۱

برکناری کارمندان شیعه هزاره در ولایت دایکندی

بر اساس گزارش منابع محلی، کمیسیون تصیفه صفوف گروه طالبان در دایکندی این افراد را به هدف جابجایی افراد خود، برکنار کرده‌اند و به جای آنها افرادی از گروه طالبان را استخدام خواهند کرد.
کد خبر: ۲۷۷۰۹۵
۰۹:۳۴ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، فشارهای سیاسی و نظامی بر شیعیان هزاره در این کشور در حال افزایش بوده است و در تازه‌ترین مورد شماری از نظامیان پیشین هزاره از فرماندهی پلیس در ولایت دایکندی به صورت دسته‌جمعی برکنار شده‌اند.

 منابع محلی در ولایت دایکندی در مرکز افغانستان می‌گویند که کمیسیون «تصفیه صفوف» گروه طالبان 9 نفر از نظامیان پیشین را از بخش‌های مختلف فرماندهی پولیس ولایت دایکندی برکنار کرده‎اند.

به گفته منابع محلی، گروه طالبان این افراد را «بدون دلیل موجه» برکنار کرده است و هشت نفر آنها از قوم هزاره و یک نفر آنها از قوم سادات است.

بر اساس گزارش منابع محلی، کمیسیون تصیفه صفوف گروه طالبان در دایکندی این افراد را به هدف جابجایی افراد خود، برکنار کرده‌اند و به جای آنها افرادی از گروه طالبان را استخدام خواهند کرد.

گفته می‌شود که روند برکناری نظامیان پیشین از فرماندهی پولیس و سایر نهادهای امنیتی در ولایت دایکندی و جابجایی افراد گروه طالبان در پست‌های مربوط به آنها، قرار است در هفته‌های دیگر نیز ادامه داشته باشد و تعداد زیادی از کارمندان این نهادها که عمدتا از شیعیان هزاره هستند، در خطر برکناری هستند.

هدف از تصفیه صفوف طالبان چیست؟

پس از تسلط گروه طالبان، گزارش‌های زیادی از آزار و اذیت مردم توسط جنگجویان این گروه منتشر شد و مردم همه روزه از این افراد شکایت می‌کردند.

علاوه بر این، جنگجویان این گروه پس از پیروزی دست‌کم سه بار با فیرهای شبانه، وحشت و هراس را در شهرهای مختلف این کشور ایجاد کردند و شماری زیادی از شهروندان بر اثر این تیراندازی‌ها، زخمی شدند.

در پی افزایش شکایت‌ها از رفتار جنگجویان گروه طالبان، شورای وزیران این گروه در تاریخ 19 میزان سال 1400 خورشیدی تصمیم گرفت که «افراد نامطلوب از صفوف امارت اسلامی خارج شوند و به آنها اجازه فعالیت داده نشود.»

پس از این تصمیم، گروه طالبان «کمیسیون تصفیه صفوف» را ایجاد کرد و تاکنون هزاران نفر توسط این کمیسیون از صفوف نیروهای نظامی طالبان اخراج شده‌اند.

این کمیسیون پس از ایجاد، در ماه دسامبر سال 2021 میلادی اعلام کرد که دو هزار نفر را از صفوف جنگجویان گروه طالبان «تصفیه» کرده‌اند.

اما انتقادات زیادی نیز از عملکرد این کمیسیون وجود دارد و شمار زیادی باور دارند که هدف طالبان از ایجاد این کمیسیون، پاکسازی نهادهای نظامی از «کارمندان اقوام غیر پشتون» است.
تصفیه قومی

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، بارها به «تصفیه قومی» در ادارات دولتی، به ویژه نهادهای نظامی، متهم شده‌اند.

اخراج دسته‌جمعی کارمندان دولتی از وزرات خانه‌ها، ادارات مستقل و نهادهای زیر مجموعه ریاست جمهوری افغانستان، از نمونه‌های «سیاست تصفیه قومی» گروه طالبان دانسته می‌شود.

از جمله شهروندان افغانستان بر تصامیمی که کمیسیون تصفیه صفوف گروه طالبان می‌گیرد، معترض هستند و می‌گویند که این کمیسیون بی‌طرفانه عمل نمی‌کند.

آخرین مورد از این اعتراضات پس از برکناری 9 تن از کارمندان مربوط فرماندهی پولیس ولایت دایکندی، ابراز شده است.

منابع محلی در ولایت دایکندی به این باور هستند که کمیسیون تصفیه صفوف در این ولایت «تبعیض آمیز» عمل کرده است.

آنها می‌گویند که افراد برکنار شده «بدون دلیل» و در راستای «سیاست تصفیه قومی» از وظایف شان برکنار شده‌اند و این خطر بسیاری دیگر از کارمندان بخش‌های امنیتی در این ولایت را تهدید می‌کند.

هرچند مقامات گروه طالبان «تبعیض» و «تصفیه قومی» را رد می‌کنند، اما کارشناسان می‌گویند که عملکرد این گروه «آشکارا قومگرایانه» است و حکومت آنها «کاملا تک قومی» است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
کلرعجیب نیست ما در ایران پس از انقلاب شایسته وناشایسته را بایک چوب اخراج کردیم‌....رشد شیعیان در زمان اشزف غنی بود.‌حالا مونده تا انتقام بگیرن..فکر کنید مسلح به قدرت امنیتی بشن..اونموقع باید لز تک تک افغانی ها ترسید