۰

تهدیدهای توخالی آمریکا علیه ولیعهد عربستان

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که دولت جو بایدن در عملی کردن تهدیدهایش علیه حکومت عربستان سعودی درپی حرکت ریاض برخلاف منافع واشنگتن شکست خورده است و تهدیدهای توخالی درباره مجازات، ولیعهد عربستان و حاکم دوفاکتوی این کشور را مغرورتر کرده است؛ طوری که وی آمریکا را به تمسخر گرفته و هر اقدامی را که بخواهد انجام می‌دهد.
کد خبر: ۲۷۶۰۹۳
۱۴:۵۵ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که دولت جو بایدن در عملی کردن تهدیدهایش علیه حکومت عربستان سعودی درپی حرکت ریاض برخلاف منافع واشنگتن شکست خورده است و تهدیدهای توخالی درباره مجازات، ولیعهد عربستان و حاکم دوفاکتوی این کشور را مغرورتر کرده است؛ طوری که وی آمریکا را به تمسخر گرفته و هر اقدامی را که بخواهد انجام می‌دهد.

 اخیرا روابط آمریکا و عربستان به ویژه پس از تصمیم گروه «اوپک+» مبنی بر کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز دچار آشفتگی شده است.

پس از این تصمیم، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت علنی از «عواقب» تصمیم عربستان سعودی در چارچوب ائتلاف نفتی «اوپک +» صحبت کرد.

در آن زمان، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به سی ان ان گفت که ایالات متحده روابط خود با عربستان، از جمله فروش تسلیحات را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.

وال استریت ژورنال در این باره نوشته است، اما پس از آن شدت تنش میان واشنگتن و ریاض کاهش یافت و به دنبال کاهش قیمت بنزین در آمریکا، نتایج انتخابات میان ‌دوره‌ای و افزایش نگرانی‌ها از ایران، نشانه‌هایی از بهبود همکاری میان آمریکا و عربستان سعودی در هفته‌های گذشته نمایان شد.

در همین راستا، رسانه‌های آمریکایی عملی نشدن هیچ یک از تهدیدات دولت بایدن برای مجازات عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به ویژه پس از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای را یک شکست برای واشنگتن در زمینه مجازات سعودی‌ها ارزیابی کرده‌اند.

نشریه «ریسپانسیبل استیت کرفت» در این باره اعلام کرد که بلافاصله پس از پایان انتخابات میان‌ دوره‌ای، تمامی تهدیدها برای مجازات محمد بن سلمان ناپدید شد و در واقع، به نظر می‌رسد که بایدن اکنون نیازهای او را برآورده می‌کند.

این نشریه نوشت: دولت بایدن در اجرای تمامی تهدیدات خود برای مجازات عربستان سعودی شکست خورد و همچنین تمایلی برای تحمیل هیچ هزینه‌ای به دولت ریاض ندارد.
پیامدهای تصمیم "اوپک +"

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، کاملا واضح است که دولت آمریکا تهدیدهای خود علیه ریاض را که در پاسخ به نقش عربستان در فشار بر کاهش تولید نفت اوپک + در اکتبر مطرح شده بود، کنار گذاشته است.

روزنامه نیویورک تایمز نیز این مساله را تایید کرد و نوشت: پاییز لحظه‌ای بود که به نظر می‌رسید محمد بن سلمان بالاخره یک بار با بایدن و دموکرات‌های کنگره دشمنی کرده و ممکن است که این اقدام پیامدهایی را برای وی به همراه داشته باشد.

این روزنامه آورده است: کاهش تولید مستقیماً در تضاد با توافق محرمانه‌ای است که اوایل سال گذشته میان آمریکا و سعودی‌ها منعقد شد و روسیه از آن سود برد و درست قبل از انتخابات میان ‌دوره‌ای انجام شد. بنابراین، به نظر می‌رسید که بن سلمان مصمم به برانگیختن خشم دولت بایدن و هم‌پیمانان این کشور است.

نشریه «ریسپانسیبل استیت کرفت» گزارش داد: هشدار ادعایی عربستان سعودی نسبت به «حمله قریب الوقوع ایران» در ماه نوامبر منجر به افزایش همکاری آمریکا و عربستان چند هفته پس از اختلاف بر سر کاهش تولید نفت شد. این حمله اتفاق نیفتاد و احتمال دارد هرگز حمله‌ای صورت نگیرد؛ اما این هشدار باعث شد که توجه دولت آمریکا از اختلافات قبلی خود با حکومت سعودی منحرف شود.
روابط آمریکا و عربستان "کلاه‌برداری" است

نیویورک تایمز در این باره آورده است: آمریکا در دوران بایدن، نه تنها از نفوذ خود برای تحت فشار گذاشتن عربستان سعودی با هدف تغییر رفتار آن استفاده نکرد، بلکه برای جلب رضایت سعودی‌ها فشارهایی را بر اعضای کنگره اعمال کرد و همچنان به این فشارها ادامه می‌دهد.

این روزنامه نوشت: آمریکا بدون بررسی مجدد روابط با عربستان، به طور قابل توجهی تسلیم فشارهای سعودی می‌شود و حتی زمانی که حکومت این کشور مستقیماً بر ضد منافع آمریکا عمل می‌کند، هیچ واکنشی برای مجازات آن نشان نمی‌دهد.

ریسپانسیبل استیت کرفت نیز در این باره معتقد است که دولت آمریکا راه مقاومت حداقلی را در پیش گرفته و به عربستان سعودی اجازه می‌دهد تا از پیامدهای اقداماتش فرار کند.

طبق گزارش این نشریه، بایدن قبلاً در سفر تابستان گذشته خود اشاره کرده بود که دولت سعودی می‌تواند بدون مجازات کار کند و آمریکا «مشتری» سعودی خود را به خاطر هیچ چیز مجازات نخواهد کرد.

ریسپانسیبل استیت کرفت در این باره به نقل از «کولن کال»، معاون سیاست‌گذاری‌ وزارت دفاع آمریکا می‌نویسد: ترکیبی از این اشتراک گذاری سریع اطلاعاتی و جابجایی دارایی‌های نظامی بود که احتمال حمله ایران را دور کرد.

این رسانه در ادامه گزارش خود آورده است: یک تفسیر دیگر نیز وجود دارد و آن این است که دولت‌های واشنگتن و ریاض در مورد تهدید احتمالی عربستان سعودی اغراق کردند تا توجه‌ها را متوجه ایران کرده و تمرکز طرف‌های مختلف را از شکاف در روابط میان واشنگتن و ریاض دور کنند.

به گفته رسانه‌های آمریکایی، چنین روابطی در واقع «معامله» است؛ اما در این معاملات، آمریکا همیشه دست خالی مانده و بار تعهدات اضافی را بر دوش می‌کشد. معامله‌ای که در آن فقط یک طرف از آن سود می‌برد، معمولاً «کلاهبرداری» نامیده می‌شود و رابطه آمریکا با ریاض را نیز باید اینگونه ارزیابی کرد.
عربستان از کنگره نمی‌ترسد

ریسپانسیبل استیت کرفت در ادامه می‌نویسد: از دیگر مشکلات این است که حکومت عربستان برخلاف اظهارات برخی طرف‌ها در واشنگتن ترسی از کنگره آمریکا ندارد و درواقع می‌توان گفت که هیچ‌گاه کنگره مجازات‌های واقعی را علیه اقدامات و جنایات بن سلمان اتخاذ نخواهد کرد.

طبق این گزارش، محمد بن سلمان در دوران دولت ترامپ و بایدن یاد گرفت که می‌تواند بر هر واکنش خشونت‌آمیز غلبه کند، چراکه او می‌تواند روی حمایت مطمئن آمریکا حساب کند و مهم نیست که چند مخالف را بکشد، همچنین مهم نیست که نیروهایش چه تعداد غیرنظامی را در یمن به قتل برسانند.

به نوشته این سایت، تهدیدهای توخالی به مجازات، ولیعهد عربستان را مغرورتر کرده است و او آمریکا را به تمسخر می‌گیرد، این طوری است که مقامات آمریکایی هر بار که بن سلمان منافع آمریکا را تضعیف می‌کند، اقدام به «اطمینان بخشیدن» به او می‌کنند و این سیاست احتمالاً باعث می‌شود ولیعهد عربستان در آینده بی‌پرواتر شده و به فردی تبدیل شود که مهار سوء استفاده‌هایش دشوار است.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: