۰

رهبر جدید القاعده کیست؟

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هیئت کارشناسان در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه منتشر شد، گفتند که با این حال هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر جایگزینی سیف‌ العدل با ایمن الظواهری که در ماه اوت گذشته در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد، اعلام نشده است.
کد خبر: ۲۷۷۰۱۷
۱۱:۳۹ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، نقطه‌نظر غالب در میان کشورهای عضو این است که رهبری القاعده به دست «سیف العدل» رسیده که مسوول امور امنیتی «اسامه بن لادن» بود و برخی از هواپیماربایان دخیل در حمله ۱۱ سپتامبر به آمریکا را آموزش داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هیئت کارشناسان در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه منتشر شد، گفتند که با این حال هیچ اعلامیه‌ای مبنی بر جایگزینی سیف‌ العدل با ایمن الظواهری که در ماه اوت گذشته در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در کابل کشته شد، اعلام نشده است.

این گزارش می‌گوید: «اما در بحث‌های نوامبر و دسامبر، بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل معتقد بودند که سیف‌ العدل هم‌اکنون به ‌عنوان رهبر دوفاکتو و بی‌رقیب این گروه عمل می‌کند.»

در این بیانیه آمده است که ارزیابی‌ها در مورد اینکه چرا رهبری العدل اعلام نشده، متفاوت است.

کارشناسان گفتند که برخی از کشورها «احساس می‌کنند که حضور الظواهری در کابل باعث شرمساری حاکمان طالبان در این کشور شده است که به دنبال مشروعیت هستند و اینکه القاعده ترجیح داد با اذعان به مرگ او این موضوع را حادتر نکند.»

آنها مدعی شدند، با این حال، اکثرا اینطور تشخیص دادند که یک عامل کلیدی، محل حضور سیف‌العدل است که سؤالات عقیدتی و عملیاتی دشواری را برای القاعده ایجاد کرده است.

گروه مذکور گفت که سیف العدل از ژانویه ۲۰۰۱ با نام «محمد صلاح‌الدین عبدالحلیم زیدان» مصری‌الاصل در لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. او در فهرست سازمان ملل به عنوان فرمانده نظامی القاعده پس از کشته شدن «محمد عاطف» که یکی از دستیاران ارشد بن لادن بود و در حمله ایالات متحده در نوامبر ۲۰۰۱ کشته شد، توصیف شده است.

سازمان ملل می‌گوید، سیف العدل علاوه بر اینکه مسوول امور امنیت بن لادن بود، استفاده از مواد منفجره را به شبه‌نظامیان آموزش داده و برخی از هواپیماربایان را که در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده شرکت داشتند، آموزش داده بود. این سازمان می‌گوید که او شبه‌نظامیان سومالیایی را هم که در سال ۱۹۹۳ تعداد ۱۸ نظامی آمریکایی را در موگادیشو کشتند، آموزش داده بود.

سیف العدل از سوی مقامات ایالات متحده در ارتباط با بمبگذاری‌های اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های ایالات متحده در شهر دارالسلام واقع در تانزانیا و شهر نایروبی واقع در کنیا تحت تعقیب است.

بر اساس این گزارش، تهدید القاعده و گروه افراطی داعش و نیروهای وابسته به آنها «در مناطق درگیر و کشورهای همسایه همچنان بالاست» و آفریقا در سال‌های اخیر «به‌ عنوان قاره‌ای که آسیب‌های تروریسم در آن با سرعت بیشتر و به شکلی گسترده‌تر شکل می‌گیرد، ظاهر شده است.»

این هیئت سازمان ملل گزارش داد، رهبری داعش پس از اعلام این گروه در ۳۰ نوامبر مبنی بر کشته شدن «ابوالحسن الهاشمی القرشی» در نبردی در ماه قبل از آن، به یک سوال تبدیل شده است. القرشی، دومین رهبر این گروه بود که در سال ۲۰۲۲ کشته شد.

کارشناسان گفتند: «رهبر جدید به نام "ابوالحسین الحسینی القرشی" اعلام شد و هویت واقعی او هنوز مشخص نیست. کشورهای عضو سازمان ملل، به بیعت‌های متعدد با ابوالحسین از سوی جناح‌های وابسته به داعش، آن هم بدون آگاهی خاصی از هویت یا ویژگی‌های او به عنوان یک رهبر، اشاره کردند.»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: