۰

افزایش قتل‌های مرموز در بامیان و بی‌توجهی طالبان

به گفته منابع، آنها در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان در یک معدن ذغال سنگ کار می‌کردند و باشندگان اصلی روستای «خشک دره» ولسوالی سیغان ولایت بامیان بودند.
کد خبر: ۲۷۷۲۸۲
۰۸:۵۰ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، قتل مرموز غیرنظامیان در این اواخر در شهر بامیان در مرکز افغانستان، افزایش چشم‌گیر یافته است و باعث نگرانی شهروندان شده است.

 دو روز پیش اجساد تیرباران شده سه جوان در مناطق مرزی بین ولسوالی‌های کهمرد و سیغان ولایت بامیان پیدا شد.

بر اساس گزارش منابع محلی، این جوانان محمدآصف، محمدغنی و کریم نام داشتند و دو نفر از آنها باهم برادر بودند.

به گفته منابع، آنها در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان در یک معدن ذغال سنگ کار می‌کردند و باشندگان اصلی روستای «خشک دره» ولسوالی سیغان ولایت بامیان بودند.

منابع می‌گویند که این جوانان حدود یک هفته قبل و در مسیر برگشت از ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان، از مربوطات ولسوالی کهمرد ولایت بامیان مفقود شده بودند.

اجساد این سه جوانان حدود یک هفته بعد از مفقود شدن شان از داخل یک دره در ساحه کوتل «دندان شکن» در مرز ولسوالی‌های کهمرد و سیغان پیدا شد.

یکی از بستگان آنها به رسانه‌ها گفته است که «محمد‌غنی دانشجوی سال سوم رشته اقتصاد و محمد‌آصف دانشجوی سال اول اداره عامه دانشگاه کابل بود که هر دو برای تامین هزینه تحصیل‌شان در معدن زغال‌سنگ ولسوالی دره‌صوف کار می‌کردند.»
نگرانی شهروندان بامیان

ولایت شیعه‌نشین بامیان در مرکز افغانستان، یکی از امن‌ترین ولایت‌های این کشور به شمار می‌رفت و سالانه هزاران توریست خارجی و داخلی از آبده‌های تاریخی و آثار باستانی آن دیدن می‌کرد.

اما اکنون و در ماه‌های اخیر، این ولایت به یکی از ناامن‌ترین ولایت‌های افغانستان تبدیل شده است و موارد قتل مرموز غیرنظامیان در آن به صورت چشم‌گیر افزایش یافته است.

یک روز پس از پیدا شدن جسد تیرباران شده سه جوان بامیانی، فعالاین مدنی این ولایت با نشر اعلامیه‌ای، از افزایش قتل‌های مرموز غیرنظامیان ابراز نگرانی کردند.

در اعلامیه فعالان مدنی بامیان آمده است که «با به قدرت‌رسیدن طالبان، نظم گذشته از بین رفته و در کنار سایر مشکلات، ناامنی و قتل‌های مرموز غیرنظامیان افزایش یافته و هر روز بیشتر می‌شود.»

فعالان مدنی بامیان در اعلامیه خود به مواردی از قتل های مرموز غیرنظامیان در این ولایت اشاره کرده‌اند و آنها را نمونه‌های از افزایش اینگونه قتل‌ها در این ولایت دانسته‌اند.

به گفته فعالان مدنی بامیان، قتل حلیمه امامی در بازار بامیان، پیدا شدن جسد قطعه قطعه شده یک نفر در مرکز این ولایت، کشته شدن دو نفر در منطقه در اژده‌ها، تیرباران شدن یک راننده در یکاولنگ، کشته شدن یک جوان در دره شکاری و تیرباران شدن سه جوان دیگر در کوتل دندان شکن، که همه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده، نمونه‌های از قتل‌های «هدفمند» در این ولایت است.
بی‌توجهی طالبان به تأمین امنیت

شهروندان ولایت بامیان در مرکز افغانستان در اعلامیه‌ای که در واکنش به تیرباران شدن سه جوان از سوی افراد ناشناس منتشر کرده‌اند، مسئولان محلی گروه طالبان را به بی‌توجهی در تأمین امنیت مردم متهم کرده‌اند.

آنها همچنین می‌گویند که مسئولان محلی گروه طالبان در این ولایت، عاملان اینگونه قتل‌ها را تاکنون شناسایی و مجازات نکرده‌اند.

فعالان مدنی بامیان از نهادهای ملی و بین‌المللی خواسته‌اند که برای توقف قتل‌های مرموز و تأمین امنیت مردم دست به کار شوند تا به‌گفته‌ آنها، عاملان قتل این افراد مجازات و از حق حیات انسان محافظت شود.

علاوه بر افزایش قتل‌های مرموز، آمر انرژی هسته‌ای گروه طالبان در ولایت بامیان و یک کارمند این اداره در یک درگیری خود در روزهای اخیر کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

مسئولان محلی گروه طالبان در ولایت بامیان هنوز در مورد قتل‌های مرموز اخیر و درگیری‌های بین گروهی در این ولایت، اظهار نظر نکرده‌اند.

عدم پی‌گیری قضایای قتل‌های مرموز شهروندان بامیان، باعث شده است که امنیت و آرامش ساکنان این ولایت برهم بخورد.

علاوه بر این، شماری از منابع به این باور هستند که قتل‌های مرموز شهروندان این ولایت، کار افراد استخبارات گروه طالبان است و آنها به هدف «انتقامجویی از ساکنان این ولایت»، غیرنظامیان را تیرباران می‌کنند.

پس از تسلط گروه طالبان، قتل‌های مرموز در کابل پایتخت، ولایت‌های شیعه‌نشین مرکز افغانستان و ولایت‌های شمال این کشور به صورت بی‌پیشینه افزایش یافته است. بسیاری از قربانیان این قتل‌ها، زنان، فرهنگیان، نظامیان پیشین و روزنامه‌نگاران بوده‌اند.

بسیاری از مسئولان نهادهای مدنی و فعالان حقوق زن به این باور هستند که قتل‌های مرموز شهروندان، به ویژه زنان، نظامیان پیشین و روزنامه‌نگاران، کار نیروهای استخباران گروه طالبان است و آنها به دلیل «انتقامجویی» این افراد را به قتل می‌رسانند.

آنها همچنین به این باور هستند که نظامیان گروه طالبان از فرمان عفو ملا هبت الله آخند زاده، رهبر این گروه، پیروی نمی‌کنند و بر خلاف این فرمان، دست به «کشتار انتقامجویانه» می‌زنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: