمین دفع می کند و به برکت وی باران می بارد و برکات زمین را بیرون می آورد.

احمد بن اسحاق می گوید: عرض کردم: یابن رسول اللَّه! پس امام و جانشین بعد از شما کیست؟

آن حضرت با عجله داخل اطاق رفتند و بیرون آمدند؛ در حالی که پسری حدود سه ساله که رویش چون ماه شب چهارده بود به همراه آورد و فرمود:

«ای احمد بن اسحاق! اگر به جهت کرامت و بزرگی تو نزد خدا و حجت های او نبود من این پسرم را به تو نشان نمی دادم. او همنام و هم کنیه پیامبرصلی الله علیه وآله است که زمین را از عدل و داد پر می کند؛ چنان که از ظلم و جور پر شده باشد.

ای احمد بن اسحاق! مَثل او در این امّت همانند خضر و ذوالقرنین است. به خدا قسم! وی غیبتی طولانی خواهد داشت؛ به گونه ای که هیچ کسی از هلاکت در زمان غیبت نجات نمی یابد؛
مگر آن که خدا او را بر قول و اعتقاد به امامت وی ثابت کند و به او توفیق دهد که برای تعجیل فرج و ظهور ایشان دعا نماید».

احمد بن اسحاق می گوید، گفتم:

ای مولای من! علامت و نشانه ای به من بنما تا دلم مطمئن و آرام شود.

ناگهان آن پسر به زبان عربی فصیح، سخن آغاز کرد و فرمود:

«منم بقیه اللَّه در زمین، و انتقام گیرنده از دشمنان خدا.

ای احمد بن اسحاق! پس بعد از این دیگر دنبال علامت و نشانه ای نباش».(87)

9- دفع بلاها؛

دفع شدن بلاها و عقوبت ها از کسانی که مستحق آن می باشند به برکت اینکه دیگران برای ظهور امام زمان «عجّل اللَّه تعالی فرجه الشریف» دعا می کنند؛ زیرا همان طور که در فایده قبلی بیان شد، دعا برای امام زمان علیه السلام سبب ثبوت بر ایمان؛ بلکه علامت آن، و باعث نجات از فتنه های آخرالزمان است و از همین فایده، منافع دیگری نیز حاصل می شود که آن محفوظ بودن دیگران از بلاها و عقوبت های ناگهانی است، به برکت وجود کسانی که برای امام زمان علیه السلام دعا می کنند؛ چنان که در «بحارالانوار»(88) از حضرت صادق علیه السلام(89) روایت شده که فرمودند:

«زمانی بر مردم خواهد آمد که امام آنها پنهان می شود؛ خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر امر امامت ما ثابت و استوار هستند. به درستی که کمترین چیزی که از ثواب برای آنان می باشد این است که خداوند متعال، آنها را ندا می فرماید:

ای بندگان من! شما به سرّ من ایمان آوردید و حجّت غایب مرا تصدیق نمودید. پس مژده باد بر شما به ثواب نیکو از جانب من، به راستی که شما بندگان و کنیزان من هستید، همانا اعمال خوب شما را قبول و اعمال زشت شما را عفو می کنم و شما را می آمرزم. به برکت شما، باران را بر بندگانم می بارم و بلا را از ایشان دفع می کنم. و اگر شما نبودید، همانا عذاب خود را بر آنان نازل می کردم».(90)

10- امید به نزدیک شدن ظهور و فرج امام زمان علیه السلام؛

امید است که به برکت دعا کردن و تضرّع مؤمنان در درخواست تعجیل فرج و ظهور امام زمان علیه السلام این امر عظیم، زودتر واقع گردد.

_________________________________________________________________________________________________________________

) الکافی»، ج 2، ص 507.

70) امالی» شیخ صدوق، ص 455؛ «روضه الواعظین» فتال نیشابوری، ج 2، ص 328؛ «عده الداعی» ابن فهد حلی، ص 183؛ «مکارم الاخلاق» طبرسی، ص 275؛ «وسائل الشیعه» شیخ حر عاملی، ج 7، ص 106؛ «بحارالانوار»، ج 90، ص 358.

71) مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم»، ج 1، ص 332.

72) بحارالانوار» علامه مجلسی، ج 83، ص 77.

73) مصباح المتهجد» شیخ طوسی، ص 368؛ «مستدرک الوسائل» محدث نوری، ج 5، ص 96.

74) وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»؛ و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!» سوره ابراهیم، آیه 7.

75) بحارالانوار» ج 73، ص 185.

76) ابو حمزه ثمالی که نام وی ثابت بن دینار می باشد، از اصحاب خاص امامان علیهم السلام بوده که هم از امام سجادعلیه السلام و هم امام باقرعلیه السلام و هم امام صادق علیه السلام و امام کاظم علیه السلام روایت نقل کرده است. از امام رضاعلیه السلام نقل شده که ابو حمزه ثمالی در زمان خودش مانند لقمان در زمانش بوده که چهار

انتخاب از کتاب کتاب آثار و برکات دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: